Tampere
21 May, Tuesday
11° C

Proakatemian esseepankki

LIHAS KASVAA LEVOSSA JA MIELI HILJAISUUDESSA



Kirjoittanut: Saura Pohjonen - tiimistä Saawa.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Suorituskyvyn salaisuus - vireystilan säätelyn avulla huipputuloksiin
Hanna Markuksela
Esseen arvioitu lukuaika on 4 minuuttia.
Lihas kasvaa levossa ja mieli hiljaisuudessa

 

Menestyksen ja terveyden takana on oikeanlainen vireystilan itsesäätely. Kun kohdistat energiasi oikeisiin asioihin, voit saada itsestäsi täyden potentiaalin esiin. Tässä esseessä on tarkoituksena tutkiskella palautumista ja kuinka saada täysi potentiaali itsestä, eli kuinka parannan suorituskykyäni. Asia on minulle tällä hetkellä tärkeä, koska suorituskykyni on alentunut jo vuosia ja olen hukannut oman parhaimman vireystilani, joka vei minua hullulla draivilla eteenpäin koko ajan. Haluan kannustaa sinuakin miettimään oman kehosi ja mielesi palautumista.

Olen 15-vuotiaasta asti suorituttanut jatkuvalla syötöllä elämääni. Urheillut noin 7 kertaa viikossa raskasta liikuntaa, syönyt liian vähän kulutukseeni nähden, käynyt töissä ja tehnyt näiden kaiken ohella vielä opintoja. Suorituskykyni on laskenut koko ajan enemmän ja enemmän ja en ole saanut enää itsestäni kaikkea potentiaalia irti. Olen tehnyt tätä kaavaa monta vuotta silti, vaikka olen huomannut, että en saa itsestäni enää irti täyttä potentiaalia. Ihmisen keho tottuu tietynlaiseen tyyliin, mutta kuitenkin jossakin kohtaa tulee totaali uupuminen ja on vain pakko muuttaa suuntaa. Kehon voi kuitenkin totuttaa tiettyihin rutiineihin, esimerkiksi minun kehoni on virkeimmillään aamulla ja ennen aamupalaa voin helposti käydä juoksemassa 5 kilometrin lenkin, kun taas joidenkin keho ei ole tottunut juoksemaan heti aamusta saamatta energiaa.

Minulta lopahti kiinnostus lähes kaikkeen urheiluun ja muutama urheilu kerta viikossa oli aivan pakko pullaa. Tähän asti elämääni olen suorittanut jopa palautumista. Luettuani kirjan Suorituskyvyn salaisuus, aloin pikkuhiljaa miettiä tätä oravanpyörää missä olen teini-iästä asti pyörinyt. Olen ollut aina todella kiinnostunut hyvinvoinnista, mutta sen toteuttaminen on ollut haastavaa, koska tietoa on niin paljon ja sieltä on vaikea poimia oikeaa tietoa. Joka päivä olen kuitenkin viisaampi ja askeleen lähempänä tasapainoa.

 

Rutiinit

Olet varmasti aina kuullut, että muutos tapahtuu epämukavuus alueella. Kirjassa kuitenkin käännetään teoria päälaelleen ja aletaan kyseenalaistamaan, vietätkö tarpeeksi aikaa mukavuus alueellasi. Lihas kasvaa levossa ja mieli hiljaisuudessa.

Aloin pohtimaan kyseistä lausetta verraten omaan elämääni. Minulla on jaksoittain rutiineja ja jaksoittain taas sekameteli soppa. Olen sen verran kuitenkin orientoitunut rutiineihin, koska olen lapsesta asti rakastanut urheilla aamuisin ja saan itsestäni aamuisin aina eniten irti. Hauska muistella nuoruutta, kun olen lähtenyt juoksulenkille tai talvella hiihtämään, kun muut lapset vielä nukkuvat täyttä unta. Kuulostaa joidenkin mielestä varmasti aivan mielipuolisen touhulle, mutta energia tasoni ovat aamuisin kaikista korkeimmillaan. Aamu urheilu rutiini on pysynyt minulla lapsesta asti ja sen takia minun ei tarvitse käydä aamulenkeistä taistelua mieleni kanssa.

Rutiinit vapauttavat mieleen tilaa, koska et joudu käyttämään mielen kapasiteettiä miettien, että mitä teen seuraavaksi. Rutiinien harjoittaminen on koko loppu elämän prosessi. Rutiinit jättävät mieleen tilaa luoda jotakin uutta, koska rutiinit tulevat automaatiolla. Kun mieli lepää pystyt prosessoimaan oppimaasi, eli muutos tapahtuukin siis mukavuusalueella.

 

Hermoston hienosäätö

Autonominen hermosto jakautuu kahteen haaraan, sympaattiseen ja parasympaattiseen. Sympaattinen hermosto liittyy kuormittumiseen ja parasympaattinen palautumiseen. Sympaattinen järjestelmä aktivoituu, kun tarvitaan nopeaa toimintaa tai reagointia. Esimerkiksi, kun olet torkuttanut liian pitkään ja olet myöhässä, joten säntäät pikajuoksuun välttääksesi myöhästymisen. Parasympaattinen järjestelmä aktivoituu, kun on aika levätä ja sulattaa ruokaa. Näiden kahden tasapainoinen toiminta mahdollistaa sekä nopeat reaktiot ja nopean siirtymisen rentoutumistilaan. Kuitenkin pitkä stressitila jättää sympaattisen viritys tilan päälle ja palautuminen vaikeutuu. Kun ihminen oppii tasapainottelemaan näiden kahden välillä, silloin on mahdollista parantaa hyvinvointiaan.

Itsellä on ollut monta jaksoa, kun kehossa on päällä jatkuva stressitila. Olen pitkällä aikavälillä jatkuvasti tehnyt pitkiä päiviä töitä, urheillut lähes joka päivä. Jossakin vaiheessa aina huomaan, että en saa enää mitään kunnolla aikaiseksi ja on taas palattava muistelemaan, kuinka palaudutaan ja saadaan paras mahdollinen vireystila taas päälle. Kuitenkin optimaalisen vireystilan löytäminen on yksilöllistä.

 

Ylivireys, optimivireys ja alivireys.

Ylivireys tilassa ihminen on niin sanotulla turbovaihteella, eikä kuuntele kehonsa tarpeita. Tässä kohtaa, kun huomaa ohittavansa normaalit tarpeet. On aika pysähtyä hengittämään ja kuunnella kehoa. Ajatus kulkee paljon virkeämmin, kun otat irti arjesta, jotta tämä tila ei jää päälle ja tee terveydellesi haittaa. Minulla ylivireys tila tuntuu hetkellisesti välillä niin hyvältä, että on vaikea lopettaa tekemistä. Tässä kohtaa kuitenkin on lopetettava, jotta suorituskykyni pysyy hyvänä tulevaisuudessakin. Eli ylivireys tilan syy voi olla joko myönteinen tai kielteinen silti se kuormittaa aina kehoa ja on haitallinen terveydelle. Oman ylivireystilani hallitsemiseen olen ottanut mukaan ruokailurytmin, jonka avulla pysähdyn hetkeksi ja pidän kiinni työrytmistäni, vaikka kuinka tekisi mieli jatkaa töiden tekoa myöhään yölle.

Alivireys tilassa ei jaksa tarttua pienimpäänkään työtehtävään. Tällöin kyseessä voi olla liian pitkän jatkuneen ylivireyden aiheuttama jälkitila. Keho on ottanut omaa lomaa. Jos energian käyttöä ei säädellä kasaantuu palautumisvelka. Alivireys tilassa keho pakottaa rauhoittumaan. Elämässä ei menesty ne ihmiset ketkä suorittaa eniten, vaan ne ketkä osaa säädellä vireystilaansa.


Optimivireys tilassa oleva on huumorintajuinen, luova, oppii paremmin ja kommunikoi myönteisesti niin itsenä, kuin muiden kanssa.

Vireystiloihin vaikuttavat lähes kaikki, mutta itsetuntemusta lisäämällä opit ymmärtämään itseäsi ja säätelemään sitä. Olen paljon viime aikoina pohtinut omaa palautumista ja oppimista. Miten, missä ja milloin opin ja palaudun parhaiten. Nämä kysymykset eivät ole vielä saaneet täysin vastauksia, mutta kokeilemalla selviää. Muutan kehon viestien mukaan arkirytmiäni ja otan paljon aikaa palautumiselle, sillä haluan joku päivä itsestäni parhaan potentiaalin esiin.

Optimivireystilan ylläpitäminen näkyy ajan saatossa myös sydämen sykevälivaihtelussa. Nykypäivänä on esimerkiksi käytettävissä älykelloja, joilla pystyt näkemään sykevaihtelusi. Sykevaihteluiden keskiarvoissa on paljon hajontaa, sillä siihen vaikuttavat geeniperimä, ikä ja fyysinen kunto. Eli oman sykevaihtelun seurantaa kannattaa tehdä pidemmällä aikavälillä ja verrata omia lukemiaan keskenään. Mittalaitteet (esim. älykello) laskee sykevälivaihtelusta RMSSD-arvon ja se ilmoitetaan millisekunteina. Lukeman kohoaminen tarkoittaa sitä, että parasympaattinen haara aktivoituu, joka tarkoittaa palautumista, kun taas sen laskeminen tarkoittaa, että hermosto on kuormitustilassa tai palautumista ei ole ollut vielä tarpeeksi. Itse en ole näitä mittalaitteita kokeillut, sillä haluan opetella kuuntelemaan kehoani ilman erinäisiä laitteita, etten totu siihen, että joku kertoo sen minun puolestani ja unohdan kehoni kuuntelu taidon.

Pohdinta

Tiimissämme paljon keskustellaan hyvinvoinnista ja muutenkin koronan tuomista vaikutuksista palautumiseen. Uskon, että aihe tulee olemaan pinnalla koko ajan enemmän ja enemmän. Kaikista tärkeintä on kuitenkin ongelmia kohdatessa palata perusasioiden äärelle, kuten syöminen, nukkuminen, tauot ja itsetuntemus.

Sain paljon oivalluksia lukiessani kirjan suorituskyvyn salaisuus ja ymmärsin, että olen unohtanut tässä suorittaessa kokonaan palautumisen. Olen painanut pää kolmantena jalkana työtehtävästä toiseen, koulusta toiseen. Milloin olen ottanut aikaa itselle ja keholleni? En varmaan kunnolla ikinä, sillä ihan pelkkä pysähtyminen ilman mitään tekemistä on vaikeaa, olla vain omien ajatusten kanssa tekemättä mitään. Aivot ja keho kaipaa sellaista. Arkeni koostuu tällä hetkellä pysähtymisestä, rutiineista, urheilusta hyvällä maulla ja tietenkin työstä. Huomasin noin 2 vuotta sitten, että en ole enää yhtä tehokas työssä, koulussa tai missään muussakaan ja tehokkuuteni alkoi laskea. Se on tähän päivään mennessä vain laskenut ja laskenut, mutta nyt on aika muuttaa suuntaa, jos haluan joskus palautua täysin. Suurin oivallukseni onkin, että lihas kasvaa levossa ja mieli hiljaisuudessa.

Aihetunnisteet:
Kommentoi