Tampere
19 May, Sunday
22° C

Proakatemian esseepankki

Kuplis haastattelu



Kirjoittanut: Otto Nilsson - tiimistä Hurmos.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Yritysvierailu Kuplis

Palvelumuotoilun kurssin luennoilta poissaolleille henkilöille annettiin tehtäväksi suorittaa yritysvierailu ja kirjoittaa siitä.

Vierailn muutaman luokkalaiseni kanssa Kupliksessa. Kuplis on kuplavohvelikahvila, joka sijaitsee Koskikeskuksessa. Kuplis on kolmen entisen Proakatemialaisen miehen perustama yritys. Miehet pyörittivät opiskeluidensa ajan kesäkahvilaa Sorsapuistossa, minkä takia kahvilatoiminta ei ollut täysin uutta. Idea kuplavohveleista syntyi, kun yksi omistajista huomasi trendaavan herkun somessa. Kuplavohvelia ei löytynyt siihen aikaan mistään Suomesta. Miehillä on myös Paloma-niminen ravintola, jonka toimintaan he keskittyvät tällä hetkellä enemmän.

Esitimme seuraavia kysymyksiä Kupliksen perustajalle.

Mitä asiakaslähtöisyys merkitsee Kuplikselle?

Asiakaslähtöisyys on meille todella iso asia, siihen pyritään aina panostamaan meillä. Asiakas on aina lähtökohtaisesti oikeassa ja maksaa myös meidän palkkamme.

 

Oletteko suunnitelleet paljon Kupliksen palvelumuotoilua?

Jonkin verran. Olemme panostaneet someen ja siellä markkinointiin tosi paljon. Tiedostamme, että suurin osa asiakaskunnastamme on nuorta ja seuraa somea ja sen trendejä aktiivisesti. Saamme myös suuren määrän asiakaspalautetta Woltin kautta, mikä on auttanut meitä kehittymään paljon.

Onko asiakaspalaute muuttanut toimintaanne?

 On se jossain määrin. Tietenkin pitää olla vähän suodatinta, ettei jokainen palaute muuta omaa toimintaa. Yleisesti jos jostain samasta asiasta on saatu jatkuvaa palautetta, silloin sitä on lähdetty tarkastelemaan ja parantamaan. Hyvä esimerkki tästä ovat gluteenittomat tuotteemme; saimme alkuun paljon negatiivista palautetta niistä, joten kehitimme ne hyvälle tasolle.

 

Miten olette ottaneet eri asiakasryhmät huomioon palvelumuotoilussa?

 Parhaamme mukaan. Asiakasryhmämme on lähinnä 15-25 vuotiaita. Annokset ja sijaintimme Koskikeskusessa on vaikuttanut asiakasryhmämme nuoruuteen paljon. Olemme tietoisesti palkanneet nuorta ja reipasta porukkaa meille töihin, jotta asiakas saa positiivisen ja nuorekkaan kuvan meistä. Ruoka on nopeaa, trendikästä ja edullista, mikä vetoaa nuoriin.

Oletteko pyrkineet luomaan ”haippia” Kuplikselle vai onko se tullut itsestään?

Se on kyllä tullut ihan itsestään. Tietenkin sijaintimme tuo meille hyvin paljon näkyvyyttä ja ”haippi” ympärillämme saattaa myös johtua hyvästä some-toiminnastamme.

Miten olette päätynyt tuotteisiinne ja annoksiinne?

Annoksemme ovat olleet lähinnä villejä kokeiluja. Tietenkin esimerkiksi kermavaahto ja mansikat ovat perusaineksia, joita kaikissa tämän tyylisissä annoksissa käytetään, mutta ”oudoimmat” annoksemme ovat vain onnistuneita kokeiluita. Annamme työntekijöillemme myös vapaat kädet uusille kokeiluille ja kannustamme mielikuvituksen käyttöä.

Koen, että vierailu oli hyvä ja todella hyödyllinen meille sekä Kupliksen porukalle. Kupliksen perustajat saivat uusia ideoita ja näkökulmia omaan palvelumuotoiluunsa ja me taas saimme hyviä vastauksia kahvilatoiminnan palvelumuotoilusta. Pidin vierailustamme itse myös, koska kahvilan omistajan puheista paistoi läpi kokeilunhalu ja se viesti, että ei tarvitse tietää valmiiksi kaikkea, jotta voi kokeilla jotain uutta.

Lähteet: https://kuplis.fi

Kommentoi