Tampere
25 May, Saturday
17° C

Proakatemian esseepankki

Kuinka luoda tehokas mainos?



Kirjoittanut: Rasmus Kautto - tiimistä Roima.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Johdanto 

Yrityksen lanseeratessa uutta tuotetta tai palvelua on aina oleellisen tärkeää, että myyntiin ja markkinointiin panostetaan. Olkoon kyseinen tuote/palvelu kuinka hyvä tahansa, se ei myy, jos kukaan ei tiedä siitä. Keskenkertainenkin tuote voi olla myynti menestys, jos sitä on markkinointi erinomaisesti. Tässä esseessä perehdyn siihen, kuinka luodaan tehokas mainos. Mitkä tekijät tulee löytyä mainoksesta, että se puhuttelee asiakasta. Lisäksi tarkastelen millaisia ovat hyvät mainoskuvat sekä tekstit. 

 

Hyvä mainos: 

Mainoksen tulee jo ensimmäisten sekuntien aikana tehdä selväksi sen, mitä mainos myy. Myytävän tuotteen tai palvelun tunnistaminen tulee olla helppoa, eikä se saa olla kuluttajalle hankalan aivotyöskentelyn takana. Mainos saa tietysti herättää tunteita tai jopa hämmennystä, mutta perustiedot tulee olla helposti ymmärrettävissä. Jos kuluttaja ei ymmärtänyt mainoksen nähtyään mitä mainoksessa myytiin, hän tuskin ostaa yhtään mitään. Joskus vähemmän on enemmän. Lisäksi hyvä mainos pitää sisällään jotain yllättävää tai odottamatonta. Mieleenpainuva mainos on sisällöltään yksinkertainen, yllättävä ja mielenkiintoinen. (Kubla 2023). 

 

Kaiken informaatiotulvan joukosta, juuri sinun mainoksesi tulee erottua ja vangita potentiaalisen asiakkaasi katse. Tämän toteutumiseksi tarvitaan mieleenpainuva kuva, vahva otsikko ja ostopäätökseen ohjaava tekstikappale. Kymmenestä potentiaalisesta asiakkaasta, kahdeksan silmäilee vain mainoksen otsikon. Lisäksi oikein valittu otsikointi rajaa kohderyhmää, tiivistää mainoksen viestin ja saa kuluttajan lukemaan myös tekstikappaleen. Otsikon tulee muutamalla sanalla kiteyttää potentiaalisen asiakkaan ongelma ja miten lukemalla lisää hänen ongelmansa ratkeaa. (Kubla 2023). 

 

Hyvä mainos sisältää usein houkuttimen 

Kuluttajat etsivät usein alitajuntaisesti tarjouksia, mihin tarttua. Yleisesti kuluttajat tekevät ostopäätöksen helpommin, kun kyseessä on tarjous, joka on voimassa vain tietyn aikaa. Tarjoukset voivat olla ilmainen kokeilujakso, maksuton toimitus tai jokin muu. (Kubla 2023). 

 

Call-To-Action 

Jos mainoksessa ei ole call-to-actionia eli kannustusta ottamaan seuraavaa askelta, siitä ei seuraa tällöin mitään konkreettista esim. ostoa. Mainos voi saavuttaa näkyvyyttä yritykselle ilman tätä, mutta tällöin se ei tuo myyntiä. (Kubla 2023). 

 

 

Kuinka ottaa hyvä mainoskuva? 

Luin englanninkielisen blogi kirjoituksen, missä listattiin vinkkejä, kuinka ottaa mahdollisimman hyvä mainoskuva puhelimenkameralla. Seuraavaksi luettelen nämä vapaasti suomennettuna. (Acquia 2021). 

 

1.Valoitus.  

Kauniit kuvat tarvitsevat valoa. Älypuhelimen salama usein tekee karua jälkeä kuvalle, kannattaa sen käyttöä välttää. Luonnonvalo on aina paras vaihtoehto. (Acquia 2021). 

 

 

2.Puhdista linssi.  

Tämä saattaa vaikuttaa itsestäänselvyydeltä, mutta lika, pöly ja sormenjäljet saavat kuvat näyttämään, haaleilta tai epäselviltä. Kuvat näyttävät heti kirkkaammilta ja terävimmiltä, kun olet puhdistanut linssin esim. Liinalla. (Acquia 2021). 

 

 

3.Käytä grid toimintoa.  

Puhelimen Grids-toiminnon käyttäminen voi helpottaa sommittelua. Toiminto luo kameraasi ruudukon, jonka viivat auttavat varmistamaan, että kuva on suora ja oikein sijoitettu. Lisäksi sommittelun perusperiaate on, että kuvan kohde ei ole ikinä täysin kuvan keskellä. (Acquia 2021). 

 

 

4.Yksinkertainen tausta.  

Haluathan, että kuvauskohteesi on valokuvasi huomion keskipisteenä. Tällöin kannattaa pitää tausta yksinkertaisena. Kirkas sotkuinen tausta häiritsee. (Acquia 2021). 

 

 

5.Vaihda kuvakulmaa.  

Muista kokeilla erilaisia kuvakulmia, jotta löydät parhaiten kohdetta imartelevat kuvakulmat. (Acquia 2021). 

 

 

6.Käytä tukea.  

Jos otat kuvan, joka vaatii vakaata kättä, harkitse jonkinlaisen jalustan käyttöä. (Acquia 2021). 

 

 

7.Ota useita otoksia. 

 Jos kuvaat nopeasti liikkuvaa kohdetta, harkitse sarjakuvaustilan käyttämistä saadaksesi selkeän ja selkeän kuvan. Pidä kuvauspainiketta painettuna ja ota kymmenkunta tai useampia kuvia peräkkäin, ja on todennäköistä, että yksi niistä on terävämpi tai paremmin onnistunut kuin muut. (Acquia 2021). 

 

 

8.Käytä portrait toimintoa harkitusti.  

Useimpien älypuhelinkameroiden laajakulmaobjektiivissa on pitkä syväterävyys, jolloin kuvat ovat teräviä ja selkeitä etualalta taustalle. Jos kuitenkin haluat todella keskittyä vain etualalla olevaan kohteeseen, kannattaa harkita kuvaamista muotokuvatilassa. Tämä toiminto luo matalan (Acquia 2021). 

 syväterävyyden, jossa keskitytään siihen, mikä on etusijalla, ja häivytetään hieman sitä, mikä on takana. (Acquia 2021). 

 

 

9.Kuvaa RAW toiminnolla.  

Jos haluat maksimoida kuvanlaadun ja älypuhelinkameran muokkausmahdollisuudet, kannattaa harkita kuvaamista raw-tilassa. Raw-tiedostot ovat muuttumattomia ja sisältävät paljon enemmän tietoa kuin pakattu JPEG. Enemmän dataa tarkoittaa parempaa laatua ja parempia muokkausmahdollisuuksia – esimerkiksi värien ja valotustasojen säätämisessä. (Acquia 2021). 

 

 

10.Älä zoomaa. 

Älypuhelimen kameran zoomausominaisuuden käyttäminen pienentää kuvan kokonaistarkkuutta, mikä johtaa rakeisiin kuviin ja vähentää muokkausmahdollisuuksia. (Acquia 2021). 

 

 

 

11.Hyödynnä editointi työkaluja. 

Halutessasi todella lisätä älypuhelinkuviesi vaikuttavuutta, harkitse muokkaustyökalujen käyttöä. Adobe Lightroomin tai Snapseedin (iOS tai Android) kaltaisilla ohjelmistoilla voit parantaa tai säätää kuvan kirkkautta, kontrastia, ympäristön valoa, värisävyä, kylläisyyttä, yksityiskohtia, terävyyttä ja rakennetta. (Acquia 2021). 

 

12.Käytä takakameraa 

Yksinkertaisesti sanottuna älypuhelimen takana oleva kamera on parempi. Kameran tarkka laatu vaihtelee puhelimittain, mutta takakameran megapikselimäärä on yleensä suurempi. (Acquia 2021). 

 

13.Käytä panorama-tilaa leveissä otoksissa. 

Kuvaaminen panorama-tilassa voi auttaa näyttämään kattavamman näkymän melko laajasta maisemasta, kuten taivaanrannasta tai auringonlaskusta. (Acquia 2021). 

 

Pohdinta: 

Hyvä mainos on kuin taiteenlaji, joka vaatii hienovaraista tasapainoilua informaation ja vaikutelman välillä. Kublan mainitsemat periaatteet, kuten ensimmäisten sekuntien tärkeys, tunteiden herättäminen ja selkeä viestintä, muodostavat vankan perustan mainosmenestykselle. Informaatiotulvassa erottuminen edellyttää kuitenkin enemmän kuin vain hyvää tekstiä. Mainoskuvalla on keskeinen rooli, ja Acquian vinkit mainoskuvan ottamiseen puhelimen avulla ovat kullanarvoisia, koska kaikilla alkuvaiheen yrityksillä ei ole käytössään järeää kamera kalustoa. 

 

 

 

Lähteet: 

Kubla Oy. 2023. Blogi. Hyvä mainos, millainen se on? Lue 6 vinkkiä!. Viitattu. 5.12.2023. https://kubla.fi/blogi/hyva-mainos/  

Acquia. 21.7.2021. Blogi. 14 Tips to take better Marketing Photos With Your Smartphone Camera. Viitattu. 5.12.2023. https://www.acquia.com/blog/tips-to-take-better-marketing-photos-with-your-smartphone-camera  

Kommentoi