Tampere
26 May, Sunday
24° C

Proakatemian esseepankki

Mikä Facebook pikseli on?



Kirjoittanut: Elias Hämäläinen - tiimistä Saawa.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on < 1 minuutti.

Kyseessä on pieni koodinpätkä, joka lisätään omistamallesi verkkosivustolle. Käyttäessäsi maksettua mainontaa pikseli tunnistaa henkilöt, jotka ovat vierailleet sivustolla. Tätä hyödyntäen, on mainontaa paljon helpompi toteuttaa kannattavasti sekä kohdentaa niin nykyisiin, kuin potentiaalisiin asiakkaisiisi.

Miksi tämä kannattaa tehdä?

1.     Seuraamalla mainosdataa pystyt optimoimaan mainoksiasi. Näet, kuinka moni on siirtynyt sivustollesi mainostesi kautta ja kuinka pitkälle siellä he ovat menneet. Pystyt tekemään tämän pohjalta muutoksia mainoksiisi sekä poistamaan käytöstä mainokset, jotka eivät toimi.

2.     Pystyt jälleen markkinoimaan tuotteitasi samalle henkilölle, joka on mahdollisesti vieraillut sivustollasi, lisännyt tuotteen koriin, mutta ei suorittanut ostoa loppuun.

3.     Luo samankaltaisuuteen perustuvia kohdeyleisöitä. Facebook näyttää mainoksiasi henkilöille, jotka ovat samankaltaisia, kuin henkilöt, jotka ovat vierailleet sivustollasi. Tämä perustuu Facebookin algoritmeihin. Mitä suurempi määrä dataa(sivuvierailijoita) on, sen tarkempi tämä on.

Mitä pikselillä voi seurata?

1.     verkkosivuvierailuita. Kun joku vierailee sivustollasi ja näkee sisältösi.

2.     Etsit jotain sivustolta.

3.     Ostoskoriin tai toivelistalle lisätty tuote.

4.     Siirtymät kassalle.

5.     Lisätyt maksutiedot.

6.     Suoritetut ostot.

Kaikki tieto ja data liikkuu Facebookin algoritmien pohjalta, et siis saa mitään henkilöivää dataa asiakkaistasi tai sivuvierailijoistasi.

Mikäli mainostat vain hyvin satunnaisesti täysin yksittäisiä tapahtumia, jotka ovat toisistaan suuresti eroavia, niin pikseli ei välttämättä ole kriittinen. Esimerkiksi joihinkin satunnaisiin pop-up tapahtumiin voi saada hyvin näkyvyyttä ihan vain sponsoroimalla julkaisua, koska pikseliltä vie jonkun aikaa kerätä dataa ja alkaa toimimaan hyödyllisesti. Kuitenkin mikäli mainostat tuotteitasi tai palveluitasi jatkuvasti, heität mainosrahojasi hukkaan, mikäli et seuraa ja hyödynnä siitä saatavilla olevaa dataa mainontasi kehittämiseen.

Heitän alle linkin videoon, jossa pikseliä selitetään auki. Tämä saatavilla tosin vain englanniksi.

https://www.youtube.com/watch?v=er07W7cd-hg

Jos tarvitset apua Facebook ja Instagram mainontaan, tai sen aloittamiseen, niin laita mulle kaikin mokomin yksityisviestiä!

 

 

Kommentoi