Tampere
21 May, Tuesday
18° C

Proakatemian esseepankki

Millainen on hyvä myyjä?



Kirjoittanut: Atte Takamaa - tiimistä Roima.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Siinäpä vasta kysymys. Itse en ole myynnissä koskaan erityisemmin menestynyt ja nyt sitä akatemialla pakotettuna tehtynä tekee jo pelkkä idea kylmäsoitoista pahaa. En ole kuitenkaan täysin asian suhteen luovuttanut (vielä), joten päätin sukeltaa aiheeseen vähän syvemmälle. Ohessa löytöni kiteytettynä.

 

Hyvä myyjä on itsevarma tuotteestaan

Kuka haluaa ostaa myyjältä, joka ei usko itseensä tai tuotteeseensa? Ei kukaan. Menestyvä myyjä tuntee tuotteensa läpikotaisin ja pystyy osoittamaan sen hyödyt räätälöitynä juuri potentiaalisille asiakkaille. Tähän ongelmaan törmäsin heti ensimmäisenä syksyn myyntipäivillä, kun saimme tutustua tuotteisiin vasta itse myyntipäivänä. Epätietoisuus tuotteista ja myös ei täysillä tuotteisiin uskominen välittyi todennäköisesti puhelimen kautta myös prospektien korviin. En olisi tällöin ostanut tuotteita edes itseltäni. (Nuutinen 2014.)

 

Hyvä myyjä on rehellinen

Perinteisillä myyjillä on usein yllään tietty stigma, joka tekee heistä vaikeita luottaa, onhan heillä kuitenkin selkeä agenda, sinulle tuotteen myyminen ja rahojesi vieminen. Myynnissä on kuitenkin kyse vilpittömyydestä. Menestyneimmät myyjät tietävät milloin myöntää, ettei heillä ole vastauksia, eivätkä tee tyhjiä lupauksia vain sulkeakseen kaupat. Totuuden kiertäminen onkin helpoin tapa varmistaa, ettei kyseinen asiakas palaa enää koskaan asioimaan kanssasi. (Nuutinen 2014.)

 

Hyvä myyjä on intohimoinen

Erinomaiset myyjät eivät vain pidä kaupan tekemisestä, vaan rakastavat myös työtään. Tämän suhteen minulla oli myös vaikeuksia myyntipäivillä. Tuotteiden ollessa puolituttuja, enkä erityisesti haluaisi ostaa itsekään mitään niistä, on innostuminen ja varsinkin sen välittäminen asiakkaalle hyvin haastavaa. Täysin päinvastaisen olen huomannut taas käyvän toteen myydessäni itse valmistamiani nettisivuja niitä tarvitseville. Useimmissa tapauksissa nettisivuja myydessäni on prospekti ollut jo valmiiksi kiinnostunut tai häneltä ovat nettisivut puuttuneet, mikä tietysti helpottaa myyntitilannetta jo valmiiksi. Uskon kuitenkin ammattitaitoni ja intohimoni uuden luomiseen hohtaneen eleistäni ja sanomisistani, helpottaen prospektin päätöstä kaupan suhteen entisestään. (Kataja 2019.)

 

Hyvä myyjä on empaattinen

Empatia on tärkeä ominaisuus jokaiselle meistä. Menestyväksi myyjäksi pääsemiseksi on oltava syvä halu ymmärtää mahdollisen asiakkaan huolenaiheet ja löytää ihanteellinen ratkaisu kyseisiin ongelmiin. Kyky luoda yhteys asiakkaaseen nopeasti ja helposti on erityisen hyödyllinen taito luottamuksen lisäämiseksi ja niin sanotun ”myynnin kitkan” vähentämiseksi. Myydessä kannattaakin huomioida, etteivät asiakkaat osta sinulta tuotettasi, vaan ostavat sen sijaan tuotteesi tuoman edun. Kuten kuuluisa sanonta myynnistä kuuluu, ei asiakkaasi tarvitse poraa, hän tarvitsee reiän seinäänsä. (Kataja 2019.)

 

Hyvä myyjä on neuvokas

Kyky ajatella ”laatikon ulkopuolelta” on vahva merkki kovasta myyjästä. Tämä tarkoittaa mielikuvituksellisten tekniikoiden ja erilaisten lähestymistapojen käyttöä kaupan klousaamiseksi. Kyky tulkita asiakkaan tarpeita ja vaihtaa menetelmiä paineen alla voikin johtaa pitkälle myynnin alalla. Näin tästä taannoin sosiaalisessa mediassa oivan esimerkin. Lähdettä tälle valitettavasti en enää muista, mutta videolla myyjien kouluttaja soitti oppilaidensa edessä myyntipuhelun osoittaakseen mainitsemiensa keinojen tehokkuuden. Puhelu oli kääntymässä jo huonompaan suuntaan prospektin halutessa odottaa vielä investoinnin kanssa useamman kuukauden. Tähän myyntikouluttaja vastasi mielestäni nerokkaasti. Hän alkoikin kysymään mitä prospekti hänen tarjoamalta investoinnilta haluaisi saavuttaa. Prospektin vastattua laski myyntikouluttaja puhelimessa ääneen kuinka paljon tuloja prospektin yritys useamman kuukauden odottamalla menettäisi investointia siirtämällä. Tällä hän sai prospektin miettimään uudestaan, mutta mikä oli mielestäni vielä vakuuttavampaa, oli tapa, jolla myyntikouluttaja lopetti puhelun. Hän sanoi prospektille, että jos hän voi luvata kyseiset prospektin haluamat tulokset kyseisessä ajassa niin tekisikö hän investoinnin nyt. Prospekti suostui ja myyntikouluttaja sanoi olevansa myöhemmin yhteydessä yksityiskohtien lukkoon lyömiseksi. Nerokasta! (Nuutinen 2014.)

 

Pohdinta

Hyvällä myyjällä on lukuisia piirteitä, joissa huomaan kaipaavani itsekin vielä runsaasti kehitystä. Myynnissä onnistuminen, varsinkin nettisivujen kohdalla, tuntuu palkitsevalta ja ajattelin panostaa siihen enemmän jatkossa. Myynti onkin kriittisen tärkeää nettisivuyritykseni ja miksei minkä tahansa muunkin yrityksen menestyksen kannalta. Ei ole helppoa myynti ei, mutta harjoittelemaanhan tänne on tultu.

 

Lähteet

Kataja, J. 2019. Millainen on hyvä myyjä? Zoner. Verkkosivu. Viitattu 27.8.2022. https://www.zoner.fi/digitaalinen-markkinointi/hyva-myyja/

Nuutinen, T. 2014. 11 hyvän myyjän ominaisuutta – ja mitä apua niistä on meille jokaiselle. City. Verkkosivu. Viitattu 27.8.2022. https://www.city.fi/ilmiot/11+hyvan+myyjan+ominaisuutta+ja+mita+apua+niista+on+meille+jokaiselle/7732

Tanttari, T. 2022. Myyntiosaaminen -kurssin paja 26.4.2022. Stage, Proakatemia.

 

Kommentoi