Tampere
24 May, Friday
17° C

Proakatemian esseepankki

Miksi annamme palautetta?



Kirjoittanut: Sini-Maaria Aho - tiimistä Samoa.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on < 1 minuutti.

 

Koimme Samoassa tarvetta palautepajalle ja päätimme pitää sen Speeddating- tyylillä, antaen jokaiselle palautetta kahdenkeskisissä keskusteluissa. Annoimme palautetta I like I wish tyylillä, kertoen toisen henkilön toimintatavoista asioita, joista pidämme sekä pohtien mitä toivoisimme toiselta jatkossa enemmän. Ideana oli, että palautteeseen saa antaa tarkentavan kysymyksen muttei muuten vastata tai alkaa selittämään.  

Jos koetaan että tiimissä tarvitaan muutosta toimintatapoihin, on tärkeää, että osataan sekä antaa että vastaanottaa palautteita.  Palaute + muutos = oppiminen eli palaute on muutoksen ja oppimisen olennainen osa. Erityisesti kriittisen palautteen antamatta jättäminen voi jopa estää oppimisen. Itse näin palautepajan hyvänä mahdollisuutena sillä koen tarvetta kehittyä sekä palautteen antamisessa että sen vastaanottamisessa. 

On tärkeää keksittyä siihen millaista palautetta antaa. Myönteinen palaute kohdistuu ihmisen kykyihin, ominaisuuksiin, lahjoihin, persoonallisuuteen, luonteeseen ja onnistuneisiin tekemisiin. Kriittinen palaute taas kohdistuu aistein havaittavaan käyttäytymiseen. Kielteinen palaute taas kohdistuu toisen persoonaan ja sitä ei usein ole lainkaan tarpeellista tuoda esille palautekeskusteluissa. I like I wish tekniikka tukee hyvin monipuolisen palautteen antamista. Kun kerrotaan mistä toisen henkilön toimintatavoista pitää ja minkälaisia toiveita niihin kohdistuu, joutuu oikeasti miettimään omia sanavalintoja ja sitä mitä haluaa toiselle kertoa sekä eritoten, miten asiat tuo ilmi.  

Tämä tekniikka antaa myös hyvän mahdollisuuden oppia palautteen vastaanottamista. Kun kuulee toisen kertovan oman näkemyksensä voi olla, että mieleen tulee vain ajatuksia, että en minä toimi noin tai en minä ole yhtään tuollainen. Omille toimintatavoille usein kuitenkin tulee sokeaksi. Mutta koska et voi heti selittää omaa näkemystäsi asiasta voi olla, että kun jäät pohtimaan asiaa keskustelun jälkeen osaatkin katsoa tilannetta eri kantilta ja näin oppiminen tapahtuu. 

Sekä palautteen antaminen että saaminen ovat tärkeitä taitoja, joita kannattaa harjoitella. Työelämässä on paljon tilanteita, joissa palautetta ei juuri lainkaan anneta ja se voi johtaa eripuriin ja vaikeuksiin työyhteisössä. Se voi levittyä negatiivisesti asiakkaisiin ja yhteistyökumppaneihin asti tai vaikeuttaa muutoin työtehtäviä.  Omalla esimerkillään voi johtaa käyttäytymismalleja siihen suuntaan, että palautteiden antamisesta tulee arkipäiväisempää yhteisöissä. 

Koen että Samoassa palautekeskustelut onnistuivat hyvin ja antoivat lisäpotkua ja rohkaisua antaa palautetta tiimiläisille jatkossakin. Erilaisia tekniikoita palautteenantamiseen on myös hyvä harjoitella ja uskon että tämä speeddating- tyyli lisää myös luottamusta antaa palautetta muillakin tavoilla. 

 

Kommentoi