Tampere
24 May, Friday
12° C

Proakatemian esseepankki

Kevään yhteishaku ja MaVi-tiimit: Proakatemia VS Tiimiakatemia.



Kirjoittanut: Polina Tatarinova - tiimistä Ropina.

Esseen tyyppi: Akateeminen essee / 3 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Somemarkkinoinnin työkirja
Salla Virtanen
Esseen arvioitu lukuaika on 8 minuuttia.

Proakatemian yhteisö vuodesta toiseen koostuu valmentajista sekä 10–15 tiimiyrityksestä. Lisäksi Proakatemialla toimii kolme yhteisötiimiä: International Relations, Sustainable Business sekä Markkinoinnin ja Viestinnän tiimit. Hakumahdollisuus näihin tiimeihin aukeaa syksyllä, ja niihin voi hakea kuka tahansa Proakatemian opiskelija. Jokainen tiimi toimii koko yhteisön hyväksi ja asettaa omat tavoitteensa. Vuoden alussa olen liittynyt MaVi-tiimiin, koska markkinointi ja sisällöntuotanto ovat aina olleet lähellä sydäntäni.

 

MaVi-tiimi vastaa Proakatemian markkinoinnista sekä ulkoisesta ja sisäisestä viestinnästä. Tiimin tehtäviin kuuluu muun muassa sisällöntuotannon ideointi ja toteuttaminen, markkinointistrategian luominen ja somekalenterin ylläpito. Markkinointi-tiimillä on melko vapaat kädet toiminnassaan, ja jäsenet voivat hyödyntää omaa luovuuttaan tiimin päätavoitteen – Proakatemian hakijamäärien kasvattamisen – edistämiseksi. (Virtanen 2020.)

 

Viime vuosina Proakatemian hakijamäärä on pysynyt suunnilleen samana, yleensä noin 400 hakijan tuntumassa. Vuonna 2022 hakijamäärä ylitti kuitenkin 500, mikä oli suuri menestys, kun taas vuonna 2023 hakijamäärä laski takaisin neljäänsataan. Tämän lukuvuoden alussa tulin MaVi-tiimin jäseneksi, ja tiiminä me pyrimme taas kasvattamaan hakijamääriä vuodelle 2024. (Vipunen.fi n.d.)

 

Omaan makuuni tiimimme ei kuitenkaan tehnyt mitään erityistä: sisältömme oli hyvää, mutta melko perinteistä eikä sitä ollut niin paljon kuin olisimme halunneet. Alkuvuodesta päätimme ottaa TikTokin aktiivisesti käyttöön, mutta koko vuoden aikana saimme aikaan ehkä 10 uutta videota. Joten en ole täysin tyytyväinen toimintaamme, ja välillä olen jopa huolestunut siitä, että hakijamäärä voisi laskea vielä enemmän. Lisäksi suomenkielisen linjan hakuprosessi muuttui tänä vuonna, mikä saattaa myös vaikuttaa negatiivisesti lopputulokseen. Mikä oli yllätykseni nähdessäni englanninkielisen linjan tulokset!

 

ENTRE 2024: 3 399 hakijaa, joista 1 239 ensisijaista!

Muistutan myös, että opiskelijapaikkoja on vain 40.

Viime vuoteen verrattuna kasvu on peräti +549% – uskomaton tulos, mikä lisäsi myös paineita suomenkielisen haun osalta. Kahden kuukauden päästä, maaliskuun lopussa meitä toki hämmästytti suuresti, kun saimme tietää, että suomenkieliseenkin ohjelmaan haki älyttömän paljon ihmisiä. (Vipunen.fi n.d.)

 

TIJO 2024: 1044 hakijaa, joista 258 ensisijaista!

Opiskelupaikkoja oli taas vain 40.

Hakijamäärä on enemmän kuin tuplaantunut, kasvu viime vuoteen verrattuna oli +135%. Olimme kaikki todella iloisia tästä tuloksesta ja lähdimme pohtimaan, mikä on tämän suuren menestyksen taustalla. Mitä vaikutti siihen, että tänä vuonna meidän tutkinto-ohjelma on näin suosittu? Ideoita ja teorioita oli paljon, mutta keskustelun aikana heräsi ajatus siitä, että ensin olisi hyvä tietää, millainen hakijatilanne on meidän suuremmalla kilpailijallamme – Tiimiakatemialla. Rohkeasti laitoimme heille viestiä, ja vastaukseksi saimme kutsun yhteiseen palaveriin. (Vipunen.fi n.d.)

 

Vuosien varrella Tiimiakatemia ja Proakatemia ovat sanattomasti kilpailleet toistensa kanssa eivätkä ole koskaan tehneet yhteistyötä, mikä on mielestäni aika turhauttavaa. Meidän tiimimme mielestä yhteinen palaveri Tiimiakatemian kanssa voisi olla tosi hyvä mahdollisuus tutustua toisiin, tietää millä tavalla he tekivät omaa hakumarkkinointia, mikä on muuten ollut todella hyvä, sekä jakaa kokemuksia ja yhdessä pohtia yhteishaun tuloksia. Muutaman viikon päästä tavattiin Tiimiakatemian MaVi-tiimin kanssa Teamsissa. (Teams Palaveri 9.4.2024.)

 

Palaverin aikana saimme tietää, että Tiimiakatemian MaVi-tiimin tavoitteena tänä vuonna ei ollut pelkästään hakijamäärän kasvu, vaan nimenomaan ensisijaisten hakijoiden määrän kasvu. Heidän tuloksensa olivatkin erinomaiset! Tänä vuonna he saivat yhteensä 266 hakijaa, joista 104 oli ensisijaisia. Tämä tarkoittaa, että ensisijaisen hakijoiden osuus oli noin puolet kaikista hakijoista, ja se kasvoi peräti 68% viime vuodesta. He tekivät todella hyvää työtä! Myös meidän tuloksemme yllätti heidät, joten noin kahden tunnin aikana keskustelimme siitä, miten jokainen MaVi-tiimi oli toiminut tänä vuonna, pohdimme strategioitamme ja hakijamäärän kasvun mahdollisia syitä yhdessä sekä reflektoimme muuten toimintaamme. (Vipunen.fi n.d. ; Teams Palaveri 9.4.2024.)

 

 

PROAKATEMIAN MAVI-TIIMI JA HAKUMARKKINOINTI VUONNA 2024

Proakatemian markkinointi- ja viestintätiimiin kuului tänä vuonna viisi ensimmäisen vuoden opiskelijaa ja yksi toisen vuoden opiskelija. Tiimin tavoitteena oli panostaa someen ja sisällöntuotantoon: halusimme ottaa TikTokin haltuun tuottamalla sinne hauskaa ja esteettistä sisältöä, luoda uutta informatiivista YouTube-sisältöä ja pitää Instagramia pääkanavana tekemällä uusia postauksia vähintään kerran viikossa. Lisäksi halusimme tehdä enemmän kouluvierailuja ja lisätä TAMK:n ja Proakatemian yhteistyötä. (Virtanen 2020.)

 

Vaikka lopulta saavutimme päätavoitteemme – hakijamäärät kasvoivat – en ole täysin tyytyväinen tiimimme toimintaan. Olisin toivonut parempaa tulosta, sillä osa tavoitteistamme unohtui jo muutaman kuukauden päästä. Meillä oli paljon uusia ja luovia ideoita Proakatemian näkyvyyden lisäämiseksi, mutta valitettavasti moni niistä jäi toteuttamatta. Haluan kuitenkin korostaa, etten missään tapauksessa aliarvioi tiimimme työtä – olemme saaneet aikaan myös paljon hyvää! (Virtanen 2020.)

 

Koko vuoden aikana olemme tehneet kaksi kouluvierailua ja yhden yritysvierailun. Lisäksi olemme saaneet aikaiseksi 31 postausta Instagramissa, yhden korkealaatuisen videon YouTubeen ja päivittäneet LinkedIn- sekä nettisivujamme. MaVi-tiimi on tänä vuonna myös tienannut rahaa suunnittelemalla ja myymällä Proakatemian uusia haalarimerkkejä. (Virtanen 2020.)

 

Tiimin sisällä olemme selvästi jakaneet vastuut: kaksi tiimimme jäsentä vastasivat pääasiassa TikTokin ylläpidosta, kun taas kahden muun vastuulla oli enemmän Instagram-sisältöä. Yksi tiimin jäsen vastasi kuvauksista, ja tiimin päällikkö hoiti paljon viestinnän puolta. Meillä oli todella hyvä tiimi, täynnä erilaisia osaamisia, ja yhteistyö sujui hyvin. Haasteena kuitenkin oli, että MaVi-tiimin toiminta oli jokaiselle henkilölle eri sijalla omalla prioriteettilistallaan. Tämän vuoksi jotkut tiimin jäsenet jättivät jopa puolet palavereista väliin, Asanassa (markkinoinnin suunnittelutyökalu, missä jaamme vastuut ja tehtävät) näkyy edelleen tekemättömiä postauksia, joiden deadlinet menivät jo muutamia kuukausia sitten, ja tiimin tehokkuus laski, kun tavoitteita ja tehtäviä oli niin paljon, että jokaisen tiimiläisen olisi pitänyt tehdä sama määrä työtä. Käytännössä kuitenkin puolet tiimistä eivät osallistuneet toimintaamme yhtä aktiivisesti kuin toinen puoli. Tiimiakatemialla on tähän hyvä ratkaisu, mistä kerron hieman myöhemmin. (Virtanen 2020.)

 

 

Vuoden aikana mavi on tehnyt paljon hyvää sisältöä, mutta mitä vielä vaikutti meidän huipputulokseemme?

Kun puhutaan Proakatemian markkinoinnista, on tärkeää muistaa, että Proakatemia on kuitenkin osa TAMK:a. Monien vuosien aikana Proakatemialla on ollut aina kireät suhteet TAMK:n kanssa, tai päinvastoin. TAMK:lla on vahva oma markkinointi, ja sen huomaa esimerkiksi kävellessä Tampereen läpi: hakuaikana TAMK:n mainokset näkyvät ratikoissa, kauppakeskuksissa ja kaupungin näytöillä. En ole varma, mutta uskon, että TAMK käyttää myös paljon maksettua markkinointia omassa some-toiminnassaan. TAMK ylläpitää aktiivisesti Instagramia, LinkedIniä ja YouTubea, mutta viime vuonna en ole huomannut, että TAMK mainitsisi Proakatemian ainakaan yhdessä postauksessaan. (Virtanen 2020.)

 

Vaikka TAMK ei mainosta Proakatemiaa suoraan, veikkaan, että heidän oma markkinointinsa on kuitenkin vaikuttanut meidän tulokseemme jonkin verran. TAMK:lla on hyvä maine, ja se sijaitsee isossa ja viihtyisässä kaupungissa, mikä on tietenkin todella tärkeää. Itsekin vuosi sitten en esimerkiksi hakenut Tiimiakatemialle sen takia, että se sijaitsee Jyväskylässä – kaupungissa, missä en haluaisi asua.

 

ENTRE haku

ENTRE-hausta puhuen, meidän kannattaa ottaa huomioon, että TAMK tekee paljon yhteistyötä Aasian kanssa. Samalla meillä Proakatemialla opiskelee aika paljon ihmisiä Aasiasta. Vaikka meillä ei ole tarkkaa tietoa tästä yhteistyöstä, voidaan päätellä, että tämäkin tuo jonkin verran lisähakijoita meille.

 

Olen itse maahanmuuttaja ja muutin opiskelemaan Suomeen kolme vuotta sitten. Toki valitsin itselleni mielenkiintoisen tutkinto-ohjelman, mutta se ei kuitenkaan ollut tärkein asia minulle. Tärkeintä minulle oli muuttaa tänne ja olin valmis opiskelemaan mitä tahansa. Oman kokemukseni perusteella luulen, että jopa puolet kaikista hakijoista haki tänne Proakatemiaan, koska tämä koulu kuulosti mukavalta, mutta heidän tavoitteensa ei välttämättä ollut päästä juuri tähän kouluun, vaan enemmänkin päästä muuttamaan Suomeen, ja Proakatemia oli vain yksi kivoista vaihtoehdoista miten tämä voisi tehdä. Viime aikoina Suomi ei kuitenkaan ole enää niin maahanmuuttajaystävällinen kuin aikaisemmin, ja tilanne vain pahenee. Uskaltaisin sanoa, että ensi vuonna emme saa enää yhtä hyvää tulosta, koska Suomi ei enää näytä yhtä houkuttelevalta muuttokohteelta.

 

Joka vuosi Proakatemialla vierailee paljon erilaisia kansainvälisiä kouluryhmiä ja professoreita, joten samaan aikaan uskon, että myös iso osa hakijoista tulee Euroopasta, ja heidän tavoitteensa on nimenomaan päästä opiskelemaan meidän kouluumme, koska vastaavia koulutusohjelmia muualla ei ole.

 

TIJO haku

Tänä vuonna suomenkielisen linjan hakuprosessi muuttui. Monien vuosien aikana päästäkseen Proakatemialle hakijoiden piti lähettää kirjallinen CV ja hakuvideo hakuajan päättymisen mennessä. Sitten heidän piti tulla paikan päälle ja kirjoittaa lyhyt essee sekä osallistua ryhmähaastatteluun. Nykyään hakijoiden ei tarvitse palauttaa mitään ennakkotehtäviä, vaan vasta hakuajan päättymisen jälkeen heidän on suoritettava viiden opintopisteen valintakurssi moodlessa.

 

Toisaalta tämä kuulostaa aika pelottavalta: kolmen opintopisteen suoritus vastaa siis 81 tuntia opiskelijan työtä. Kaikki eivät ole valmiita käyttämään niin paljon aikaa ja energiaa tällaiseen tarkoitukseen. Toisaalta, kun hakuajan päättymisen mennessä sinun ei tarvitse palauttaa mitään ennakkotehtäviä, sinulla on paljon matalampi kynnys hakea kouluun. Voit suorittaa valintakurssin halutessasi tai tilanteen mukaan.

 

Eli itse asiassa tänä vuonna hakijamäärä ei edes merkitse meille mitään, koska se ei missään nimessä tarkoita, että näin suuri määrä ihmisiä edes kirjautuu sinne valintakurssille. Tässä tapauksessa oletamme, että ainakin kaikki ensisijaiset hakijat, joita tänä vuonna oli 258, kirjautuvat valintakurssille. Noin 80% heistä suorittaa kaikki valintakurssin tehtävät loppuun, ja näistä ihmisistä kutsumme parhaat ryhmähaastatteluun paikan päälle.

 

Tänä vuonna me teimme vain 2 kouluvierailua, muuta viime vuosien MaVi-tiimit ovat tehneet näitä aika paljon, mikä tarkoittaa, että ne henkilöt, jotka tällä hetkellä valmistuvat lukioista, ovat hyvin tietoisia Proakatemiasta sekä sen tarjoamista mahdollisuuksista ja ovat mahdollisesti hakemassa koululle. Ylipäätään, tämän vuoden tulos ei ole vain yhden vuoden MaVi-tiimin tulos, vaan se on ainakin 3 viimeisen vuoden MaVi-tiimien tulos.

 

Veikkaan, että hakijamäärään vaikuttaa myös yleinen työpaikkatilanne Suomessa. Nuoret ihmiset ymmärtävät jo koulun aikana, että he eivät ehkä halua tehdä palkkatyötä, ja päättävät lähteä yrittäjiksi. Kiinnostus yrittäjyyteen ylipäätään kasvaa koko maassa: yrittäjyyslukiot ovat täynnä ja jokaisella koululla on tällä hetkellä pakollisia yrittäjyysopintoja.

 

Proakatemian some-kanavissa olemme myös aktiivisesti korostaneet koulun kansainvälistä yhteisöä. Opiskelu Proakatemialla on paras tapa kansainvälistyä ja oppia lisää kansainvälisestä liiketoiminnasta. Me kaikki opiskelemme samoissa suhteellisen pienissä tiloissa ja meillä on paljon yhteisiä tapahtumia, joten kommunikointi kansainvälisten opiskelijoiden kanssa on välttämätöntä. Tämä houkuttelee monia suomalaisia, ja siksi monet hakijat laittavat omassa prioriteettilastassa Proakatemian Tiimiakatemiaa ylempi, koska Tiimiakatemialla on vain suomenkielinen ohjelma.

 

 

TIIMIAKATEMIAN MAVI-TIIMI JA HAKUMARKKINOINTI VUONNA 2024

En todellakaan osaa kertoa Tiimiakatemian MaVi-tiimistä ja heidän tekemästänsä markkinoinnista niin paljon kuin kerroin meidän omasta, mutta kuitenkin meidän yhteisen palaverimme aikana tiimiakatemialaiset kertoivat meille paljon mielenkiintoisia asioita heidän toiminnastaan ja toimintatavoistaan, mistä meillä on mielestäni paljon opittavaa.

 

Minun omasta mielestäni Tiimiakatemian markkinointi tänä vuonna oli todella hyvä ja jopa meidän markkinointiamme parempi. Siihen vaikuttaa ensisijaisesti se, että heidän MaVi-tiiminsä on noin kaksi kertaa isompi ja siihen kuuluu noin 10 henkilöä, eli heillä on paljon enemmän työvoimaa ja somessa näkyvät eri naamat, mikä varmasti herättää enemmän kiinnostusta. (Teams Palaveri 9.4.2024.)

Proakatemialla meillä on yksi noin 1,5 tunnin palaveri viikossa, jossa käymme läpi kaikki akuutit asiat, ideoimme sisältöä ja jaamme työtehtäviä. Tiimijäsenet suorittavat omat tehtävänsä yleensä tulevan viikon aikana. Tiimiakatemian MaVi-tiimillä on myös vain yksi palaveri viikossa, mutta se kestää 4 tuntia. Palaverin aikana he myös ensin käyvät läpi kaikki akuutit asiat, ideoivat sisältöä yhdessä ja sitten tekevät sitä sisältöä yhdessä. He kuvaavat TikTokeja, ottavat kuvia ja kirjoittavat tekstit valmiiksi, jolloin voivat vain postata valmiin sisällön tulevan viikon aikana. (Teams Palaveri 9.4.2024. ; Virtanen 2020.)

 

Minun korviini tämä järjestelmä kuulosti todella järkevältä. Yhdessä on kuitenkin paljon helpompi ja kivampi tehdä sisältöä, ja minusta on tosi mukavaa, että viikon aikana tiimin jäsenet voivat täysin keskittyä omiin projekteihinsa ajattelematta Tiimiakatemian somea. Tässä tapauksessa, kun henkilö hakee MaVi-tiimiin, hän automaattisesti sitoutuu siihen, että hän käyttää 4 tuntia viikossa MaVi-toimintaan. Minun mielestäni tämä on tosi hieno asia, koska se ihan varmasti auttaa välttämään tilanteita, joissa tuntuu, että puolet tiimistä tekee hommia tosi aktiivisesti, kun taas toinen puoli koko ajan skippaa deadlineja. Luulen, että Proakatemiallakin kannattaa testata tätä toimintatapaa, vaikka ensi vuonna! (Teams Palaveri 9.4.2024. ; Virtanen 2020.)

 

Kuten jo aiemmin mainitsin, Tiimiakatemian MaVi-tiimin päätavoite tänä vuonna oli nimenomaan ensisijaisten hakijamäärän kasvattaminen. He päättivät, että tähän tavoitteeseen pääsemiseksi heidän tulisi ottaa TikTok aktiivisesti käyttöön sekä tehdä mahdollisimman paljon kouluvierailuja Jyväskylän alueella. Tulos selvästi näyttää, että tämä oli oikea strategia! (Teams Palaveri 9.4.2024.)

 

Koko vuoden aikana Tiimiakatemian TikTokissa oli paljon hauskaa ja asiallista sisältöä. He toteuttivat nopeasti kaikki ideansa, mikä johti siihen, että heidän TikTok-videonsa trendasivat ja saivat paljon katselukertoja ja aktiivisuutta. He tekivät sisältöä, joka oli suunnattu nuorille opiskelijoille, ja se oli heidän omaa, ainutlaatuista tyyliään. Tämän ansiosta he saivat noin tuhat uutta seuraajaa TikTokissa sekä satoja tuhansia näyttökertoja. Uskon, että TikTok on hyvä työkalu houkutella nuoria ihmisiä, ja vaikka se ei suoraan toisi uusia hakijoita, se ainakin kasvattaa tietoisuutta Tiimiakatemian toiminnasta. (Virtanen 2020.)

 

Palaverin aikana saimme myös tietää, että Tiimiakatemian tutkintonimike on ”Tradenomi, Liiketalous, Tiimiakatemia”, eli sieltä ei edes löydy sanaa ”yrittäjyys”, mikä tarkoittaa, että yrittäjyydestä kiinnostuneen on aika vaikea löytää Tiimiakatemiaa Opintopolusta. Tämä haastaa vielä enemmän, ja Tiimiakatemian tulisi panostaa sen tietoisuuden kasvattamiseen todella paljon. Veikkaan, että kouluvierailut toimivat tässä myös aika hyvin. Uskon, että monet yrittäjyydestä kiinnostuneet opiskelijat eivät halua lähteä pois kotoa, joten he todennäköisesti priorisoivat yrittäjyyskoulua, joka sijaitsee kotikaupungissa. Toisaalta Jyväskylä on suhteellisen pieni kaupunki, mistä jotkut ihan varmasti haluavat päästä pois. Tässä TikTok auttaa, koska sen videot näkyvät kaikille ympäri Suomea. (Teams Palaveri 9.4.2024.)

 

Tiimiakatemia toimii samalla tavalla kuin Proakatemia. Se on osa JAMK:a ja heillä on siellä omat tilat. Tiimiakatemialla on myös aika käreät suhteet JAMK:n kanssa, mutta JAMK ainakin mainostaa akatemiaa omassa somessaan varsin paljon. Tänä vuonna Tiimiakatemia käytti myös maksettua markkinointia Instagramissa ja Facebookissa, mikä varmasti vaikutti heidän erinomaiseen tulokseensa. (Virtanen 2020.)

 

Pohdinta

 

Minusta on todella hienoa, että Tiimiakatemian ja Proakatemian MaVi-tiimit vihdoin pääsivät tekemään yhteistyötä! Molemmat koulut ovat huippuyksiköitä, ja meillä on paljon yhteistä. Samalla meidän kulttuureissamme ja toimintatavoissamme on paljon eroja, jotka kannattaa tiedostaa ja joista voi oppia toisiltaan.

Tämän vuoden yhteishaun tulos oli todella korkealla tasolla, hyvää työtä molemmat tiimit ja koulut! Ja me innolla odotamme syksyä ja uusien akatemialaisten tapaamista!

 

 

Lähteet

 

Korkeakoulujen hakeneet ja paikan vastaanottaneet. Vipunen.fi. N.d. Nettisivu. Viitattu 20.4.2024. https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/Haku%20ja%20valinta%20-%20korkeakoulu%20-%20live.xlsb

 

Proakatemian ja Tiimiakatemian MaVi-tiimien Teams palaveri. 9.4.2024. Viitattu 20.4.2024.

 

Virtanen, S. Somemarkkinoinnin työkirja. 2020. 1. painos. Helsinki: Kauppakamari. Viitattu 20.4.2024.

 

Kommentoi