Tampere
18 May, Saturday
18° C

Proakatemian esseepankki

Kaamoksesta selviäminen



Kirjoittanut: Veeti Suontama - tiimistä Hurmos.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Johdanto 

Kun syksy saapuu ja päivät lyhenevät, monet meistä kokevat kaamosaikaan liittyviä tuntemuksia, mutta toisinaan tämä vuodenaika voi synnyttää syvemmän ja vakavamman vaikutuksen. Kaamosmasennus, joka tunnetaan myös nimellä vuodenaikaan sidottu masennus on mielenterveysongelma, joka iskee erityisen voimakkaasti pohjoisilla leveysasteilla. Tämä ilmiö liittyy usein talven pimeyteen, lyhyisiin päiviin ja vähäiseen auringonvaloon. Kaamosmasennus voi vaikuttaa fyysiseen ja henkiseen hyvinvointiin, ja se on monelle haasteellinen osa vuodesta (Nyström 2006). Henkilökohtaisesti olen kamppaillut kaamosmasennuksen kanssa murrosiästä lähtien, mikä on tehnyt siitä merkityksellisen osan elämääni. Kokemukseni ovat opettaneet minulle paljon siitä, miten tämä vuodenaika voi vaikuttaa mielialaani, motivaatiooni ja yleiseen hyvinvointiini. Esseessäni tarkastelen kaamosmasennuksen ilmiötä, sen vaikutusta ihmisten elämään sekä henkilökohtaista matkaani kaamosmasennuksen ymmärtämiseksi ja voittamiseksi. Kaamosmasennus on ilmiö, joka voi koskettaa monia meistä, ja henkilökohtaiset kokemukset voivat antaa meille syvempää tietoa tästä haasteellisesta ongelmasta.  

 

Mistä kaamosmasennus johtuu? 

Kaamosmasennus tulee monille esiin kun kelloja käännetään, ja päivät ovat entistäkin pimeämpiä ja ilmat kylmenevät. Suurimpana syynä ainakin henkilökohtaisesti on juurikin valonpuute. Kun heräät on pimeää, työpäivän jälkeen kotona, taas on pimeää, ja niin edelleen. Selvitin että luonnollisen valon puute myös tutkitusti aivojen toimintaan, erityisesti serotoniinin, sekä melatoniinin tasoihin ihmisen kehossa. Tämä ilmiö liittyy monimutkaiseen yhdistelmään tekijöitä, ja sen syntymekanismeista ei ole täyttä varmuutta. (Nyström 2006.)

 

Oireet 

Itselläni oireet alkavat aikaisin sksyllä, ja ensimmäisenä tulee uni vaikeudet. Jostain syystä on huomattavasti hankalampaa nukkua, ja ymmärrettäen kun uni jää vähäiseksi, koko muu päivä kärsii. Myös ruokahalu laskee, ja säännöllisestä ruokailuista tulee epäsäännöllisiä. Tätä usein korvaan enemmän roska ruualla, koska se “tekee minulle hyvän mielen”, vaikka todellisuudessa se vaan pahentaa asiaa. 

Miten valmistautua? 

Vuosien aikana olen yrittänyt valmistautua syksyyn ja pimeään monin eri tavoin. Syömällä fiksusti, kalenterin yli täyteen buukkaamisella (ehkä se menee ohi, jos sitä ei edes kerkeä huomata), ja muilla naiiveilla tavoilla. Tänä vuonna tilanne kuitenkin muuttuu. Aloitin lokakuun puolessa välissä lähes kokonaan uuden ruokavalion, jossa syödään huomattavasti terveellisemmin, lisäsin selkeät kuntoilu tavoitteet, sekä korjasin unirytmini sellaiseksi, että unta tulee riittävästi. Hankalin osuus tulee olemaan laatimani rutiinit. Päivittäinen aamupala, liikkuminen, ja muu mielialaani kohottava toiminta on tarkemmin aikataulutettu ja suunniteltu kuin koskaan aiemmin. Pois aikaisemmista jätin : roskaruuan, pitkät illat jolloin vain katson ruutua tai muuta semmoista. Pyrin vaihtamaan ruudun kirjaan tai äänikirjaan sekä käyttää vapaa aikaa liikkumiseen, urheiluun, ja kaikkeen mistä itse pidän. 

 

Mitä toivon saavuttavani 

Uskon myös vahvasti, että kaamosmasennus on pitkälle omasta asenteesta kiinni. Ensimmäistä kertaa ennen pimeiden kunnollista alkamista, tunnen sekä uskon siihen että voin selättää kaamosmasennuksen oikeilla tavoilla. Uskon että pimeys ja kylmyys vaikuttaa lähes kaikkiin ihmisiin negatiivisesti, myös hurmoksessa. Toivon että tällä esseellä Hurmos selviää läpi syksyn, kohti aurinkoisia säitä. Uskon että oikealla asenteella, rutiineilla, sekä järkevällä suunnittelulla, jokainen voi edes hieman helpottaa omaa syksyään ja tekemään elämästään mieluisampaa 

 

Lähteet 

Visuri M.2020. 9 vinkkiä joilla selvitä kaamoksesta. MONA VISURI 26.10.2020. Viitattu 30.10.2023. https://www.monavisuri.fi/2020/10/26/9-vinkkia-kuinka-selvita-kaamoksesta/ 

Nyström M. 2006. Kaamosmasennus ja kaamosväsymys. Aika kausikirja DUODECIM. Viitattu 30.10.2023. https://www.duodecimlehti.fi/duo95458

Esseen rakenteen luomiseen on käytetty ChatGPT:tä. https://chat.openai.com/

Kommentoi