Tampere
26° C

Proakatemian esseepankki

Matka Surigaoon

Kirjoittanut: Julius Honkanen - tiimistä Saawa.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Matkamme alkoi Tampereen rautatieasemalta, jossa kokoonnuimme Saawan kanssa vartia ennen junan lähtöä. Kaiken kaikkiaan Saawassa on 16 jäsentä joista 14 lähti Final campille ja kaksi joutui jäämään pois matkasta terveydellisistä syistä. Matka junalla taittui hienosti vaikkakin ensimmäinen vastoinkäyminen tapahtui jo junaa odotellessa. Junamme oli myöhässä, joten päätimme vaihtaa aikaisemmin lähtevään junaan. Innostunut ja hieman jännittynyt hekotus täytti vaunun, kun Saawalaiset löysivät paikoilleen ja aloitimme heti matkan kuvaamisen toimeksiantoa varten. Tarkoitus oli kuvata materiaalia Surigao dream resortin eri some kanaville mutta myös omaan käyttöön Saawa -dokumenttia varten. Junamatka taittui nopeasti ja saavuimme Helsinki-Vantaan lentokentälle. Lentokentällä vaihdettiin kevyempää ja mukavampaa vaatetta päälle lentoa ajatellen. Lensimme Turkish Airline:llä, mutta heillä oli maailmanlaajuinen kirjausjärjestelmä katkos, jonka vuoksi lento oli hieman myöhässä ja check-in jouduttiin tekemään manuaalisesti. Lentomme lähti lopulta 3 tuntia myöhässä Istanbuliin, jossa meillä oli välilasku. Lento sujui hyvin, katselimme elokuvia ja pelasimme pelejä. Itselleni lento oli ensimmäinen koskaan mutta en kuitenkaan jännittänyt. Se ei mielestäni eronnut kovinkaan paljoa junalla matkustamisesta.

Oli todella mielenkiintoista saapua Istanbulin kentälle, joka on yksi maailman suurimpia lentokenttiä ja eron huomasi heti Helsinki Vantaan kenttään. Väkeä oli paljon ja terminaali oli valtava. Hämmennystä aiheutti maailmanlaajuinen kirjausjärjestelmä katkos, jonka vuoksi oli epäselvää mistä portilta seuraava lento lähtee. Onneksi meitä oli iso porukka, joten pystyimme jakautumaan eri porteille sekä infoon jonottamaan lisätietoa. Myös muut suomituristit turvaituivat meihin, sillä saimme hankittua nopeasti tieto mistä mikäkin lento lähtee ja minne pitäisi mennä. Lopulta saimme tiedon mistä portilta lento lähtee ja suuntasimme portille tekemään lähtöselvityksen ja odottamaan lähtöä. Lento oli noin 3 tuntia myöhässä, mutta pääsimme lopulta lähtemään kohti Manilaa. Lento kesti 11 tuntia ja oli hieman puuduttava. Jalkatilaa oli vähän enkä saanut kaadettua penkin selkänojaa taaksepäin sillä takanani istui kookkaampi mies eli nukkuminenkaan ei lennon aikana onnistunut. Laskeuduttuamme Manilaan huomasimme, ettei Järvensivun tai Jennin rinkat olleet saapuneet perille. Onneksi molemmilla oli rahaa riittävästi mukana, joten molemmat saivat ostettua kaiken tarpeellisen myöhemmin Manilasta.

Manilassa meillä oli varattuna airbnb-asunto, joka oli 2 kerroksinen, pienellä takapihalla ja uima-altaalla varustettu villa. Vihdoinkin saimme rentoutua ja tilasimme heti ruokaa mcdonaldsista. Kun ruoat olivat saapuneet ja saimme syödyksi, menimme uimaan ja suihkuun. Reissaaminen oli ollut niin raskasta, ettemme jaksaneet valvoa kovin myöhään. Seuraavana aamuna lähdimme Manilaan kiertelemään kauppakeskuksia ja shoppailemaan. Osa saawlaisista halusi mennä jalkahoitoon ja osa halusi käydä katsomassa Fort Santiagon linnakkeen raunioita. Tapasimme koko porukalla Bayleafs nimisessä skybaarissa Manilan kattojen yllä, jossa söimme illallisen ja nautimme muutaman lasillisen. Illallisen jälkeen siirrymme takaisin villalle, jossa uimme, kävimme suihkussa ja valmistauduimme seuraavan aamun viimeiselle lennolle Surigaoon.

Lento Surigaoon Lähti kello 10.00 aikaan aamulla ja olimme jo hyvissä ajoin lentokentällä. Söimme kentällä aamupalan ja kuvasimme materiaalia toimeksiantoa varten. Lentokone, joka lensi Surigaoon oli hieman pienempi potpurikone. Hieman jännitti, kuinka lento sujuu potpurikoneella sillä Surigaossa oli ukkosmyrsky. Lento sujui kuitenkin hyvin, ja sade oli kerennyt jo tyyntyä laskeuduttuamme Surigaon kentälle. Lentokoneessa ei ollut erillisiä näyttöjä, joten katselin netflixiä puhelimestani. Lento kesti ainoastaan 2 tuntia ja koko matkan ajan ikkunasta näkyi upeita maisemia. Lentokentälle saavuttuamme toimeksiantaja oli meitä vastassa sekä myös paikallinen poliisi, jonka kyydissä osa saamelaisista kuskattiin resortille. Lentokentältä oli matkaa resortille noin 30 minuuttia ja matka taittui mukavasti poliisiauton kyydissä. Saavuttuamme resortille asettauduimme meille varattuihin huoneistoihin ja purimme matkatavaramme. Saimme heti syödä lounaan ja tutustuimme toimeksiantajaan rennoissa tunnelmissa. Kaiken kaikkiaan matka sujui todella hyvin, kaikki pääsivät perille ehjin nahoin ja varsinainen toimeksianto Surigao dream beach resortilla alkoi.