Tampere
22 May, Wednesday
20° C

Proakatemian esseepankki

Kommenttiessee



Kirjoittanut: Lauriina Matilainen - tiimistä Empiria.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

 

Kommentoin kolmen empirialaisen esseetä. 

 

Sanoillako voimaa? -Marianne Kuosa 

Tämä essee oli erittäin samaistuttava. Olen lukenut saman kirjan ja sen tärkeyttä en voi liikaa korostaa. Mielestäni jokaisen pitäisi lukea tämä kirja.  

Mieleeni jäi erityisesti kohta ”Ongelmista pitää puhua, mutta ainoastaan tarjoamalla niihin ratkaisuja. Emme halua ympärillemme valittajia vaan kannustajia.” Tuntuu, että tiimissä heittelemme paljon ongelmia esille tarjoamatta niihin ratkaisuja. Olen itsekin. monesti puuttunut epäkohtiin miettimättä pystynkö tarjoamaan ratkaisua siihen? Tuntuu, että se nähdään negatiivisena energiana, jos puutun epäkohtaan ehdottamatta siihen ratkaisua. Onhan se totta, että epäkohtaan puuttuminen ratkaisun kanssa jättää positiivisemman kuvan. Tätä kuvasti hyvin Vaalahden lause “se minkä kuulijasi oikeastaan sanoistasi muistaa, on niiden herättämä tunne.” ja tämä pitää täysin paikkaansa. En ole itse miettinyt ikinä tarkemmin sitä, minkä tunteen jätän kuulijaan sanoessani jotakin. Ja tähän aijon ehdottomasti viedä käytäntöön! 

Rakenteeltaan essee oli mainio! Pidin siitä, että kappaleet olivat lyhyitä ja ytimekkäitä. Esseetä oli miellyttävä lukea!  

 

https://esseepankki.proakatemia.fi/sanoillako-voimaa/ 

 

 

YGC- markkinoinnin uusi villitys- Roosa Haaka ja Sade Elo 

 

Essee oli mielenkiintoinen. Olen törmännyt vastaaviin videoihin paljon Tiktokissa ja olen ihmetellyt mikä on ugc ja miten se eroaa ns normaalista markkinoinnista?  

Toitte hyvin esille ugc:n puolia ja eroja normaaliin markkinointiin liittyen. Nykyään etenkin Tiktokissa trendaa esimerkiksi erilaiset kosmetiikkatuotteiden testailuvideot, jolloin kuluttaja pääsee näkemään ns aidomman reaktion sekä lopputuloksen, kun se ei ole vartavasti ollut maksettu mainos. Monesti vaikuttajat, jolla on suurempi seuraajakunta mainostaa tuotteita vain rahasta.  

Esseen alussa avasitte hyvin sanastoa. Ainakin minulle osa niistä tuli ihan uutena tietona, joten tämä helpotti kokonaisuuden ymmärtämistä! 

Essee oli helppolukuinen ja pääsin oppimaan uutta! 

https://esseepankki.proakatemia.fi/ugc-markkinoinnin-uusi-villitys/ 

 

Tunneilmaston johtamisen opas 1/3- Julia Liinamaa 

 

Sana tunneilmasto oli minulle tuttu, mutta merkitystä sen takana en ole aiemmin pohtinut. Olen huomannut monesti tiimissä erimerkiksi innovointitilanteissa sen ongelman, kun joku yrittää ehdottaa uutta ideaa ja heti perään toinen kumoaa sen löytämällä esimerkiksi ongelman. Sanoit hyvin esseessä että “Kun organisaation tunneilmasto on lannistunut, pelokas tai liian hillitty se tuhoaa siinä olijoiden luovuuden, mielikuvituksen, innostuksen, sosiaalisen vuorovaikutuksen ja aidon sitoutumisen.” ja tämä pitää täysin paikkaansa esimerkiksi innovointitilanteissa. Ainakin itse koen menettäväni motivaation, jos yritän osallistua ja ehdottaa jotakin ja se heti kumotaan.  

Jokaisen tiimiläisen olisi hyvä miettiä millaista energiaa tuo tiimiin ja miten omat sanat vaikuttavat koko tiimin tunneilmastoon. Tämän essee oli hyvä muistutus itselleni siitä, miten pystyn omalla toiminnallani vaikuttamaan tunneilmastoon.  

Pidin esseen rakenteesta! Ainut mikä tuli mieleen, oli pohdinnan pituus, olisiko siihen voinut keksiä vielä laajempaa näkökulmaa? Muuten erittäin hyvä essee! 

https://esseepankki.proakatemia.fi/tunneilmaston-johtamisen-opas-1-3/ 

Kommentoi