Tampere
23 May, Thursday
19° C

Proakatemian esseepankki

Kommenttiessee – Lepäämisestä ja unesta



Kirjoittanut: Kasimir Vuorinen - tiimistä Kipinä.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Kommenttiessee – Lepäämisestä ja unesta

Blogiessee, 1 ep

Kirjoittaja: Kasimir Vuorinen

Tämän kommenttiesseen tarkoitus on luoda katselmus lukuelämyksiin, joita tiimiyrittäjä toverini Kipinä kiihdyttämö osuuskunnasta ovat saaneet aikaiseksi. Halusin valita teemaksi hyvinvoinnin erityisesti unen, levon ja palautumisen näkökulmasta. Tämä aihe on sellainen, että se ei mielestäni mene koskaan pois ”muodista”. Se ei riitä, että nukkuu yhdet hyvät yöunet viikossa tai ottaa kerran kahdessa kuukaudessa aikaa itselleen. Jos unen ja palautumisen peruspalikat eivät ole kohdillaan niin ei kestä kovinkaan kauan, kun se alkaa näkyä ihmiskehossa ylimääräisenä rasituksena. Näiden seikkojen pohjalta luin muutaman tiimiläiseni esseen aihealueeseen liittyen ja tässä kommentteja esseistä:

 

Aleksi Röyhkiö ja Verneri Halttula – Unen ja levon merkitys urheilu- ja työelämässä

https://esseepankki.proakatemia.fi/unen-ja-levon-merkitys-urheilu-ja-tyoelamassa-2/

”Rölli” ja ”Venni” Kipinästä ovat tärkeän aiheen äärellä, sillä unen merkitystä varsinkaan urheilussa ei voi liikaa korostaa mutta sama pätee myös työelämään. Kovinkaan moni ei jaksa työssään kauan, jos uni ja lepo eivät ole kohdillaan.

Palautteena jatkoa ajatellen haluaisin sanoa, että huomasin helposti kirjoittajan vaihtumisen ja lähteitä voisi olla akateemiseen esseeseen jonkun verran enemmän kuin kaksi. Tärkeä aihe, joka käsittelee monipuolisesti unta ja lepoa. Olitte keränneet esseeseen myös hyvin omakohtaista kokemusta aiheesta esimerkiksi Vernerin kertomana.

 

Fiia Ketonen – Nukkumalla opintomenestykseen

https://esseepankki.proakatemia.fi/nukkumalla-opintomenestykseen/

Olen kuullut paljon suosituksia tuosta Matthew Walkerin kirjasta, joka käsittelee unta ja nukkumista. Se on ehdottomasti jossain kohtaa minullakin lukulistalla. Mielestäni Fiia käsittelee esseessään hyvin sitä mitä uni merkitsee meille ihmisille ja miksi me tarvitsemme sitä. Riittävä unensaanti on avain jaksamiseen ja unella on merkittävä vaikutus hyvinvointiin. Nämä seikat käyvät hyvin ilmi myös tässä esseessä.

Essee käsitteli myös vähäisen unen haittavaikutukset, joita ovat esimerkiksi kofeiini ja ruutuaika. Tykkäsin aiheen monipuolisesta käsittelytavasta ja vinkeistä esseen loppupuolella, jotka saattavat antaa lukijalle apua siihen, miten lähteä kehittämään omaa nukkumistaan.

 

Elina Valve – Nukkumalla mestariksi

https://esseepankki.proakatemia.fi/nukkumalla-mestariksi/

Tässä esseessä oli myös klassikoksi kehuttu kirjalähde eli teos nimeltä The 5 AM Club: Own your Morning. Elevate Your Life. Robin Sharman kirjoittamana. Essee haastoi lukemisen yhteydessä lukijaansa ajattelemaan omia rutiinejaan ja nukkumistottumuksiaan. Oli myös hienoa huomata, kuinka esseen kirjalähde oli antanut kirjoittajalleen inspiraatiota lähteä toteuttamaan konkreettista muutosta lukukokemuksen jälkeen.

Uutta tietoa oli minulle ainakin esseessä esiintynyt kuva ja selvennys tapojen oppimisprotokollasta. Oli melko järkeenkäypää se, että uusien tapojen oppiminen sisäistetysti ottaa aikaa vähintään sen 66 päivää. Elina osasi hyvin esittää myös kriittistä ajattelua lähteitä kohtaan ja painotti sitä, että pitää löytää omat rutiinit omaan vuorokausirytmiin ja testata niitä asioita, jotka voisivat itsellä toimia.

Kommentoi