Tampere
20 May, Monday
16° C

Proakatemian esseepankki

Lumene – Vastuullisuus



Kirjoittanut: Kukka-Maaria Halme - tiimistä Revena.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Lumene – pohjoista kauneutta

Lumene on suomalainen kosmetiikka-alan yritys, joka on toiminut vuodesta 1970. Lumenen on alunperin perustanut lääkeyhtiö Orion. Lumene Group toimi yhtiön aputoiminimenä, kunnes vuonna 2003 Orion myi Lumenen ostajaryhmälle. Lopulta markkinointi nimi Lumene Group vaihtui Lumene Oy:ksi vuonna 2009.

Lumenella on tällä hetkellä kosmetiikka brändinsä lisäksi toinen tuotemerkki Cutrin, joka tarjoaa hiustenhoitotuotteita. He jakavat yhtenevät arvot vastuullisuudesta sekä pohjoisesta luonnosta ja kauneudesta. (wikipedia). Heidän inspiraationaan toimii pohjoisten naisten luonnollinen kauneus ja heidän tarpeidensa palveleminen.

Niin Lumenen kuin Cutrininkin toiminta perustuu visioon olla pohjoismaisen luonnollisen kauneuden brändi sekä kosmetiikka-alan edelläkävijä vastuullisuudessa ja pohjoisen luonnon suojelussa (lumene.com). Tuotteissa pyritään käyttämään mahdollisimman paljon vastuullisesti kerättyjä pohjoisen luonnon raaka-aineita; lehtiä, marjoja, kauraa, lähdevettä jne.

Vastuullinen liiketoiminta

Kun puhutaan vastuullisesta liiketoiminnasta, usein tarkoitetaan ekologista vastuullisuutta eli kestävää kehitystä. Vastuulliseen liiketoimintaan kuuluu kuitenkin myös muita osa-alueita, kuten taloudellinen, kulttuurillinen ja sosiaalinen kestävyys. Tutustuimme tiimiläisten kanssa kestävyysteemaan alkuvuoden pajojen yössä sekä uudelleen ristipölytysviikolla.

Taloudellinen vastuullisuus tarkoittaa yrityksen taloudellista kykyä toimia vastuullisesti pitkän ajan kuluessa, esimerkiksi yrityksen kannattavuutta, kilpailukykyä, maksuvalmiutta sekä riskienhallintaa. Sosiaalisuudella vastuullisuudella viitataan työntekijöiden tasa-arvoisuuteen, hyviin työoloihin ja mm. koulutusmahdollisuuksiin. Kulttuurillinen vastuullisuus perustuu kulttuuriperinnön säilyttämiseen sekä monikulttuurilliseen toimintaan. Näitä vastuullisen liiketoiminnan osa-alueita voi olla haastavampi nähdä ulkopuolelta. Varsinkin kun ekologista vastuullisuutta käytetään monissa yrityksissä vahvasti osana markkinointiviestintää.

Vastuullisuusstrategia Lumenella

’’Vastuullisuus on yksi Lumenen liiketoiminnan lähtökohdista. Meille se tarkoittaa konkreettisia tekoja raaka-aineiden vastuullisesta hankinnasta aina asiakastyytyväisyyden varmistamiseen ja yhteisestä hyvästä huolehtimiseen asti. Kosmetiikkavalmistajana meille on ensiarvoisen tärkeää tuotteiden laadun ja turvallisuuden varmistaminen koko tuotteen elinkaaren aikana: aina tutkimus- ja tuotekehitysvaiheesta valmistukseen ja käyttöön saakka’’ (lumene.com – vastuullisuus).

 

Tutustuin Lumenen vastuullisuusstrategiaan heidän GRI-raportistaan. Raportti on luotu sidosryhmätutkimusten pohjalta, huomioon ottaen megatrendit. GRI- vastuullisuusraportissa on asetettu tavoitteet seuraavalle viidelle (2020-2025) vuodelle vastuullisuuden kehittämiseksi Lumenen toiminnassa. Ilokseni raportissa oli huomioitu useampia vastuullisen liiketoiminnan osa-alueita.

 

Raportin neljä pääotsikko ovat: ’’Myymme vastuullisia tuotteita, toimimme avoimesti kuluttajien kanssa, tuotantomme on kestävää, olemme vastuullisia yrityskansalaisia’’ (Lumene.com – vastuullisuus).

Vuonna 2020 Lumene oli johtava kosmetiikka-alan yritys virallisessa Sustainability Brand Indexissä. SB-Index on yksi Euroopan suurimmista kestävyyttä mittaavista tutkimuksista. Siinä mitataan sidosryhmien käsitystä yrityksen kestävyydestä eri osa-alueille (SB-Index.com).

Tällä hetkellä Lumenen tuotteissa on keskimäärin 90% luonnollisesti johdettuja raaka-aineita. Tavoitteena oli saada luku nostettu 95 prosenttiin vuoden 2021 loppuun menneessä. Tavoitteeseen on tarkoitus päästä lisäämällä luonnonmukaisesti valmistettuja, käsin poimittuja raaka-aineita. Samaan aikaan lumenen on luvannut tehdä kaikista kosmetiikka tuotteista 100% vegaanisia. Tällä hetkellä täysin vegaanisia tuotteita ovat ihonhoito sekä meikkivoiteet. Vuonna 2020, 50% Lumenen pakkausmateriaaleista on valmistettu kierrätys materiaaleista.

Lopuksi

Oli mielenkiintoista tehdä essee hiukan erinäkökulmasta ja tutustua tarkemmin yhteen yritykseen. Erityisesti GRI vastuullisuusraportti oli mielenkiintoinen. Tutustuin siihen laajasti ja halusin nostaa mielenkiintoisia pointteja tähän esseeseen. Uskon, että tutustumalla yritystarinoihin sekä heidän tavoitteisiinsa, voi itsekin oppia mihin asioihin yrittäjänä tulisi kiinnittää huomiota. Myös työnhaussa voisi olla järkevää tutustua yritykseen etukäteen, esimerkiksi sen arvopohjaan.  Opin itse esseetä tehdessäni paljon vastuullisesta liiketoiminnasta sekä Lumenen toimintatavoista.

 

Lähteet:

Wikipedia – LUMENE

https://fi.wikipedia.org/wiki/Lumene

Lumene.com – meistä

https://www.lumene.com/fi/lumene-as-a-company.html

Lumene.com – vastuullisuus

https://www.lumene.com/fi/responsibility.html

Lumene – GRI vastuullisuusraportti

https://www.lumene.com/on/demandware.static/-/Library-Sites-LumeneEUSharedLibrary/default/LUMENE_GRI_REPORT_2020.pdf

Sustainable Brand Index -website

https://www.sb-index.com/

Kommentoi