Tampere
20 May, Monday
16° C

Proakatemian esseepankki

“Menestys on hyvinvoinnin sivutuote.” 



Kirjoittanut: Sofia Putkonen - tiimistä Roima.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Aki Hintsa - Voittamisen anatomia
Oskari Saari
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

“Menestys on hyvinvoinnin sivutuote.” 

 

 

 

Johdanto 

 

Elämä on tässä ja nyt. Lausahdus jonka ehkä kuulee usein, ja jonka mukaan haluaisi elää. Elää hetkessä, nauttia arjen pienistä asioista ja tehdä juuri sitä mikä tekee onnelliseksi. Kuuntelin Aki Hintsan kirjan Voittamisen anatomia, ja se todella herätti ajatuksia ja sai miettimään oman elämäni valintoja. Kirja muodostuu kahdesta osasta: Hintsan elämäntarinasta ja kokonaisvaltaisesta elämänhallinnasta. Tässä esseessä en perehdy Hintsan elämäntarinaan, vaikkakin se oli todella mieleenpainuva, mutta suosittelen jokaisen lukemaan sen suoraan kirjasta. Sen sijaan elämänhallinnan ohjeet pistivät paljon miettimään, ja tässä esseessä haluankin kertoa hieman enemmän niistä. 

 

Jotta tätä esseetä voi ymmärtää paremmin, kerron muutamalla lausella Aki Hintsasta ja siitä mitä hän teki: Aki Hintsa oli ylistetty ennalta ehkäisevään terveydenhuoltoon erikoistunut lääkäri ja hän toimi 11 vuotta F1-kisojen lääkärinä ja valmentajana. Lisäksi hän perusti Geneveen erikoisklinikan, jonka tavoitteena on parantaa asiakkaiden kokonaisvaltaista hyvinvointia. Hintsa menehtyi syöpään vuonna 2016. 

 

Sitten kun- ajattelu 

 

Haluan tulevaisuudessa elää arvojeni mukaista elämää, olla onnellinen ja tehdä asioita, jotka ovat minulle merkityksellisiä. Olenko silloin menestynyt? Toivon että kyllä. Uskon että tuo on minulle tärkein menestyksen mittari; onnellinen siitä mitä minulla on ja kuinka olen elämääni elänyt. 

 

Kaiken arjen kiireen keskellä kuitenkin monesti sortuu “sitten kun”-ajatteluun. Varsinkin muutosten keskellä saattaa ajatella, että kun olen tuon asian tehnyt, tai sitten kun olen päässyt tuonne asti, teen tämän asian. Tai sitten kun meillä on tämä, alan tekemään tätä. Nyt kun aloin miettimään asiaa, sitten kun-ajattelua tekee lähes huomaamattaan. Ehkä ihminen onkin hieman perusluonteeltaan pessimisti, tai ainakin välillä vähättelee itseään. Ei ehkä ole rohkeutta tehdä asioita, astua epämukavuusalueelle. Helpompi on vain vältellä asioita ja keksiä tekosyitä miksi siirtää joku asia myöhemmälle. Joskus kuitenkin sitten kun- ajattelu antaa meille voimaa elää tätä päivää. Ehkä se on ajattelua siitä, että elämää on vielä edessäpäin, ja se voi olla vielä parempaa kuin nykyhetki. 

 

Usein sitten kun -ajattelu vie kuitenkin huomion pois tästä hetkestä. Eikä edes välttämättä vain suurten muutosten keskellä, vaan aivan jokapäiväisessä arjessa: ”Istun alas, kunhan olen ensiksi imuroinut”. 

 

Miten voida hyvin? 

 

Hintsa lähestyy ihmisen hyvinvointia kokonaisuutena, jonka core, eli ydin, muodostuu kolmesta kysymyksestä: 

  1. Tiedätkö, kuka olet? 

 

Tämä kysymyksen tarkoituksena on hahmottaa oma identideetti. Moni saattaisi vastata tähän kysymykseen saavutusten ja olosuhteiden perusteella, vaikka eihän tittelit kerro sinusta ihmisenä mitään. Titteleillä tarkoitan esimerkiksi ammattia tai varallisuutta. Ulkoiset asiat eivät siis vastaa siihen, kuka olet. Jotta pystyt todella vastaamaan kysymykseen, sinun täytyy miettiä pitkä ovat omat arvosi ja elää niiden mukaisesti ja mahdollisesti tehdä tämän eteen muutoksia tai päätöksiä.
 

  1. Tiedätkö, mitä haluat? 

 

Hintsa pyytää kirjassaan pohtimaan sitä, oletko tyytyväinen siihen mihin käytät aikaasi, onko tavoitteesi pysyviä ja vaikuttaako niihin muiden päätökset tai mielipiteet? Tiedätkö, mikä on seuraava askel elämässäsi? 

 

”Kun energia menee siihen että vain selviytyy päivästä toiseen, oman elämän suunta häviää. Samalla merkityksellisyyden kokemus katoaa ja kokee epämääräistä tyytymättömyyttä.” Tässä kohtaa voi miettiä, onko ajankäyttösi arvojesi mukaista tai elätkö vain ulkoisten tavoitteiden mukaisesti?  

 

  1. Hallitsetko omaa elämääsi? 

 

Teetkö esimerkiksi jatkuvasti ylitöitä koska pomosi vaatii sitä, ja se syö aikaa perheeltäsi? Joskus omien arvojen mukainen elämä voi vaatia kompromisseja, mutta silloin on hyvä muistaa, mikä on suurempi hyvä, ja mikä on sinulle aidosti tärkeää. 

 

”Jos jokin estää tekemästä omien arvojensa mukaisia valintoja tai joillakin olosuhteilla on jatkuvasti negatiivinen vaikutus elämään ja sen laatuun, kannattaa miettiä, ovatko kyseiset olosuhteet muutettavissa omilla valinnoilla.” 

 

 

Ydin on tässä tapauksessa jotain, minkä ympärille kaikki muu Hintsan ajatusmallissa rakentuu. Siinä ydin on omista perusarvoista tavoitteita kohti ponnistava toiminta. Ihminen on todennäköisemmin tyytyväinen, kun hän tietää, mitä elämässään tekee ja miksi. Kun nämä kysymykset sekä oma arvopohja on hallussa, loppuu turha ajelehtiminen elämässä ja päämäärä on jokseenkin selkeä. 

 

Hintsan mukaan suurin osa loppuunpalaneista ihmisistä olisi voinut välttää ongelmat riittävien yöunien lisäksi noudattamalla neljää ohjetta. Vaikkakin loppuunpalaminen ei olisi omassa elämässäsi läsnä, nämä neljä ohjetta toimivat myös mainiosti ennaltaehkäisynä siihen ja uskoisin, ettei hirveän huonosti elämässä voi mennä näitä ohjeita noudattamalla: 

  1. 1. Tiedosta ketkä ovat sinulle tärkeimmät ihmiset, ja anna heille aikaasi.
    2. Huolehdi siitä, että saat energiaa myös työstäsi.
    3. Järjestä itsellesi omaa aikaa.
    4. Määritä omat perusarvosi ja elä niiden mukaan – joka päivä. 

 

Pohdinta 

 

Aki Hintsan tarina antoi minulle itsessään paljon. Se antoi minulle perspektiiviä oman elämän ongelmiin ja vastoinkäymisiin; suurin osa ajessa tapahtuvista vastoinkäymisistä on vain harmittomia sattumia, josta me itse teemme isompia ongelmia. Esimerkiksi asiakkaan menettäminen tai pommiin nukuttu aamu ei ole vastoinkäymisiä, vaan vain ikäviä asioita jotka käsitellään ja sen jälkeen mennään eteenpäin. Parasta kirjassa oli kuitenkin ehdottomasti se, että Hintsa loi sellaisen hyvinvoinnin mallin, jota kuka vaan pystyy noudattamaan missä elämäntilanteessa tahansa. 

 

Hintsan neljän elämänohjeen kysymys numero kaksi jäi minulle mieleeni: “Huolehdi siitä, että saat energiaa myös työstäsi”. Työn ei kuuluisi vaan ottaa, vaan myös antaa. Tämän pidän vahvasti mielessä tulevaisuuden työssä. 

Kommentoi