Tampere
28 May, Tuesday
24° C

Proakatemian esseepankki

Instagram markkinoinnin keinona



Kirjoittanut: Ava Koskinen - tiimistä Roima.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Kirjoittajat: Julius Honkanen & Ava Koskinen

Instagram markkinoinnin keinona

Olemme molemmat olleet aikoinaan Instagramin suurkuluttajia, mutta asiat ovat nykyään toisin. Juliuksella ei ole ollut itseasiassa pariin vuoteen käytössä lainkaan tuota kaikkien suosimaa sovellusta. Avakin piti hiljattain somesta vuoden tauon, sillä se tuntui kuormittavan liikaa jo valmiiksi stressaantunutta mieltä ja hän kaipasi taukoa jatkuvasta selaamisesta. Julius kävi kuitenkin hiljattain kurssin, joka pakotti hänet lataamaan sovelluksen uudestaan. Kurssin nimi oli Instagram as a marketing tool – eli Instagram markkinoinnin keinona. Kurssilla syvennytään some markkinoinnin maailmaan, ja aloimme yhdessä pohtimaan sitä, miten se todella nykyään toimii ja onko mikään muuttunut siitä, kun olemme itse aktiivisesti käyttäneet somea.

Suomen Digimarkkinointi Oy:n sivuilta löytyy kattavasti tietoa aiheen parista. Heidän mukaansa Instagramissa on yli 500 miljoonaa päivittäistä käyttäjää, mikä tekee siitä erinomaisen kanavan tavoittaa yrityksen kohdeyleisö. Instagram tarjoaa laajan valikoiman työkaluja, kuten tarinat, IGTV, julkaisut ja mainonta, sekä orgaanisia että maksettuja kampanjoita varten. Näiden monipuolisten ominaisuuksien ansiosta löytyy tehokkaita tapoja viestiä ja sitouttaa potentiaaliset asiakkaat alustalla. (Simone, N.d.)

Instagram yrityksen markkinoinnissa

Vuonna 2023 tuntuu olevan enemmänkin sääntö kuin poikkeus, että uutta liikeideaa aloittaessa yksi ensimmäisistä asioista on instagramtilin avaaminen. Mikä on toki aivan luonnollista, onhan siinä aina riskinsä, että saa varmasti haluamansa nimimerkin varattua ja toiminnan somessa mahdollisimman pian käyntiin. Olemme kuitenkin kiinnittänyt siihen huomiota, miten paljon aloittavat yritykset tuntuvat luottavan pelkästään somen voimaan ja mielestämme myös perinteistä mediaa tulisi hyödyntää tulevaisuudessa, sillä olemme unohtaneet sen hyödyt miltei täysin.

Monesti kuulee sanottavan, että markkinoidaan vaan hyvin ja panostetaan someen, niin saadaan myyntiä. Tämä pitää jokseenkin paikkaansa, mutta se ei ole niin yksinkertaista kuin moni luulee. Esimerkiksi oikean kohderyhmän löytäminen voi olla vaikeaa, jos ei ole ensin palvelumuotoilun keinoin selvittänyt sitä. Tällöin saatat maksaa turhaan Instagramissa pyörivistä mainoksista, saavuttamatta kuitenkaan yhtäkään asiakasta. Kuvitellaan että luulet ihanneasiakkaasi olevan 25-vuotias Jesse Vantaalta, mutta todellisuudessa se olisi 30-vuotias Tanja Rovaniemeltä. Tämän takia on siis erityisen tärkeää, että tiedetään mitä tehdään, miksi tehdään, ja kenelle tehdään – tässä tapauksessa markkinointia.

 

Kohderyhmän määrittely auttaa ymmärtämään seuraavia asioita:

-Ketkä ostavat tuotteitasi

-Millaisiin tarpeisiin tuotteitasi tai palveluitasi käytetään

-Missä kanavissa asiakkaasi liikkuvat

-Millaisia asiakkaasi ovat (ikä, sukupuoli, asuinpaikka, ammattiryhmä)

-Millaisista asioista asiakkaasi ovat kiinnostuneita

-Millaisia verkkopalveluita he käyttävät

-Millainen on tyypillinen ostopolku harkinnasta päätökseen ja ostamiseen?

-Missä ostoksia tyypillisesti tehdään (kivijalkamyymälä, verkkokauppa)

(Almamedia, 2023)

Vaikuttajamarkkinointi ja itseohjautuvuus Instagram markkinoinnissa

Vaikuttajamarkkinointi on suosittu vaihtoehto perinteisen mainonnan rinnalla. Tässä markkinointimuodossa haluttu kohdeyleisö tavoitetaan hyödyntämällä tunnetun henkilöbrändin, eli vaikuttajan, näkyvyyttä. Vaikuttaja voi olla bloggaaja, TikTokkaaja, urheilija tai muusikko. Keskeistä on, että vaikuttajalla on merkittävä ja omistautunut seuraajakunta, sekä halu tuottaa laadukasta sisältöä seuraajilleen. Vaikuttajamarkkinoinnin tehokkuus perustuu helppoon lähestyttävyyteen ja siihen, että tuotteista keskustellaan ikään kuin vertaisen kanssa. Tämä mahdollistaa halutun kohdeyleisön saavuttamisen entistä helpommin verrattuna vaikkapa perinteiseen printtimainontaan. (Paytrail, 2023) Sopivien vaikuttajien löytäminen omalle brändille voi olla haastavaa ja siihen liittyy monenlaiset seikat. Brändin olisi hyvä miettiä omia tavoitteitaan, vaikuttajan seuraajakuntaa sekä vaikuttajan tuottamaa sisältöä. Lisäksi olisi hyvä miettiä seuraavia kysymyksiä:

  • Onko vaikuttajan arvomaailma ja sisältö linjassa yrityksen kanssa?
  • Onko vaikuttajan kohderyhmä sopiva yritykselle?

Vaikka vaikuttajamarkkinointi tuntuu olevan todella haluttua, ei aloittavilla yrityksillä ole kuitenkaan välttämättä siihen varaa, sillä palkkiot ovat myös tuodun arvon mukaisia. Sen takia on tärkeää osata myös itse tuottaa oikeanlaista kohdennettua sisältöä ja hyödyntää ennemmin esimerkiksi maksettua mainontaa, jossa voi itse määrittää budjetin. Instagramissa budjetti voi olla esimerkiksi vaikka 4 euroa päivässä, viiden päivän ajan. Eli yhteensä 20 euroa siitä, että viestisi tavoittaa tuhansia potentiaalisia asiakkaita.

Onneksi on olemassa myös lukuisia markkinoinnin ammattilaisia, jotka osaavat auttaa oikeanlaisen sisällön luomisessa, jotta voi itse keskittyä olennaiseen. Monen mediatoimiston sivulta löytyy onneksi myös täysin ilmaisia ohjeita, joita kannattaa hyödyntää, jos ei budjetti alussa riitä ammattilaisen palkkaamiseen. Esimerkiksi Medialuotsin nettisivuilta löytyy yllättävän kattavasti hyviä vinkkejä eri somealustojen käyttöön. Heidän mukaansa Instagram on suunnattu Facebookin käyttäjiä nuoremmalle sukupolvelle, joka haluaa tietää mitä kulisseissa tapahtuu. ECN:n (2021) mukaan parhaat päivät Instagramissa julkaisemiseen ovat maanantai ja torstai (Medialuotsi, 29.11.).

Pohdinta

Vaikka olikin oikein mukava pyörähtää taas Instagramin ihmeellisessä maailmassa ja tutkia sitä, miten yritykset ja brändit sitä hyödyntävät, emme tälläkään kertaa aio jatkaa sen turhanpäiväistä kulutusta. Uskon, että pian löydämme uudestaan myös vanhoja markkinoinnin keinoja, sillä nykyään esimerkiksi tienvarsimainokset tai erilaiset livetempaukset, voivat kiinnittää ihmetyksensä vuoksi jopa enemmän positiivista huomiota kuin kaiken kattavat postaukset somessa. Myönnämme kuitenkin, että jos itse päädymme perustamaan jokin päivä oman yrityksen, tulee se löytymään Instagramista pikimmiten.

 

Lähteet:

Simone. n.d. Instagram-markkinointi – Tehokkaaseen käyttöön + case esimerkki. Digimarkkinointi. Viitattu 6.12.2023.

https://www.digimarkkinointi.fi/blogi/instagram-markkinointi-tehokkaaseen-kayttoon

Paytrail. 28.9.2022. Mitä on vaikuttajamarkkinointi? – ja miten verkkokauppias voi hyödyntää sitä? Paytrail. Viitattu 6.12.2023.
https://www.paytrail.com/blog/mita-on-vaikuttajamarkkinointi

Kommentoi