Tampere
18 May, Saturday
9° C

Proakatemian esseepankki

Kohti oppimista



Kirjoittanut: Sini-Maaria Aho - tiimistä Samoa.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Näin tehdään ihme
Ulla Appelsin
Maria Wahlroos
Esseen arvioitu lukuaika on < 1 minuutti.

Määrittele itse mitä olet 

Tärkeä periaate on se, ettei määrittele toista ihmistä. Anna jokaiselle oikeus itse määritellä itsensä. Siksi on tärkeää, ettei koskaan tyrmää suuriakaan haaveita. Sillä haaveilu on oppimisen ja kehittymisen lähtökohta.  

Jos joku asettaa itselleen ison tavoitteen, Wahlroos sanoo, että ”onneksi olkoon, mene vain sen asian perässä, silloinkin kun muut eivät usko tavoitteesi täyttyvän.” Hän ei halua, että kukaan lokeroi itseään tai että muutkaan lokeroivat toisia, vaan hän toivoo, että jokainen ajattelisi omaa toimintaansa siitä näkökulmasta, mitä hänellä itsellään on mahdollisuus oppia tai mihin on mahdollista päästä. Hän uskoo ihmisen jatkuvaan oppimiseen ja kehittymiseen.  

 

Pettymykset kuuluvat asiaan 

Epäonnistuminen kuuluu oppimiseen, koska kehittyminen on sellaisten taitojen opettelua, joita et vielä osaa. On luonnollista epäonnistua, kun tekee jotain missä on oman mukavuusalueen ulkopuolella. Joskus jos on todella rakastunut omaan ideaansa, menee täysillä eteenpäin ja on innoissaan uudesta asiasta tai aiheesta, voi olla vaikea antaa epäonnistumiselle tilaa. Epäonnistumisia tulee kuitenkin arjessa väistämättä. Ne kuuluvat asiaan silloin, jos haluaa luoda jotain ihan uutta.  

Siksi epäonnistumiset kuuluvatkin siis isossa roolissa oppimisprosessiin. Jos ihminen ei ikinä epäonnistuisi, silloinhan hän olisi koko ajan omalla mukavuusalueellaan ja tekisi vain jotain, mikä on hänelle jo helppoa. Mitä iloa siitä olisi, ei sellaisella tekemisellä voi mennä eteenpäin ja kehittyä. 

 

 

Lähteet: 

Appelsin, U & Wahlroos, M. 2021. Näin tehdään ihme. Helsinki. Wsoy. E-kirja 

 

Kommentoi