Tampere
29 May, Wednesday
15° C

Proakatemian esseepankki

Markkinointi suunnitelman rakentaminen



Kirjoittanut: Ada Varvio - tiimistä Ropina.

Esseen tyyppi: Akateeminen essee / 3 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 4 minuuttia.

Kirjoittajat Ada Varvio ja Katariina Kotamäki

 

Johdantoa

Tämän esseen tarkoitus on olla ytimekäs ja helposti ymmärrettävä, eli aidosti hyödyllinen käsikirja markkinoinnin toteuttamiseen. Samalla teemme omaan projektiimme markkinointi suunnitelman. Tämä essee on omistettu sinulle ja minulle ja oikeastaan meille kaikille, joita aihe jollain tavalla kiinnostaa tai koskettaa. Jos onnistuimme, pystyt sinäkin toivon mukaan lähtemään tämän esseen avulla rakentamaan helposti markkinointi suunnitelmaa projektiisi. Koitamme tuoda esiin kattavasti, muttei kuitenkaan turhaa jaaritellen avain pointit, jotka sinunkin olisi tärkeä ottaa huomioon markkinointia aloitellessa.

Esseessä on hyödynnetty lähteenä Timo Ropen ja Kari Tuomisen kirjoittamaa kirjaa nimeltä LEAN- Tehoa ja laatua markkinoinnin kehittämiseen sekä Salla Virtasen kirjoittamaa Somemarkkinoinnin työkirjaa. Mennäänpä siis suoraan asiaan.

 

Projekti koira jooga

Olemme kehitelleet uutta projektia, koira joogaa. Meidän visiomme on olla Tampereen ensimmäinen koira joogaa järjestävä studio. Haluamme asiakaskokemuksen olevan odotuksia ylittävä sekä tuoda markkinoinnilla jotain uutta ja kiinnostavaa. Haluamme luoda ihmisille mahdollisuuden tähän hellyttävään ja rentouttavaan kokemukseen.

Lyhyesti koiran jooga projektimme idea on tuoda ihmisiä yhteen kivan ja rennon liikuntamuodon parissa. Mukana on kuitenkin pieni twisti, koirat! Asiakkaat pääsevät joogan yhteydessä rapsuttelemaan ja tutustumaan ihaniin karvakamuihin sekä muihin joogaajiin. Joogaan on avoimet ovet koiraihmisille esimerkiksi oman koiran kanssa tai sitten ilman koiraa.

Tullessasi oman koiran kanssa, koirasi pääsee tutustumaan muihin koiriin. Lajitoverien tapaaminen on koirienkin hyvinvoinnille ehdottoman tärkeää ja olemme halunneet ottaa tämän palvelussamme huomioon. Voisimme järjestää myös koira joogaa, joka on eri kerroilla aina tietyn rotuisille koirille. Helsingissä pidetään paljon rodun sisäisiä tapaamisia, jotta koirat pääsevät tutustumaan rotukavereihin ja saa vertaisiansa leikkikavereita ja ne ovat olleet todella suosittuja. Esimerkiksi Chihuahua jooga, johon voisi osallistua koirien omistajat, joilla on chihuahua ja päästä samalla joogaamaan. Silloin meidän ei tarvitsisi hommata koiria joka kerta paikalle, mutta silti jooga pysyisi houkuttelevana.

Koira joogalla ei ole vielä omaa virallista projektinimeä. Haluamme keksiä neutraalin nimen, jotta voimme järjestää myös kaikkea muuta pientapahtumaa myöhemmin saman projektin alla.

 

Markkinoinnin tavoitteet

Markkinoinnin suurena ja simppelinä tavoitteena on nostaa asiakkaiden ostohalua luomalla positiivisia ja houkuttelevia, mutta kuitenkin aitoja mielikuvia. Näiden avulla koitetaan saada asiakas ensin kiinnostumaan ja sitten tulemaan palvelun tai tuotteen käyttäjäksi. Samalla pyritään syventämään suhdetta asiakkaaseen.

Mitä me tavoittelemme koira joogan markkinoinnilla? Markkinoinnin tavoitteenamme on aluksi saada näkyvyyttä ja tunnettavuutta sosiaalisen median kautta. Jotta tavoitteemme onnistuisi tarvitsemme selkeän markkinointi suunnitelman. Meille on tärkeää, että koira jooga on esillä mahdollisimman monessa paikkaa ja, että sen moni tietäisi Tampereella. Haluamme herättää tunteita ja luoda ihmisille tarpeen tulla koirien kanssa joogaamaan. Koira jooga on trendannut jo Helsingissä sekä Turussa. Sen ainakin osaamme sanoa, että Helsingissä se on ollut todella suosittua. Haluamme tuoda trendin myös Tampereelle.

 

Arvo

Tuomamme arvo asiakkaille on tuoda ihmisiä yhteen, joilla on samalaisia kiinnostuksen kohteita. Luomaan hyvää oloa yhdessä ihmisten sekä koirien kanssa. Nauttimaan arjen luksuskokemuksesta sekä tapaamaan meidän suloisia karvaturreja. Pääsee irtautumaan arjen askareista ja hengähtämään hetkeksi.

 

Suunnittelu

LEAN- Tehoa ja laatua markkinoinnin kehittämiseen kirjassa neuvottiin jakamaan markkinoinnin suunnittelu karkeasti neljään eri osa-alueeseen ja ne ovat kohderyhmä, markkina-alueet, asiakkaan tarpeet ja odotukset sekä markkinointikanavat. Seuraavissa kappaleissa käsittelemme koira joogan osalta nämä aihealueet.

 

Kohderyhmä

Kohderyhmiämme on kahta erilaisia, nuoret naiset, jotka eivät omista koiria, mutta haalii esteettisiä kokemuksia sekä rakastaa koiria. Toisena on koirien omistajat, jotka haluavat koiriensa tavata muita lajitovereita ja pitävät myös joogasta sekä esteettisestä fiiliksestä. Näitä kohderyhmiä yhdistää halu tehdä arjessa pientä luksusta sekä päästä rentoutumaan.

 

Markkina-alue

Meidän projektimme sijainti on Tampereella, joten luonnollisesti meidän markkina-alueemme kattaa ainakin Tampereen kaupungin sekä sen lähialueita. Sosiaalisessa mediassa markkinointia ei rajata niin jyrkästi. Joku kuulee meidän koira joogasta jossain päin Suomea ja muistaa, että kaveri asuu Tampereella ja vinkkaa siitä hänelle. Sosiaalisessa mediassa on helppo jakaa videoita eteenpäin, joten kaverille vinkkaus on kahden painalluksen päässä.

 

 

Tarpeet ja odotukset

Asiakkaalla voi olla tarve päästä rentoutumaan ja jooga on jo itsessään rentouttavaa tekemistä ja kun siihen lisätään vielä koirat pyörimään, niin se lievittää stressiä ja asiakas pystyy rentoutumaan ja unohtaa kiireet. Tähän tarpeeseen haluamme ehdottomasti vastata, sillä pyrimme saamaan jokaiselle asiakkaalle tilan, jossa he voivat pysähtyä ja vain nauttia. Toimimme tilassa rauhallisesti ja soitamme lempeää musiikkia taustalla, joka lisää tunnelmaa. Jooga on rauhallista Yin-jooga tyylistä, joten se ei ole haastavaa ja asiakas voi vain nauttia kokemuksesta. Tarve voi myös liittyä koiriin. Halu päästä rapsuttamaan koiria ja olla tilanteessa läsnä koiran kanssa sekä, jos asiakkaalla on itsellään koira, niin saada oma koira myös tapaamaan muita koiria.

 

Luomme somessa näytetyllä sisällöllä asiakkaiden odotuksia. Somessa usein näytetään vain kiiltokuvaa, mutta me haluamme, että itse kokemus on vähintään yhtä upea kuin somessa. Odotukset ylitämme joogan jälkeisillä ilmaisilla tarjoiluilla ja lämpimällä asiakaspalvelulla. Haluamme, että asiakkaidemme odotukset ovat korkealla, mutta vielä enemmän haluamme vielä ylittää odotukset.

 

Pidämme ennen virallista myytävää joogatuntia yhden testi kerran, johon olemme kutsuneet tuttujamme. Teetimme heille kaksi erilaista kyselyä. Toinen tehdään jo ennen joogaan tulemista, joka kartoittaa asiakkaan odotuksia, jolloin pystymme vastaamaan niihin paremmin. Toisen kyselyn asiakkaat saavat täyttää joogan jälkeen. Siihen he pystyvät avaamaan kokemusta ja vertailemaan odotuksiansa toteutuneeseen kokemukseen. Ylittyivätkö ne vai jäikö jotain hampaan koloon. Vaikka asiakkainamme on tuttujamme, pyydämme heitä vastaamaan kyselyihin rehellisesti, sillä heiltä saatu tieto on meille arvokasta ja sillä he auttavat meitä parhaiten. Kun viralliset myytävät tunnit aukeavat, haluamme säännöllisin väliajoin tai joka kerran jälkeen pyytämään asiakkailtamme palautteen tunnin jälkeen. Näin pystymme reagoimaan ajankohtaisesti kehitettäviin kohtiin.

 

 

 

Markkinointikanavat

Markkinointimme perustuu lähes kokonaan somen eri alustoihin. TikTok on meille ehdottomasti tärkein alusta. TikTok videoilla pystymme luomaan tunteita ja herättämään kohdeyleisössä kiinnostusta palveluitamme kohtaan. TikTok mahdollistaa paljon, sillä siellä voi sattumanvaraiset videot lähteä huimaan nousuun. Toki se myös lisää haastetta, sillä algoritmi ei ole niin hallittavissa.

TikTok:iin luomme sisältöä alussa todella paljon, jotta saadaan videot näkyville suurelle yleisölle ja pysymme ajankohtaisissa trendeissä. TikTok:n päätavoite on saada näkyvyyttä ja tunnettavuutta. Sisältö tulee olemaan esteettistä ja rahoittavaa sekä todella söpöä. Haluamme käyttää hempeitä värejä, viestinnässä rauhoittavia sanoja sekä tunnelman kuvaamista asiakkaille.

Instagram on meidän virallisempi kanava, josta löytyy enemmän informatiivista sisältöä. Feedin haluamme pitää todella visuaalisena kokonaisuuteen, jolloin heti kun profiilin avaa, se viestii ammattitaidosta sekä visuaalisesta kokemuksesta.  Instagramista löytyy myös linkki varauskalenteriin, joten haluamme asiakkaidemme löytävän meidän sivuillemme.

 

Visuaalisuus

Haluamme tuoda lempeitä ja maanläheisiä rauhoittavia värejä esiin kanavillamme sekä itse studio tilassamme. Meille on tärkeää, että tila on visuaalinen ja saamme kuvattua hyvää sisältöä markkinointiin, joka sopii meidän kanavillemme. Visuaalisuus on myös siitä tärkeä elementti nykypäivänä, sillä moni asiakas haluaa postata päivän askareista. Tämä on meille lisämarkkinointia, jos saamme asiakkaat postaamaan koira joogasta omiin kanaviinsa. Haluamme luoda visuaaliset puitteet, jotta tämä olisi mahdollisimman todennäköistä.

 

Lähteet:

Rope, T & Tuominen, K. 2010. Tehoa ja laatua markkinoinnin kehittämiseen.

Lahtinen, N. Pulkka, K. Karjaluoto, H. Mero, J. 2022. Digimarkkinointi.

Virtanen, S. Kauppakamari, 2020. Somemarkkinoinnin työkirja.

Kommentoi