Tampere
24 May, Friday
24° C

Proakatemian esseepankki

Kommenttiessee: Markkinoijan huominen on erilainen



Kirjoittanut: Arttu Hilli - tiimistä Evision.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Tänään trendinä esseepankin uusimmissa oli markkinointi. Kuuluukohan Pinkkujen esseet johonkin kurssiin, kun saman aiheen tekstejä pongahtaa samaan aikaan esseepankkiin? En tiedä, mutta taas kerran oli todella helppo noukkia esseitä yhtenäisestä aiheesta.

Näissä kommentoimissani esseissä edetään digimarkkinoinnin isosta kuvasta spesifimpään aiheeseen ja lopulta palataan markkinoinnin tulevaisuuteen laajassa kuvassa. Esseiden pohjalta huomasin, että digimarkkinoinnin mahdollisuudet tukevat hienosti vääjäämättä vähentyvää massamyyntiä, kohdistuksen ja asiakastiedon avulla. Yleisestikin, niin markkinointi kuin kuluttajakäyttäytyminen on menossa osaltaan kestävämpään suuntaan: Tavoitetaan oikeat asiakkaat helposti ja osataan vastata tarpeisiin – Vaalitaan kestävämpiä valintoja.

 

Essee: ”Digimarkkinointia ja markkinoinninautomaatiota” – Arto Ala-Seppä, Pinkut 1. https://esseepankki.proakatemia.fi/digimarkkinointia-ja-markkinoinninautomaatiota/

Kommenttini esseeseen:

”Hyvä essee! Tää kuvailee oikeesti tosi hyvin ns. myynnin maailman tilaa: ”Parhaimmillaan asiakas vain soitti minulle, että tilaisin kyseisen tuotteen ja sillä hyvä.” Digimarkkinointi on sinällään todella mielenkiintoinen aihe, kun pitäisi nimenomaan selvittää mitä tapahtuu siellä ”konepellin alla”: miten asiakas käyttäytyy netissä ja mihin asioihin pitäisi panostaa. Niin kuin esseessä totesitkin, työkalujahan tähän on aivan valtavasti! Kun erilaisia ostopolkuja alkaa olla aikamoinen määrä, niin digimarkkinoinnin kehitystyö on kyllä todella vaativaa ja aikaa vievää, jos meinaa ottaa kaiken hyödyn irti. Siihen saisi olla pienessäkin yrityksessä täysipäiväinen tekijä. Toki, ehkä jokaisen kannattaisi ymmärtää ensin näistäkin kiekuroista kokonaiskuva, laittaa perusteet ja tavoitteet kuntoon ja datan pohjalta tehdä peliliikkeitä ja kokeilla uusia juttuja. Loppujen lopuksi digimarkkinointi tahtoo kyllä olla jatkuvaa testaamista ja kehittämistä, mutta niinhän tietyllä tapaa perinteisempikin myyntityö on. Ehkä siinä on yksi syy, miksi nää on niin kiehtovia juttuja!”

 

Essee: ”Yksi Facebook-päivitys ei riitä” – Mikko Anttikoski, Pinkut 3. https://esseepankki.proakatemia.fi/yksi-facebook-paivitys-ei-riita/

Kommenttini esseeseen:

”Asiantuntevaa lähestymistä someen! Yrityksen somet ei ota kyllä aina täyttä potentiaalia irti. Niin kuin esseessä mainitsit, somen kanssa usein tavoitteellisuus uupuu. Somen suurin potentiaali, mutta samalla suurin haaste piilee mielestäni nimenomaan mainitsemassasi asiakkaita kiinnostavan ja puhuttelevan sisällön luomisessa. On yllättävän vaikea keksiä se punainen lanka, minkä parissa ihmiset viihtyisivät someprofiileissa ja mikä loisi tarpeeksi ”arvoa”. Toki usein kivan ja luotettavan näköinen somesisältö riittää mielikuvan luomiseen, mutta tällöin some on nimenomaan vain näyttämässä yrityksen ilmettä. Hyvän arvoa luovan sisällön avulla some toimii myös hyvänä sitouttajana yritykseen. Toki kaikki on omista motiiveista ja liiketoiminnasta kiinni, eihän sitä ole pakko olla somen ollenkaan, mutta silti yritys voi kukoistaa.”

 

Essee: ”Kestävä markkinointi” – Markus Teivo, Pinkut 2. https://esseepankki.proakatemia.fi/kestava-markkinointi/

Kommenttini esseeseen:

”On kyllä mielenkiintoista tutkailla, mitkä asiat ovat milloinkin vaikuttaneet markkinoihin. Esim. mainitsemasi globalisaation aiheuttama volyymi preemio. Kaikista hauskinta on se, että asiat ja ”trendit”, jotka nousevat tänään saattavat vaikuttaa vielä kymmenien vuosien päästä, ja jopa ihan eri tavalla kuin olisi olettanut. Niin kuin mainitsit, voi hyvin olla että ne jotka herää ilmastotekoihin aikaisin, perivät panostuksensa takaisin tulevaisuudessa. Ne, jotka eivät tehneet samaa saattavat ajautua ulos kisasta. Nimenomaan yritysten pitäisi panostaa selkeään rooliin kestävän tulevaisuuden kehittämisessä. Nyt kun ekologisuus on aiheena todella trendaava, saattaa yritysten markkinointi panostukset mennä ”turhaan vouhotukseen”, jossa keskitytään asioihin, joiden pitäisi olla jokaisessa yrityksessä kunnossa kestävyyden kannalta. Ainakin aistin, että tällaista on näkyvissä. Toivotaan, että ekologisuuden mainostaminen ei ole tulevaisuudessa yrityksille vain ”hieno juttu”, vaan halutaan aidosti panostaa kestävämpään tulevaisuuteen!”

Kommentoi