Tampere
29 May, Wednesday
12° C

Proakatemian esseepankki

Markkinointi Urheilussa



Kirjoittanut: Jami Jokinen - tiimistä Flyyna.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Markkinointi Urheilussa

 

Urheilu on enemmän kuin pelkkä kilpailu kentällä tai areenalla. Se on myös valtava bisnes, joka liikuttaa miljardeja euroja ympäri maailman. Yritykset ja brändit ovat tunnistaneet urheilun voiman markkinoinnissaan. Tässä esseessä tarkastellaan markkinoinnin roolia urheilussa ja sen vaikutuksia niin urheilijoihin, yrityksiin kuin yleisöönkin.

 

  1. Brändit ja Urheilijat: Suhde

 

Brändit ja urheilijat ovat muodostaneet suhteen, jossa molemmat osapuolet hyötyvät. Yritykset saavat tunnettavuutta ja uskottavuutta liittämällä brändinsä suosittuun urheilijaan tai lajiin. Toisaalta, urheilijat saavat sponsoritukea, joka auttaa heitä harjoittelussa ja kilpailemisessa. Tämä yhteistyö voi nostaa urheilijan statusta ja auttaa brändiä tavoittamaan haluamansa yleisön. Hyvänä esimerkkinä on jääkiekkomaailmaa puhuttanut huippulupaus sekä tämän kesän NHL:n 1. varaus Connor Bedard. Bedard pelaa Sherwood merkkisellä mailalla sponsorisopimuksen takia. Sherwood ei ole ollut lähelläkään maailman tunnettuja merkkejä lähivuosina, mutta saanut nyt paljon hyvää mainetta ja kiinnostusta Bedardin kautta.

 

 

 

 

 

 

 

  1. Fanit ja Markkinointi

 

Urheilu synnyttää vahvoja tunteita faneissa. Faneilla on usein vahva tunneside tietylle joukkueelle tai urheilijalle. Tämä tunneside luo mahdollisuuden tehokkaaseen markkinointiin. Brändit voivat hyödyntää fanien intohimoa luomalla tuotteita ja kampanjoita, jotka liittyvät tiettyyn joukkueeseen tai urheilijaan. Fanit haluavat tuntea kuuluvansa johonkin suurempaan, ja brändit voivat tarjota heille tämän kokemuksen. Esimerkiksi joukkueiden fanituotteet, kuten esimerkiksi pelipaidat ovat suuri markkina isoissa urheilusarjoissa.

 

  1. Digitaalinen Markkinointi ja Sosiaalinen Media

 

Digitaalisen markkinoinnin aikakaudella urheilu on avautunut laajemmalle yleisölle kuin koskaan ennen. Sosiaalinen media tarjoaa faneille mahdollisuuden seurata suosikkijoukkueitaan ja -urheilijoitaan reaaliajassa. Samalla se tarjoaa brändeille mahdollisuuden olla suoraan yhteydessä faneihin. Somekampanjat, livestriimit ja interaktiiviset sisällöt ovat tehneet urheilumarkkinoinnista vuorovaikutteisempaa ja henkilökohtaisempaa kuin koskaan ennen.

 

  1. Urheilutapahtumat Markkinoinnin Kulminaationa

 

Urheilutapahtumat, kuten olympialaiset, maailmanmestaruuskilpailut ja suuret liigafinaalit, ovat markkinoinnin kulminaatio. Ne tarjoavat brändeille mahdollisuuden näkyä valtavalle yleisölle samanaikaisesti. Mainoskatkoilla näytettävät mainokset voivat maksaa miljoonia euroja sekunteja kohden, mutta ne tavoittavat samalla kertaa miljardeja katsojia ympäri maailman. Tällainen näkyvyys voi nostaa brändin profiilia merkittävästi.

 

  1. Urheilu ja Yhteiskunta

 

Urheilulla on voima muuttaa yhteiskuntaa. Urheilijoiden esimerkki voi vaikuttaa ihmisten arvoihin ja asenteisiin. Tässä yhteydessä markkinoinnilla on vastuu. Markkinointiviestit voivat edistää positiivisia arvoja, kuten tasa-arvoa, monimuotoisuutta ja reilua kilpailua. Samalla ne voivat myös tuoda esiin yhteiskunnallisia epäkohtia ja haasteita, jotka vaativat huomiota. Hyvänä esimerkkinä on Alexander Ovechkin, joka ei ole tuominnut Putinin toimia Ukrainassa.

 

Yhteenveto

 

Urheilu ja markkinointi ovat löytäneet toisensa voiton tiellä. Tämä symbioosi ei ainoastaan tuota taloudellista hyötyä brändeille ja urheilijoille, vaan sillä on myös syvällisempi vaikutus yhteiskuntaan. Markkinointi urheilussa ei ole pelkkää mainostamista, vaan se on tarinaa, intohimoa ja yhteenkuuluvuuden tunnetta. Se on voima, joka liikuttaa paitsi tuotteita ja palveluita myös ihmisiä ja kulttuureja. Urheilu on enemmän kuin peli – se on tarina, jota kerrotaan stadioneilla, televisioruuduissa ja somekanavissa ympäri maailman. Se on tarina voimasta, kilpailusta, yhteisöllisyydestä ja voitosta. Ja tässä tarinassa markkinoinnilla on oma merkittävä roolinsa, joka vie voiton tuolle puolen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lähteet:

 

Urheilumarkkinoinnin UKK: Mitä urheilumarkkinointi on?

https://10.fi/urheilumarkkinoinnin-ukk-mita-urheilumarkkinointi-on/

 

A Hockey Manifesto: Marketing Is Everything

https://bleacherreport.com/articles/399344-a-hockey-manifesto-marketing-is-everything-part-two-of-five

 

Kommentoi