Tampere
18 May, Saturday
8° C

Proakatemian esseepankki

Löydä oma varianssi



Kirjoittanut: Kari-Mikko Karjalainen - tiimistä Samoa.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Varianssi - Lataa itsesi täyteen energiaa
Petteri Kilpinen ja Antti Hagqvist
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Johdanto 

 

Jaksaminen ja oman energiatason seuraaminen on ollut minulle viime aikoina hyvin ajankohtainen aihe. Kesällä tuli tehtyä niin paljon töitä, että menin kesälomalle elokuussa kaksi päivää etuajassa, en omasta tahdostani, vaan kroppani tahdosta. Stressi ja ahdistus eivät ole ikinä olleet niin huipussaan, mitä ne silloin olivat; olin täysin lamaantunut ja työkyvytön. Loistava lähtökohta siis aloittaa uusi vuosi Akatemialla, kun on jo valmiiksi piipussa. Ajattelin aluksi, että minun pitää tehdä vain vähemmän töitä, mikä sinänsä totta, mutta keskittyisin silloin vain yhteen osa-alueeseen. Ratkaisu omaan jaksamiseen on paljon laajempi. Työ ja opiskelu on vain yksi osa elämää, ja jotta omien energiatasojen ylläpitäminen pysyisi, täytyy tarkastella omia toimintatapoja kaikkien elämän osa-alueiden saralla. Minun täytyy löytää varianssi. 

 

Varianssi 

Käytän tässä esseessä apunani Petteri Kilpisen ja Antti Hagqvistin kirjoittamaa kirjaa Varianssi, lataa itsesi täyteen energiaa. Matematiikassa sana tarkoittaa “satunnaismuuttujan hajontaa” eli asiat eivät mene suoraviivaisesti. Tässä yhteydessä termillä kuvataan muuttuvaa energiankäyttöä kuormituksen ja palautumisen välillä. Tasaisella puurtamisella ja jatkuvalla työn lisäämisellä parempiin tuloksiin pääsemiseksi ei ole hyvä vaihtoehto, koska silloin voi olla varma, että seinä tulee jossain kohtaa vastaan. Enemmän ei ole enemmän, vaan vaihtelu palautumisen ja kuormituksen välillä on tuottoisampaa ja kehittävämpää. Täytyy kuitenkin muistaa, että oikean varianssin löytäminen on tapauskohtaista. Esim. Kahden tunnin palaverin jälkeen ei tarvitse pitää kahden tunnin taukoa, vaan 10–15 minuutin tauko riittää, kun taas tunnin salitreenin jälkeen vaadittava palautuminen voi olla yksi tai kaksi päivää. 

 

Kiire, kiire, kiire – Mitä olinkaan tekemässä? 

Tuntuuko keskittyminen vaikealta? Tuntuuko siltä, että pitäisi olla vastaamassa monelle ihmiselle saman aikaisesti eri asioita. Onko sinulla koko ajan kiire? Kiire on tämän päivän vitsaus, joka myrkyttää elämäämme. Kiire ei ole enää pelkästään tapa kertoa omasta työtilanteesta, vaan myös tapa arvottaa itseään ja muita. Emme usein ajattele näin, mutta sen takia se onkin hyvin salakavala epäterve piirre. Täysi kalenteri saa meidät näyttämään muiden silmissä tärkeältä tai näin ainakin uskomme asian olevan. Tyhjä kalenteri puolestaan päällepäin näyttäytyy joutilaisuutena, mutta me pelkäämme enemmän sitä, mistä olemme jäämässä paitsi. Akatemialla puhumme paljon arvoista ja huvittavaa onkin, miksi kukaan ei mainitse kiirettä omaksi arvokseen. Kiireen vastakohta ei suinkaan ole joutilaisuus, vaan aikaansaavuus. 

Kiireisenä pysyminen kuormittaa jatkuvasti kykyämme olla läsnä muiden ihmisten kanssa. Meistä kuoriutuu vähitellen ”multitaskaajia”, vaikka fakta on se, että pystymme keskittymään ja tekemään tehokkaasti vain yhtä tehtävää kerrallaan. Multitasking myös vähentää tehokkuuttamme tehden meistä peruspuurtajia. Tämä toimintatapa syö meidän energia resurssejamme. Kiireen myötä tuhoamme tärkeimmän onnellisuuden lähteemme: läsnäolon taidon. Tehokkuus lisääntyy aidon läsnäolon lisäämisen ja sen intensiteetin myötä.  

 

Miksi emme muutu? 

Stanfordin yliopiston psykologian professori Carol Dweck on tehnyt asennetta koskevia tutkimuksia ja hän on niistä myös varsin tunnettu. Teoriassaan hän esittelee kaksi suhtautumistapaa omaan osaamiseen: Muuttumattomuuden asenne ja kasvun asenne. 

Muuttumattomuuden asenteen omaava ihminen olettaa, että hänen osaamisensa on pitkälti muuttumattomia. Kärjistettynä olet joko jossain asiassa hyvä tai et ole. Asenteen piirteitä ovat myös käsitys siitä, että kaikki osaaminen ja taidot ovat ennalta määrättyjä, ikään kuin jo syntyessään saatuja ominaisuuksia. ”Muuttumattomuuden asenteen omaavat ihmiset kokevat tarpeelliseksi todistaa taitonsa päivittäin itselleen ja maailmalle. He vaativat jatkuvaa kehumista, kiitoksia ja rohkaisevia sanoja. Heille epäonnistuminen on painajainen, jota tulee välttää kaikin keinoin. Jokainen tavoite, tehtävä tai pyrkimys on sellainen, joka hoituu heiltä luonnollisesti ilman ponnistuksia. Jos heillä ei ole luonnollista taitoa johonkin, niin miksi edes yrittää?” (Hagqvist, Kilpinen 2019). Asenteen keskeinen tavoite on perfektionismi, jolloin menestyäkseen tehdään vain asioita, jotka jo osataan. 

Kasvun asenteen omaava ihminen uskoo, että hänen taitonsa ja ominaisuutensa ovat muokattavissa. Vastaantulevat haasteet ovat oppimiskokemuksia, ja jos onnistut, olet taidoissasi pitkällä, jos epäonnistut, otat opiksesi, reflektoit ja kokeilet uutta strategiaa. 

 

Pohdinta 

Omien energia varojen ja oikean varianssin löytäminen on taito, siinä missä esim. valokuvaaminenkin. Mieltämällä ajatuksen omien toimintatapojen ja käyttäytymisen muokkaamisesta vie jo hyvin pitkälle. Asenne ratkaisee. Paljon helpompaa on syyttää vallitsevaa olotilaa ulkoisten tekijöiden kautta, kun harvemmin kysymme itseltämme, miksi olen joutunut tähän tilanteeseen ja miksi tunnen, miten tunnen? Ei ole olemassa ”työelämää” tai ”elämää työpaikan ulkopuolella”, on vain elämää. Kaikki linkittyy toisiinsa. Elokuinen stressireaktio johtui ylityön lisäksi epäonnistumisesta. Tein asioita, joita jo valmiiksi osasin, ja joissa mokasin. Ensimmäistä kertaa aloin epäilemään ja reflektoimaan omaa oletustani. Myöntämällä itselleni, että olen hukassa, avautui mahdollisuus päästä takaisin kartalle. Samalla vahvistui ajatus siitä, että mitä muuta voin tehdä nykyisten taitojeni lisäksi. Jostain olen nämäkin taidot hankkinut, miksi en voisi tehdä sitä uudestaan. 

 

Lähteet: 

Hagqvist, A. & Kilpinen, P. 2019. Varianssi, lataa itsesi täyteen energiaa. Helsinki: Fitra.    

Kommentoi