Tampere
29 May, Wednesday
27° C

Proakatemian esseepankki

Kommenttiessee



Kirjoittanut: Lauriina Matilainen - tiimistä Empiria.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Kommenttiessee 

 

Graafinen suunnittelu+ vinkit canvan käyttöön- Roosa Haaka 

Tämä essee on kirjoitustyyliltään selkeä. Pidin tämän esseen sisällöstä sekä itse aiheesta. Canvaa olen itse jonkun verran käyttänyt, mutta esimerkiksi ryhmittely komento oli aivan uusi. Mielestäni brändipaketti on aivan huikea työkalu. Sen avulla oma työsi helpottuu eikä aikaa mene oikean fontin etsimiseen. Toisena uutena asiana manitsit Meta Business Suiten. En ole aikaisemmin tästä kuullut, joten oli mielenkiintoista saada uutta tietoa eri tavoista tehdä sisällöntuotantoa. Esseessä oli myös hyödynnetty hyvin useita lähteitä! Pidin erityisesti siitä, että Eduhousen videota oli hyödynnetty. 

Aloin pohtimaan sitä, jääkö microsoftin powerpoint ohjelma tulevaisuudessa esimerkiksi canvan varjoon? Tuntuu, että canva on paljon monipuolisempi ja sisällöltään laajempi kuin mitä pelkkä powerpoint. Toki Microsoft tarjoaa paljon muitakin ohjelmia, mutta canvassa pystyt tekemään samalla sivustolla kaiken. Lisäksi powerpointissa ei ole niin paljon valmisideoita tai muita tehosteita/elementtejä, mitä canvassa taas on. Voisi jopa todeta, että canva on luoville ihmisille käytännöllisempi mitä powerpoint. Voiko siis olla, että tulevaisuuden diat tehdään canvalla eikä enää microsoftin powerpointilla? 

 

Myyntipäiville tarvitaan selkeät säännöt ja kannattavat toimeksiantajat- Tuomas Kuusisto 

 

Essee oli hyvin selkeästi kirjoitettu. Pidin esseen suorasanaisuudesta. Kehitettävää voisi olla esseiden väliotsikot sekä kappalejaot. Tämä helpottaisi lukemista.  

Esseen aihe on mitä mahtavin. Toit hyvin ongelmakohtia esille ja esitit ratkaisuja niihin. Mielestäni oli hyvä, että kyseenalaistit toimeksiantajien tarkoituksen myyntipäivillä. “Pelkkä idea ja haave hyvästä liikeideasta riittää” on erittäin hyvin sanottu. Tuntuu, että useana vuotena myyntipäiville on tuotu tuotteita, jotka eivät ole lainkaan käytännöllisiä. Toit hyvin esille myös sen, että toimeksiantajalla pitäisi olla näyttöä liikeidean toimivuudesta jo ennalta. Moni tuote on myyntipäivien jälkeen todettu huonoksi, mikä huonontaa meidän “mainetta”.  

“Jokainen sääntö tehdään selkeäksi ja aukottomaksi, jotta pelikenttä on kaikille sama”. Kyseinen lause on lyhyesti ja selkeästi sanoitettu. Voisiko tämä olla yksi sääntö? Mielestäni on väärin, että myyntipäiville ensimmäisenä etsitään mahdolliset porsaan reijät. Myyntipäivien idea on opetella myyntiä, ei etsiä mahdollisia poraan reikiä. Toit loistavasti esille tähän liittyen myös sen, kuinka hyväntekeväisyyttä ei saisi enää käyttää. Tietääkseni tämä sääntö on ollut jo voimassa ja silti hyväntekeväisyyttä on käytetty. Mielestäni on väärin käyttää hyväntekeväisyyskorttia pelkän voitontavoittelun takia. Lisäksi se, että kaupan päälle myytäisiin palvelua tulisi kieltää säännöissä. Mitä järkeä myyntipäivissä enää on, jos kaikki myy väärin tuotteita?  

Olen samaa mieltä kanssasi myös siitä, että sääntöjen rikkomisesta seuraisi diskaus. Nostit hyvin esille sen, että tiimit eivät uskaltaisi toimia sääntöjen rajamailla, mikäli siitä seuraisi suoraan diskaus. Lisäksi se, että “osuuskunnan aktiivisilla jäsenillä” tulisi olla painava syy olla pois. Miksi jätetään “huonot myyjät” pois, kun myyntipäivien tarkoitus on opetella myymään?  

Koko myyntipäiväkonsepti on muuttunut yhteisön kilpajuoksuksi. Ei ole väliä miten juokset, kunhan vaan voitat. Eikö tähän voitaisi järjestää yhteisölle oma kilpailu?  

 

Shein- markkinoinnin menestyjä- Sade Elo 

Esseen kirjoitustyyli oli selkeä ja laadukas. Pidin esseen rakenteesta sekä siitä, millä näkökulmalla esseen teit. Oli mielenkiintoista lukea eesseetä, jossa tuotiin suht neutraalisti aihe, josta olisi voinut tehdä myös hyvin provosoidumman. Tuntuu, että shein on hyvin paljolti kritisoitu, joten oli mielekästä lukea esseetä, josta ei selkeästi huokunut provosointi.  

Pidin siitä, miten olit pohtinut markkinoinnin näkökulmasta sheiniä. Olen itsekin vieraillut heidän sivustollansa ja sieltä kyllä hyvin erottuu tarjoukset. Jotenkin outoa ajatella, miksi ihmiset silti tilaavat sieltä, vaikka monet tietävät sen huonot puolet? Kuinkakohan pitkään ihmiset pystyvät selittämään edullisilla hinnoilla ostovalintansa? 

Olen törmännyt myös sheinin haul-videoihin. Ne ovat hyvin koukuttavia, mutta samaa pätee esimerkiksi Normal-kauppaketjun haul-videoihin. Uutena tiktok trendinä törmään niihin videoihin missä kannustetaan kävelemisen sijasta juoksemaan tiettyyn myymälään hakemaan jokin tietty tuote. Voiko olla, että tässä suurena vaikutuksena ihmisten ostokäyttäytymiseen on sanamuodot haul-videoissa? Monet ns pakottavat ostamaan tiettyjä tuotteita. Mitä jos pakottamisen sijasta “pakotettaisiin” välttämään tiettyjä firmoja, kuten esimerkiksi sheiniä? En tiedä olisiko tämäkään oikea vaihtoehto, mutta pääpointtina huomaamme, kuinka paljon esimerkiksi Tiktokilla on vaikutusta etenkin nuorten ostokäyttäytymiseen. 

Hyvä essee Sade! 

Kommentoi