Tampere
26 May, Sunday
20° C

Proakatemian esseepankki

Johtamisen perusteita



Kirjoittanut: Rasmus Janakka - tiimistä Samoa.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Yksinkertaista johtamista-arvostaen
Ari Rämö
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Johtaminen näkyy kaikkialla. Luultavasti mikään tässä maailmassa ei pyörisi samalla tavalla kuin nyt, jos joku ei johtaisi asioita. Johtamista voi olla yhtä monta erilaista tapaa kuin on johtajiakin, mutta yleisesti ottaen johtamista on helppo jakaa pariin eri kategoriaan, hyvään johtamiseen ja ei niin hyvään johtamiseen. Johtamisen tasoahan voi mitata ties, kuinka monella erilaisella työhyvinvointi ja tyytyväisyys kyselyillä tai katsomalla ihan lukuja esimerkiksi onko liiketoiminta kasvanut ja onko työntekijöiden vaihtuvuus esimerkiksi kuinka suuri, mutta ei mennä nyt tähän sen enempää. Tietenkin suurin osa johtajista kuuluu tuohon välimaastoon ja onhan sekin totta, että erilaiset ihmistyypit voivat tuntea johtamisen eri tavoin. Monella johtajalla on varmasti paljon parannettavaa ja opittavaa johtamisesta ihan niin kuin itsellänikin, sillä enhän minä ole johtanut muita henkilöitä kuin noin vuoden verran elämästäni. Koenkin, että olen saanut vasta pinta raapaisun johtamisen maailmaan. Siitä huolimatta koen myös, että se on opettanut ja olen oppinut siitä erittäin paljon. Voisin melkein väittää, että kun pääsin ensimmäistä kertaa johtamaan muita ihmisiä, niin se sai minut ajattelemaan ihan uudesta perspektiivistä asioita.

 

Tärkeimpänä asiana johtamisen opiskelussa on varmastikin halu kehittyä ja oppia paremmaksi johtajaksi. Muutos lähtee kuitenkin aina sisältä päin eli omasta itsestäsi. Mikäli et ole valmis ja avoin muuttumaan ja kokeilemaan uutta et varmasti tule myöskään koskaan oppimaan uutta. Mielestäni tämä on aika yksinkertaista. Koskaan ei myöskään pitäisi ajatella tai uskoa, että se mikä toimi hyvin viisi vuotta sitten olisi välttämättä se paras ja toimivin tapa enää tänä vuonna satikaan lähitulevaisuudessa. Ympäristö muuttuu, ihmiset muuttuvat, tavoitteet muuttuvat niin silloin tekemisenkin pitäisi muuttua ja sehän onnistuu parhaiten johtamista muuttamalla. Yksi tärkeimmistä työkaluista tähän on korvat. Työntekijöiden kuunteleminen on erittäin tärkeää työhyvinvoinnin, tehokkuuden ja uuden innovoinnin kannalta. On tärkeää kuunnella erilaisia ehdotuksia ja antaa niille mahdollisuus, vaikka ne ei heti siltä seisomalta kuulostaisikaan omaan korvaan kaikkein parhaimmilta. Pahin tilannehan on se, että työntekijän ajatus tyrmätään, jonka jälkeen hän ei uskalla enää tulla esittämään uusia ideoitaan, jotka voisivat olla erittäin tärkeitä yrityksen kannalta.

 

Epäonnistuminen ja virheet kuuluvat elämään. Välillä on oikeasti parempi työntekijöiden oppimisen ja motivaation kannalta antaa heidän tehdä asiat tietyllä tavalla vaikka osaisitkin itse mahdollisesti tehdä asian paremmin tai tehokkaammin. On tärkeää antaa heidän itse oivaltaa virheensä. Minä ainakin opin parhaiten käytännössä kokeilemalla eri asioita. Virheisiin tai toiminta tapoihin tulee tietysti puuttua riittävän ajoissa, mikäli vaikuttaa siltä, että siitä on merkittävää vaaraa tai vahinkoa työntekijälle itselleen tai yritykselle. Tässä edeltävässä esimerkissä koen, että minulla itselläni on parantamisen varaa. Olen huomannut useamman kerran koittavani neuvoa eri asioita, miten ne tulisi tai kannattaisi hoitaa, vaikka siihen ei välttämättä olisi ollut tarvetta. Ne kyseiset asiat olisivat varmasti tullut hoidettua ihan yhtä hyvin ja samalla lopputuloksella, sillä toisella tavalla tekemälläkin. Oleellista on osata huomata kyseisiä tilanteita ja ottaa niistä opiksi muuten on vaikeaa muuttua ja parantaa tekemistään.

 

Oleellinen asia asioiden huomaamisessa on palaute. Esihenkilölle tai johtajalle on erittäin arvokasta palautteen saaminen ja yhtä lailla myös työntekijöillekin. Palautetta olisi erään teorian mukaan hyvä saada kolme suhde yhteen, eli kolme hyvää ja yksi kehittävä palaute. Rakentavan palautteen antaminen ja saaminen voi välillä olla erittäin haastavaa varsinkin, jos asia koetaan jostain syystä kiusalliseksi vaikkapa työpaikalla. Olisikin hyvä, että työilmapiiri olisi mahdollisimman avoin, jotta asioista voisi keskustella matalalla kynnyksellä.

Kaikkein tärkein oppi mikä minulla on antaa ja mihin myös lukemani kirja (Yksinkertaista johtamista-arvostaen, Rämö 2017) pitkälti perustuu, on arvostus. Valitettavasti on paljon helpompaa arvostella kuin arvostaa (Rämö 2017, 84). Johtajan tai esihenkilön kaikessa tekemisessä ja valinnoissa pitäisi aina näkyä arvostus ihan joka ikisenä työpäivänä vuodessa. Arvostus näkyy ja ilmenee lukuisilla eri tavoilla päivittäin erilaisissa tilanteissa. Tässä muutama oleellinen esimerkki. Arvostus voi välittyä kuuntelemalla ja läsnä olemalla. Tässä tapauksessa kannattaa kysyä vaikka lisää jostain asiasta mistä toinen kertoo. Arvostus näkyy antamalla kaikille aikaa tasapuolisesti. Myös hieman hiljaisemmille yksilöille. Sinun olisi hyvä myös ottaa kaikki mukaan isompien päätösten tekoon, jotka koskettavat kaikkia johdettavia. Vinkkinä se, että osallistuttamalla henkilöt muutoksen tekoon on heidän myös helpompi sitoutua päätöksiin.

 

Uskon, että ihan näillä perusasioilla pystyt olemaan jo paljon parempi esihenkilö tai johtaja mitä valta osa tällä hetkellä maailmalla on. Ihmisen arvostaminen ei ole rakettitiedettä, siitä kaikki kuitenkin lähtee. Uskalla myös itse epäonnistua ja yrittää. Tärkeintä on, että aloita nyt sillä ”Johtamisen guruksi kehittyminen vaatii vuosien työn” (Rämö 2017, 50)

Kommentoi