Tampere
23 May, Thursday
25° C

Proakatemian esseepankki

KEHOLLINEN STRESSIN PURKU (on steroids)



Kirjoittanut: Jetro Sukkela - tiimistä Motive.

Esseen tyyppi: Akateeminen essee / 3 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 6 minuuttia.

Kun olet tehnyt 9 tuntia putkeen töitä, työkaverit vittuilee, hajoat liitoksista, täriset ja haluaisit hypätä ulos ikkunasta. Älä lannistu, sillä meillä on teille liuta hippihörhöilyä, tärinää ja hengittämistä, jotka tekevät höpöä.

TRE

TRE (Tension and Trauma Release Exercise) on harjoitussarja, joka on kehitetty vapauttamaan lihasjännityksiä ja vähentämään stressiä. The National Center for Biotechnology Information nimeää tätä harjoitusta kehomieliterapiaksi. TRE on suunniteltu itsehoitomenetelmäksi kuormittavien hetkien hoitoon. Se sisältää seitsemän venytysharjoitusta, jotka on suunniteltu uuvuttamaan ja aktivoimaan reisilihaksia sekä psoas major -lihaksia, jotka lopuksi aiheuttavat spontaaneja hermo-lihasvapinoita. (Lynning ym. 2021)

TRE-HARJOITUS

Yhteneviä ohjeita en ole löytänyt, mutta olen kokeillut näin:

  1. Istu seinää vasten jalat 90 asteen kulmassa niin kauan kuin jaksat.
  2. Kun istuminen on saanut paikat vapisemaan, siirry selälleen makaamaan jalat koukussa ja jalkapohjat yhdessä. Nosta lantio ilmaan ja pysy siinä niin kauan kuin jaksat.
  3. Kun aiempi asento on saanut kehon vapisemaan kuin kohtauksen saanut, laske lantio maahan ja anna kehon tehdä loput.

Kouristelu, vapina ja tärinä saattaa syntyä spontaanisti, mutta jos ei synny, suotta sitä alkaa teeskentelemäänkään. Itselläni mahassa ilmenee voimakasta spontaania kouristelua ja muuallakin nykii jonkin verran. Kouristelu jatkuisi varmaan loputtomiin ja se tuntuu kivalta, mutta puolen tunnin jälkeen viimeistään on eheämpi vointi.

TRE JA TUTKIMUKSET

TRE:tä käsittelevässä 3 vuotisessa tutkimuksessa havaittiin harjoituksen auttavan unen laatuun, oppimiseen ja työmuistiin. Jaksollisia toimintoja tuottavat hermoverkot (central pattern generator, CPG) tuottavat harjoituksen vapinat. CPG ylläpitää olennaisen tunnistavan hermoverkon tasapainoa, jonka säätelyhäiriö on olennainen osa traumaperäistä stressihäiriötä (PTSD). (Kent 2018)

Harjoituksen vapinat saattaavat palauttaa interoseptiivisiä (kehonsisäisiä tuntemuksia) ja proprioseptiivisiä (asento liike) funktioita tasapainottamalla olennaisen tunnistavaa hermoverkostoa ja vähentämällä PTSD:n oireita kuten ylivalppautta. Olennaisen tunnistavan hermoverkon tasapainolla on suora vaikutus aivojen prefrontaalilohkon toimintaan, joka näkyy työmuistin ja unen paranemisena. Kaiken lisäksi TRE edistää myös limbisen järjestelmän tunnetoimintoihin liittyvää aivojen plastisuutta, mikä mahdollistaa pysyvän muutoksen voinnissa. (Kent 2018)

 

HENGITTÄMINEN JA BREATHWORK

Hengittäminen… Mihin sitä muka tarvitaan?

Kuka on nuorena leikkinyt hulvatonta happikänni-leikkiä? Yhden tavan mukaan hengitetään kyykyssä nopeasti sisään ja ulos jonkin aikaa, noustaan ylös, pidätetään hengitystä ja joku painaa rintakehästä. Sitten tripataan hypoksiassa, saadaan ehkä jokin kohtaus, kaadutaan ja lyödään pää. Tapahtuman jälkeen ihmetellään mitä tapahtui. Itse koin aikoinaan kolmessa sekunnissa viikon road tripin ja palasin nykyhetkeen. Ilmiölle on selityksiä.

Hengittäminen tuntuu olevan niin itsestään selvää, ettei sitä tule juuri ajateltua. Nyt hengität kuitenkin manuaalisesti. Hengittäminen on kuitenkin yksi tärkeimmistä elintoiminnoista, koska ilman hapen kulkua soluille kuolet. Ennen sitä hetkeä tapahtuu jännittäviä asioita kokemuksissasi. Hollantilainen Iceman, Wim Hof, on tehnyt tutuksi breathwork-menetelmän, jonka sanotaan helpottavan stressiä, parantavan unen laatua, fyysistä suoritusta, palautumista, luovuutta ja keskittymiskykyä (Win Hof Method n.d.) Mentelmän aiheuttamien tajunnantilan muutoksien aiheuttamia hukkumistapauksia on uutisoitu (Tijmstra 2016), joten harjoituksiin on olemassa oleellisia turvallisuusohjeita.

WIN HOFIN MENETELMÄ

Wim Hofin menetelmän perusharjoituksen sykli menee näin:

  1. Asetu mukavaan asentoon istuen tai maaten selällään tilavissa ja liikkumisen mahdollistavissa vaatteissa. Varsinkin mahan tulee saada liikkua vapaasti.
  2. Sulje silmäsi ja tyhjennä mielesi. Hengitä syvään niin, että koko torso pääsee liikkumaan vapaasti keuhkojen myötä. Anna ilman tulla keuhkoista ulos suun kautta vapaasti ilman työntämistä. Hengitä näin noin 30 kertaa.
  3. Viimeisen uloshengityksen jälkeen pidätä hengitystä niin kauan, että tunnet pakon hengittää sisään.
  4. Vedä keuhkot täyteen ilmaa koko torso rentona ja pidätä hengitystä 15 sekuntia. Päästä ilma vapaasti ulos.

Toista sykliä minkä ehdit, jaksat, haluat. Keskity hengittämiseen ja pidä mieli tyhjänä. Syklien jälkeen tunnet itsesi rennommaksi ja mitä useamman syklin teet, sitä voimakkaampi ja pidempikestoinen vaikutus harjoituksella on. Kokeile pidättää hengitystä pidempään. Kokeile omia rytmejä ja vaiheiden kestoja, kunnes löydät itsellesi sopivan rutiinin.

(Win Hof Method n.d.)

BREATHWORK ON STEROIDS

Kävin kesällä 2023 toista kertaa pohjoismaiden suurimmalla ns. hyvinvointifestivaalilla. Olin tekevinäni töitä festivaaleilla ja osallistuin työpajoihin, sellaisiin ihme hippityöpajoihin. Yksi kovan luokan yllättäjä työpajoista oli breathwork-työpaja nimeltään ”The Innermost Pilgrimage”. Siinä työpajassa maattiin maassa selällään ja hengitettiin nopeasti ja voimakkaasti noin puolen sekunnin sisäänhengityksin ja puolen sekunnin uloshengityksin ilman taukoa ehkä jotain 30 minuuttia.

Tuon puolituntisen jälkeen aloimme hengittämään pitkään, noin 10 sekuntia sisään, pidätettiin hengitystä mahdollisimman pitkään, noin 30 sekuntia, jonka jälkeen hengitettiin pitkään ulos, noin 10 sekuntia ja pidätettiin hengitystä taas, ehkä noin 20 sekuntia. Ajat vaihtelivat harjoituksen edetessä ja siinä yllättyi mihin keho taipui. Oikeastaan käsitykseni ajan kulusta muuttui harjoituksen edetessä hyvinkin paljon.

Työpajan ohjaaja sanoi pitkin harjoitusta, että menkää portista läpi. Ajattelin, että ”juuh, portti ja portti”, kunnes olin yhtäkkiä omien havaintojeni mukaan avaruudessa. Se oli sanoinkuvaamaton kokemus, ja harjoituksen jälkeen olin todella seesteinen, fokusoitunut ja koin eläväni enemmän kuin koskaan. Sillekin on hypoteettisia selityksiä. Se oli riskikartoitettu, tutkittu ja jalostettu happikänni, breathwork on steroids.

MITÄ MAHDOLLISESTI TAPAHTUI?

Lyhyttä sympaattisen hermoston ohjaamaa sisäänhengitystä ja pitkää parasympaattisen ohjaamaa uloshengitystä on havaittu yhteiseksi tekijäksi meditointiharjoitusten hyödyllisissä vaikutuksissa. Pidennetty uloshengitys stimuloi sisäelimiä kiertävää vagushermoa, joka on parasympaattinen vähentäen sydämen sykettä, verenpainetta ja syljen kortisolitasoa. Vagushermostimulaatio voi laskea sydämen sykettä ja verenpainetta myös haitallisen alas aiheuttaen pyörtymistä. (Gerritsen & Band 2018)

Olen kuullut hengitysharjoitusohjaajien sanovan, että äärimmilleen viedyt hengitysharjoitukset aiheuttavat N,N-Dimetyylitryptamiinin, DMT:n, syntetisoitumista aivoissa. DMT on nisäkkäissä esiintyvä endogeeninen, sisäsyntyinen, psykedeelinen yhdiste, jota biosyntetisoivat L-tryptofaanin dekarboksyloituminen aromaattisten L-aminohappojen dekarboksylaasissa (AADC) tryptamiiniksi ja indoletyyliamiini-N-metyylitransferaasin (INMT) siirtäessä siihen kaksi metyyliryhmää. Rottakokeissa DMT-tasot ovat nousseet merkittävästi kokeellisesti aiheutetulla sydämenpysähdyksellä. (Dean ym. 2019) Sydämenpysähdys vähentää happisaturaatiota aivoissa.

Kun ihmisen aivoissa esiintyy myös INMT-mRNA:ta, ei vain puolen gramman aivolisäkkeessä, vaan myös aivokuoressa, suonipunoksessa, viittaa tulokset siihen, että DMT:n biosynteesi voi tapahtua samalla tavalla ihmisen aivoissa. Tällä selitetään kuolemanläheistä kokemusta. (Dean ym. 2019) Stressi, kuten myös ahdistus, sedatiivisten päihteiden vieroitusoireet yms., lisäävät myös endogeenisen monoamiinioksidaasin estäjän, tribuliinin esiintymistä ihmiskehossa (Sandler ym. 1985). Monoamiinioksidaasi-entsyymi hapettaa tryptamiineja synaptisesti epäaktiiviseen muotoon (Sabri & Saber-Ayad 2023).

DMT:llä on havaittu olevan soluja suojaava vaikutus 37°C hypoksiakammiossa, jossa oli happea vain 0,5 % ilmakehän 21% sijaan. Hermosolujen tuhoutuminen väheni yli puolella, kun ne olivat altistettu 50µM DMT:lle (50 mikromoolia litrassa). (Szabo ym. 2016)

JA MIKSI?

Endogeenisen DMT:n roolina ihmisen kehossa on arveltu kuolemanläheisen kokemuksen lisäksi tuottaa unta, luovuutta, mielikuvitusta, hengellisiä kokemuksia ja sillä on arvellaan olevan osaa psykoosin synnylle (Carbonaro & Gatch 2016). DMT on agonisti hermostoa kiihottavalle 5-HT2A-serotoniinireseptorille, jolla on yhteys muistiin, oppimiseen, hallusinointiin, pelkoon ja kehosta irtautumisen kokemiseen. Agonisti se on myös TAA1-reseptoreille, joita esiintyy aistihavainnoille tärkeillä alueilla, joka selittää aisteja muuttavat vaikutukset. (Wallach 2009)

Subjektiivisina DMT:n vaikutuksista on mainittu yhteyden tunne, yliaistillisuus, suuri kunnioitus, merellinen rajattomuus, autuus, egon hajoaminen, käsitysten merkitysten muuttuminen, audiovisuaalinen synestesia ja merkittävimpänä kuolemanläheinen kokemus. (Pallavicini ym. 2020)

HYPOTEETTISTA MUTTA KIEHTOVAA

Kuoleman läheisen kokemuksen juontumista yli 500 miljoonaa vuotta sitten kehittyneestä valekuolemasta on spekuloitu. Valekuolema on petoeläimien vastainen puolustusreaktio, kun taistelu tai pakeneminen eivät ole enää vaihtoehtoja. Siihen liittyy liikkumattomuus ja reagoimattomuus ulkoisiin ärsykkeisiin tietoisuuden kuitenkin säilyessä. (Peinkhofer ym. 2021)

Henkeä uhkaavassa tilanteessa koetussa valekuolemassa ja kuoleman läheisessä kokemuksessa tapahtuu ajan käsityksen vääristymää, nopeutunutta ajattelua, elämän läpikäymistä, kehosta irtautumisen tunnetta, yhteyden tunnetta maailmankaikkeuden kanssa, rauhan ja hyväksynnän tunnetta, joskus jopa iloa, hallusinointia ja henkiolentojen kohtaamista. Näillä vaikutuksilla on eläimelle etua selvitä henkeä uhkaavasta tilanteesta. (Peinkhofer ym. 2021)

Jyrsijöiden aivoissa lisääntyi DMT:n tuotanto stressaavissa tilanteissa (Carbonaro & Gatch 2016), jota myös käymäni harjoituksen puolituntinen hyperventilointi oli. Sydämenpysähdyksen aiheuttaman hapenpuutteen vaikutus aivoissa ja breathworkin synnyttämien kokemusten vastaavuus DMT:n vaikutuksiin viittaavat breathworkin mahdollisesti olevan jännä harjoitus. Minä olin breathwork-harjoituksen jälkeen todella rauhoittunut ja fokus oli timanttinen. Sellainen tila pysyvänä olisi täydellinen.

SITTEN TAAS

On hyvä, kun tyypit koostaa ja levittää tutkittua tietoa, mutta holististen hippihommien ympärille kertyy toisinaan soopaa suoltavia ”guruja” ja henkilökulttia, josta olen huolissani. On ilmiön aiheuttajana sitten itsensä brändäämisen tarve liiketalousmielessä, ihmisten taipumus sankareiden ja vihollisten näkemiseen, ohjaajan sosiaaliset tarpeet tai osallistujien tarve kuulua yhteisöön, jossa on vahva johtaja. Miten ihmeessä ihmiset saisi oppimaan, etteivät lähtisi ihmiskaupan uhriksi ja muuta sellaista paskaa? Heikkomielisimmät seuraajat kuuntelevat näitä vahvoja johtajia ja uskovat kaiken mitä he sanovat.

 

LÄHTEET

Lynning, M., Svane, C., Westergaard, K., Bergien, S. O., Gunnersen, S. R., & Skovgaard, L. (2021). Tension and trauma releasing exercises for people with multiple sclerosis – An exploratory pilot study. Journal of traditional and complementary medicine11(5), 383–389. https://doi.org/10.1016/j.jtcme.2021.02.003

Kent, M. 2018. Neurogenic Tremors Training (TRE) for Stress and PTSD: A Controlled Clinical Trial. Carl T. Hayden Medical Research Foundation Phoenix United States https://apps.dtic.mil/sti/pdfs/AD1094553.pdf

Wim Hof Method. n.d. Breathing Exercises. Verkkosivu. Viitattu 14.11.2023. https://www.wimhofmethod.com/breathing-exercises

Tijmstra, F. 10.6.2016. Een Vandaag: ‘Iceman’ onder vuur. Verkkosivu. Viitattu 14.11.2023. https://eenvandaag.avrotros.nl/item/iceman-onder-vuur/

Gerritsen, R. J. S., & Band, G. P. H. (2018). Breath of Life: The Respiratory Vagal Stimulation Model of Contemplative Activity. Frontiers in human neuroscience12, 397. https://doi.org/10.3389/fnhum.2018.00397

Dean, J., Liu, T., Huff, S. et al. Biosynthesis and Extracellular Concentrations of N,N-dimethyltryptamine (DMT) in Mammalian Brain. Sci Rep 9, 9333 (2019). https://doi.org/10.1038/s41598-019-45812-w

Sandler, M., Glover, V., Clow, A., & Elsworth, J. D. (1985). Tribulin: an endogenous monoamine oxidase inhibitor/benzodiazepine receptor ligand. Progress in clinical and biological research192, 359–362.

Sabri MA, Saber-Ayad MM. MAO Inhibitors. [Updated 2023 Jun 5]. In: StatPearls [Internet]. Treasure Island (FL): StatPearls Publishing; 2023 Jan-. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK557395/

Szabo, A., Kovacs, A., Riba, J., Djurovic, S., Rajnavolgyi, E., & Frecska, E. (2016). The Endogenous Hallucinogen and Trace Amine N,N-Dimethyltryptamine (DMT) Displays Potent Protective Effects against Hypoxia via Sigma-1 Receptor Activation in Human Primary iPSC-Derived Cortical Neurons and Microglia-Like Immune Cells. Frontiers in neuroscience10, 423. https://doi.org/10.3389/fnins.2016.00423

Pallavicini, C., Cavanna, F., Zamberlan, F., Fuente, L., Arias, M., Romero, C., Carhart-Harris, R., Timmermann, C., Tagliazucchi, E. 2020. Neural and subjective effects of inhaled DMT in natural settings. bioRxiv 2020.08.19.258145; doi: https://doi.org/10.1101/2020.08.19.258145

Wallach, J. V. 2009. Endogenous hallucinogens as ligands of the trace amine receptors: A possible role in sensory perception. Medical Hypotheses. Volume 72, Issue 1. 2009. ISSN 0306-9877. https://doi.org/10.1016/j.mehy.2008.07.052.

Costanza Peinkhofer, Charlotte Martial, Helena Cassol, Steven Laureys, Daniel Kondziella, The evolutionary origin of near-death experiences: a systematic investigation, Brain Communications, Volume 3, Issue 3, 2021, fcab132, https://doi.org/10.1093/braincomms/fcab132

Carbonaro, T. M., & Gatch, M. B. (2016). Neuropharmacology of N,N-dimethyltryptamine. Brain research bulletin126(Pt 1), 74–88. https://doi.org/10.1016/j.brainresbull.2016.04.016

 

Kommentoi