Tampere
23 May, Thursday
19° C

Proakatemian esseepankki

LinkedIn ja sen merkitys yrittäjän työkaluna



Kirjoittanut: Tony Kalliala - tiimistä Empiria.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

LinkedInin mukaan olen tehnyt käyttäjäni vuonna 2019 ollessani 19-vuotias. Heti käyttäjätilin luomisen jälkeen vuoteen 2021 asti se oli käytössäni lähinnä CV:n tukena työnhakujen varalta ja ehkä enimmäkseen sillä ajatuksella, että olisin voinut vaikuttaa jotenkin skarpimmalta nuorelta työnhakijalta.

2021 päästyäni ovimyyntitiimin vetäjän työtehtävään, connectasin myyntiorganisaatiomme myyntihenkisten työntekijöiden kanssa. Tämän jälkeen kotipalstani alkoi tulvia ammattilaisten päivityksiä myyntiin liittyen. Huomasin linkkarista tulleen mukava paikka oppia ja jakaa ajatuksia myynnistä.

Proakatemian alkuvaiheessa connectasin monien akatemialaisten sekä alumnien kanssa, jolloin kotipalstalleni putkahtavat postaukset alkoivat luonnollisesti muuttua myynnistä paljon kirjavammiksi aiheiksi.

Työskentelin akatemian alkupuoliskon aikana noin vuoden kiinteistöalalla, jonka aikana LinkedInin käyttöni lisääntyi huomattavasti, vaikka en olekaan vielä ollut kovin aktiivinen postauksien kanssa. Kuitenkin myyntityötä, yhteistyökumppanuuksia ja tiimin rakentamista tehdessäni pääsin huomaamaan LinkedInin todellisen voiman liike-elämässä.

 

Haluaisinkin nyt jakaa omat ajatukseni kyseisen some-alustan hyödyistä yrittäjälle, jonka jälkeen niputan myös muistiinpanoni kahden viikon takaisesta Kolun ja Santeri Simosen alustamasta ja erittäin antoisasta LinkedIn-solusta. Löysin myös hyvän Youtube-videon LinkedInin hyödyistä yrittäjälle. Videon sisällön puran esseen loppuun.

 

 

Omat ajatukset LinkedInistä

 

Yrittäjät voivat käyttää LinkedIniä monin tavoin edistääkseen liiketoimintaansa. Tässä muutama tapa, jolla LinkedIn voi toimia hyödyllisenä työkaluna yrittäjille:

  1. Verkostoituminen: LinkedIn tarjoaa yrittäjille mahdollisuuden verkostoitua muiden alan ammattilaisten kanssa, jotka voivat auttaa yrityksen kasvussa ja kehityksessä. Yrittäjät voivat liittyä alan ryhmiin, seurata vaikuttajia, kommentoida muiden julkaisuja tai laittaa suoraan viestiä. LinkedInin kautta on ollut helppo sopia hedelmällisiä verkostoitumislounaita ja asiakastapaamisia.
  1. Markkinointi: LinkedIn on parhaimmillaan loistava alusta yrityksen markkinoinnille. Yrittäjät voivat luoda yrityssivun, julkaista päivityksiä ja artikkeleita, ja mainostaa palveluitaan LinkedInin mainosalustalla. Myös henkilöbrändin rakentaminen ja markkinointi sitä kautta toimii poikkeuksellisen laajan tavoittavuuden takia LinkedInissä loistavasti.
  1. Rekrytointi: LinkedIn on erinomainen työkalu, kun yrittäjä etsii uusia työntekijöitä yritykseensä. Yrittäjät voivat julkaista työpaikkailmoituksia ja etsiä potentiaalisia työntekijöitä LinkedInin hakutoiminnon avulla. Tämä mahdollistaa yrittäjän löytää päteviä työnhakijoita, jotka ovat kiinnostuneita kyseisestä alasta.Linkkari vaikuttaa jopa hieman aliarvostetulta työkalulta rekrytoimiseen Suomessa.
  1. Tiedonhaku: LinkedIn tarjoaa yrittäjille pääsyn laajaan määrään ammatillista tietoa. Yrittäjät voivat käyttää LinkedIniä tutkiakseen kilpailijoitaan, seurata alan trendejä ja pysyä ajan tasalla uusimmistaliiketoimintastrategiois
  1. Yhteistyömahdollisuudet: LinkedInin kautta yrittäjät voivat löytää uusia yhteistyökumppaneita. Yrittäjät voivat etsiä yrityksiä, jotka tarjoavat palveluita tai tuotteita, joita he tarvitsevat, ja luoda yhteistyökuvioita näiden ihmisten ja yritysten kanssa. Henkilö- ja yrityshakukentässä on laajat filtteröintimahdollisuudet, joka nopeuttaa kumppanuuksien löytämistä huomattavasti.

 

 

LinkedIn-solu

 

LinkedInin maailma on kuin valtameri, joten emme kerenneet muutaman tunnin solun aikana kovinkaan syvälle. Dialogin keskeisimmäksi painopisteeksi osoittautui profiilin ulkoasu.

Kävimme solussa läpi kaikkien profiilit ja huomasimme jokaisella olevan melko erilainen profiili. Tästä päällimmäisenä tärppinä se, että profiilit voivat olla hyvinkin erilaisia ilman, että se automaattisesti tarkoittaa toisella olevan hyvä tai huono profiili. Tärkeintä on ajatella käyttötarkoitusta ja optimoida profiilin ulkoasu kohderyhmälle sopivaksi.

Joku saattaa ajatella hakevansa työpaikkaa asiantuntijatehtäviin useasta eri alan yrityksestä, toinen haluaa herättää huomiota kasvattaakseen henkilöbrändinsä tunnettuutta, kolmas saattaa käyttää sitä työkaluna rekrytoidakseen uusia työntekijöitä edustamansa yrityksen palvelukseen.

 

 

Jakamisen arvoiset tärpit solun dialogista

 

  • Mieti mitä tunteita ja sanomaa haluat viestiä profiilikuvalla ja taustakuvalla.
  • Mieti tarkkaan, mitä haluat tiivistää itsestäsi tai yrityksestäsi headlinella? (lyhyt esittelyteksti) Tämä saa helposti näkyvyyttä nimesi yhteydessä esimerkiksi kommenttikentissä.
  • Aktiivisuuden merkitys.
  • Rohkeus kokeilla erilaisia juttuja.
  • Selkeys, selkeys ja selkeys! Liian runsas informaatio on harvoin hyvä. Yleisesti ottaen on parempi pitää profiili selkeänä ja miellyttävänä.
  • Suositukset ja tunnustukset kovaan käyttöön. (Endorsement ja recommendation)

 

 

Youtube-video LinkedInin hyödyistä yrittäjälle

 

Videon alussa sisältöstrategi Filipa Canelas myy videon katsojalle nostamalla esiin some-presenssin merkityksen yrittäjän menestyksen kannalta. Videollaan hän avaa seitsemän keinoa luoda hyvä profiili:

  1. Mieti profiilisi kohderyhmäsi mukaan. Samoin kuin liiketoiminnassa yleisesti. Et voi onnistua, jos et tiedä kenelle yrität myydä.
  2. Myyvä headline. Filipan ainekset tähän: ”Autan (kohderyhmä) saavuttamaan (tavoite) ammattitaitoni kautta (kuvaile ammattitaitoasi lyhyesti)”
  3. Featured section on hyvä yrityksen tuotteiden ja palveluiden promoamiseen. Oikein hyödynnettynä tämä voi luoda paljon liidejä. On tärkeää, että tämä osio on linjassa muun profiilin kanssa, ja että se ohjaa asiakkaan suoraan sivuillesi tai yhteydenottoon.
  4. Käytä about-sivua on pitchataksesi kohderyhmälle. Viisi vinkkiä tähän:
    • Nosta pääpointit esille
    • Ei liian pitkiä lauseita
    • Ole selkeä
    • Referenssejä ja suosituksia hyvä nostaa tässä
    • Avainsanat parantaa hakukoneoptimointia ja näkyvyyttä
  5. Connectaa rohkeasti niiden kanssa, joiden kanssa voisit haluta kumppanuuksia tai asiakkuuksia. Käytä harkintaa suorien markkinointiviestien kanssa. Jos uskot oikeasti voivasi auttaa, lähesty rohkeasti, mutta älä kuitenkaan lähettele kaikille suoria viestejä kaupan kiilto silmissä. Voit luoda kiinnostusta olemalla itse mielenkiintoinen, ammattitaitoa huokuva ja helposti lähestyttävä henkilö.
  6. Ajattele LinkedIniin käytettyä aikaa sijoituksena. Ensimmäisellä kerralla tuskin onnistut kuitenkaan!

 

 

Pohdinta

 

Niin kuin alussa totesin, LinkedInin kokonaisvaltainen hahmottaminen vie aikaa ja sen lisäksi se vaatii uteliasta asennetta. Ymmärrän nyt paremmin sen merkityksen ja erilaiset käyttötarkoitukset ja aionkin tulevaisuudessa panostaa sen käyttöön enemmän. Kehotan muitakin miettimään omia tavoitteita LinkedInin suhteen ja ajattelemaan käyttöä pidemmän aikavälin kannalta. Brändin rakentaminen on kestävyysurheilua oli sitten kyse omasta tai yrityksesi brändistä. Profiilisi tai aktiivisuutesi historia voi tuoda sinulle arvaamattomankin isoja juttuja tulevaisuudessa!

 

 

 

LÄHTEET

Verkostopääoman kasvua- / Network capital-solu by: Simonen & Kolunsarka. 24.4.2023.

Kommentoi