Tampere
27 May, Monday
14° C

Proakatemian esseepankki

Markkinoinnin harjoittelua



Kirjoittanut: Sampo Sarkaniemi - tiimistä Ropina.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Somemarkkinoinnin työkirja
Salla Virtanen
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Johdanto  

Esseessä kerron festarijakkara projektin markkinoinnin suunnittelusta ja mahdollisesta toteuttamisesta. Yritän tuoda esille omia näkökulmia ja ajatuksia kuinka kyseisen tuotteen markkinoinnin voisi toteuttaa. Jaan myös hieman projektitiimin näkemyksiä. 

 

Suunnittelua 

Minulla on kahden akatemialaisen kaverin kanssa festarijakkara projekti. Teemme siis taitettavia puisia tuoleja, jotka ovat tyylikkäitä, hauskoja, helppoja kantaa ja kestäviä. Meidän tulisi tehdä näiden asioiden pohjalta markkinointia kyseiselle tuotteelle. Meidän tulee ottaa huomioon kilpailijat, jotka ovat retkijakkarat. Meillä oli paljon kysymyksiä asiaan liittyen, kuten “miten erottua?”. Kaikki tietävät retkijakkarat ja jos puhuu festarijakkarasta tai jakkarasta yleisesti ihmiset luulevat, että puhumme retkituoleista. 

Aloimme suunnittelemaan markkinointia. Mietimme, kuinka saamme tuotteemme esille ja näyttämään sen kaikki vahvuudet. Teimme tutkimusta asiakasryhmästä, jota ovat ihmiset jotka käyvät festareilla ja puistoissa viettämässä aikaa. Selvisi, että suuri osa näistä ovat nuoria opiskelijoita tai muita nuoria ihmisiä. Vain yhdellä meidän projektitiimin jäsenellä on aiempaa kokemusta niiden myynnistä. Hän oli myynyt niitä kesäisin festareilla ja opiskelija tapahtumissa. Hän kertoi, että tuote tuli myydä rennossa, luotettavassa ja hauskassa meiningissä. Saimme selville, että eniten kauppaa oli tullut kun myyjä oli itse sekoilemassa ja nauttimassa virvokkeista asiakaskunnan kanssa. Ihmiset luottivat ja tykästyivät tuotteeseen ja myyjään. Tämä kaikki tieto oli loistava alku meidän markkinoinnille.  

Alamme markkinoimaan jakkaraa sosiaalisessa mediassa, sillä se on halvin ja helpoin tapa tavoittaa asiakaskuntamme. Haluamme lähestyä asiakaskuntaa rennosti ja hauskasti. Oli tärkeää miettiä miten sen tekee.  

“Äänensävy vaikuttaa siihen, millainen kuva ihmisille muodostuu organisaatiosta – samoin kuin ihmisen puhetyyli ja sanavalinnat vaikuttavat muiden näkemykseen hänestä. 

Kun mietit kieltä, jota somejulkaisuissa käytät, voit miettiä esimerkiksi seuraavia asioita: 

Millä tavalla puhuisit asiakkaillesi tai kohderyhmällesi oikeassa elämässä? 

Millaista kuvaa haluat organisaatiostasi rakentaa? 

Onko yrityksesi tai järjestösi seuraajiensa kanssa samalla viivalla, vai puhuuko se virallisemmin ja etäisemmin? 

Millaista kieltä kohdeyleisösi ymmärtää?” 

Mietimme mainittuja asioita suunnitellessamme. Olin paljon ajateltavaa. Halusimme aiheuttaa ihmisissä reaktion, joka olisi naurua ja innostusta. Parhaat somepäivitykset aiheuttavat reaktioita. Pienimmillään reaktio on tykkäysnappulan painallus, mutta se voi olla myös kommentti, julkaisun jakaminen edelleen, asiasta keskusteleminen somen ulkopuolella, aloitteen allekirjoittaminen, tapahtumaan osallistuminen, järjestöön liittyminen tai tuotteen ostaminen. Somessa tapahtuvat reaktiot lisäävät julkaisusi näkyvyyttä ja aiheuttavat lisää reaktioita, ja somen ulkopuoliset reaktiot ovat usein somemarkkinoinnin päätavoitteena.(Virtanen 2020.) 

Olemme nähneet kuinka Nopeet aurinkolasien brändäys tehdään. Se on erittäin tyhmää huumoria ja tarkoituksella huonosti tehtyä. He lähettävät aina aurinkolasien tilaajalle kirjeen, jossa häntä haukutaan. Mielestämme se on erittäin hauska ja huomiota herättävä. Haluamme tehdä samantyylistä markkinointia, mutta ei liian samanlaista.  

Meillä on myös kiire markkinoinnin kanssa, sillä haluamme olla jo vappuna esillä somessa, myymässä julkisilla paikoilla. Almamedia.fi sivuilla oli hyvät ohjeet somemarkkinointiin. Meidän tulisi tehdä suunnitelma markkinoinnin tavoitteista, toimenpiteistä, ajasta, budjetista, vastuuhenkilöistä ja tavoitteidemme mittareista. Lyhyessä ajassa emme saa itseämme tarpeeksi näkyville jakkaran kanssa. Kesän festareille pääsemme kylläkin näkyville hyvin. Pystymme kavereiden ja tuttujen kautta jakamaan tuotettamme somessa. Meidän tavoitteenamme on, että ihmiset saavat hymyn kasvoilleen katsoessamme mainosvideon.  

Meidän on tärkeä tehdä aikajana markkinoinnillemme. Emme saa kertoa liikaa asia päivityksissämme, jotta asiaa jää pidemmälle ajalle, eikä meidän markkinointi kuihdu. On tärkeää pitää videot, sekä niiden tekstit lyhyinä, jotta katsoja jaksaa lukea sen ja kiinnittää huomionsa (Vuorinen 2020.) 

 

Pohdintaa 

Suunnitellessamme markkinointia huomasimme, että on hyvin paljon huomioitavia asioita. Meidän mielestämme hauskat videot ja tekstit eivät aukea välttämättä kaikille. Emme tietenkään pysty kaikkia saamaan innostumaan tai hymyilemään, mutta suurimman osan. Meidän täytyy siis testata toimiiko markkinointimme haluamme mukaan. Meidän täytyy miettiä myös vitsimme tarkasti, että emme vain loukkaa ketään. Somemarkkinoinnin käsikirjassa mainitaan, että on hyvä ottaa huomioon tasa-arvo ja muut maailman asiat. Emme halua aiheuttaa pahaa mieltä tai joutua huonoon valoon markkinoinnissamme. Olen henkilökohtaisesti miettinyt haluanko itse olla somevideoissa tai kuvissa esillä. Olen itse hyvin vanhanaikainen, joten se tuntuu vieraalta ja tuntemattomalta. Uskon kylläkin, että se saattaisi tehdä itselleni hyvää. Oppisin paremmin somen toimintaa, sekä siellä olevaa markkinointia.  

Meillä on erittäin paljon ideoita ja yhteisiä näkemyksiä markkinoinnin suhteen. Uskon meidän saavan toimivan markkinoinnin ennemmin tai myöhemmin. Alussa markkinointi tulee olemaan tönkköä, mutta uskon meidän oppivan hyvin virheistä. Tulemme näyttämään materiaaleja Proakatemialaisille, kavereille ja tutuille. Yritämme saada heiltä näkemystä ja ajatusta. Hommaa on henkilökohtaisesti paljon kyseisen projektin markkinoinnissa, mutta aihe kiinnostaa. On hauska ja motivoiva ajatus lähteä markkinoimaan tuotetta omalla hauskalla tavalla. Tekee itselleni erittäin hyvää. En ole itse ikinä markkinoinut mitään, tai ollut edes mukana suunnittelemassa markkinointia ennen tätä.  

 

 

Lähteet: 

 

Almamedia n.d. markkinoinnin suunnittelu. Verkkosivu. Viitattu 22.4.2024 

https://www.almamedia.fi/yrityksille/markkinoijan-tietopankki/markkinoinnin-suunnittelu/?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwlZixBhCoARIsAIC745Dt3Yb70lfSA84T71nK_JQhAReUSXljvRvUJxIH5_b0ffg2a0Gs0UYaAoPnEALw_wcB 

 

Virtanen, S. 2020. Somemarkkinoinnin työkirja. E-kirja. 1. painos. Hansa Print Oy. Viitattu 22.4.2024 

Kommentoi