Tampere
19 May, Sunday
24° C

Proakatemian esseepankki

Hakukoneoptimointi pienyrityksille ja mitä siinä tulisi huomioida.



Kirjoittanut: Esa Lappalainen - tiimistä Evision.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 6 minuuttia.

Unelmia ja toimistohommia

Melkein poikkeuksetta ilmaiset hakukoneoptimoinnin ohjeet ja vinkit sisältää markkinointia, joku muu on valmis tekemään kaiken puolestasi tiettyyn hintaan. Oppia tarjotaan myös erilaisten kurssikokonaisuuksien muodossa, mutta sekin maksaa. Entä jos haluaa oppia, mutta budjetti on pyöreä nolla? Silloin vaaditaan kärsivällisyyttä ja kiinnostusta ennen kaikkea, sekä realistiset tavoitteet.

Verkkosivuasiakkailta usein kuulee että kai tämä 300€-1500€ kotisivu nyt sitten menee sinne googlen ensimmäiseksi, ja sitä pidetään monesti oletuksena kun verkkosivuista oikein maksetaan eikä tehdä itse, vaikka koko hakukoneoptimointia ei olisi mainittu sanallakaan, eikä hakukonesijoituksista puhuttu mitään. Tosiasiassa kilpailluilla aloilla on aivan normaalia että pelkkä valmiin verkkosivun hakukoneoptimointi on jatkuvaa työtä joka ei koskaan lopu, ja siitä maksetaan 10.000€-50.000€ kuukaudessa. Pelkkä hakukoneoptimointi on itsessään miljardibisnes globaalisti.

Toinen suuri hämmennys liittyy sisältöön: kuvitellaan että sivun sisältö ja hakusanat joilla se löydetään hakukoneesta ensimmäisten tulosten kärjestä voi olla täysin erilaiset, vaikka todellisuudessa google (ja muut hakukoneet) pyrkii näyttämään hakukonetuloksissa mahdollisimman paljon relevantteja sivuja, eli niitä joiden sisältö vastaa sitä mitä hakija etsii. Tähän on totuttu niin ettei sitä enää hahmoteta, paitsi silloin kun klikkaa maksettua mainosta joka on tullut esiin etsien vaikkapa uimalelun hintaa, ja sivulla johon siitä päätyy ei mainita hintaa laisinkaan, eikä välttämättä edes koko uimalelua.

Googlen algoritmien opiskelu ei ole ensinnäkään luotettavasti mahdollista koska se tieto ei ole koskaan ollut julkista, ja toisekseen ei edes kannattavaa tai fiksua sillä algoritmit kehittyy ja muuttuu jatkuvasti. Jos sisältö on kirjoitettu selkeästi ja hyvin sekä asia on relevanttia ja kiinnostavaa kohderyhmälle, se on hyvä googlelle. Jos taas käyttäjäkokemus on huono, sivusto hidas ja takkuileva, tai teksti huonosti kirjoitettua, ei google halua sinne kävijöitä ohjata silmiään pilaamaan.

Tämä artikkeli kertoo yksinomaan hakukoneoptimoinnin valoisasta puolesta, hyvistä käytännöistä ja laillisista sivuston kehitysvinkeistä. On olemassa myös ns. hakukoneoptimoinnin pimeä puoli josta olennaisinta on tietää vain ettei mene ostamaan keneltäkään tulosperusteista hakukoneoptimointia jonka menetelmistä ei ole tietoinen. Yritykset jotka myyvät tulosperusteisesti hakukoneoptimointia saattavat käyttää näitä varjopuolen keinoja tilapäisen tuloksen saavuttamiseen jotta voivat laskuttaa suuria summia “hyvistä tuloksista” samalla laittaen sivustosi riskiin tulla pudotetuksi googlesta kokonaan ikuisiksi ajoiksi. Lienee sanomattakin selvää, että heti kun riistohinnan maksaminen näille yrityksille loppuu, niin hakukonesijoitus katoaa myös.

Suomalaiset pienyritykset ja hakukoneoptimointi

Suomalainen pienyritys joka kilpailee pienillä paikallisilla markkinoilla on monella tapaa etulyöntiasemassa vielä toistaiseksi, sillä täällä ymmärrys ja tekninen osaaminen hakukoneoptimoinnista on vielä hyvin rajallista ja keskittyy nuoriin yrityksiin jotka tekee valtaosan liikevaihdostaan tavalla tai toisella nettiä käyttäen. Kilpailussa voi siis pärjätä ja saada hyviäkin tuloksia jo yhden tai kahden osa-alueen taitamisella ja “vähän sinnepäin” optimoinnilla jos pohja on kunnossa. Tärkeintä on kuitenkin tuntea oma kohdeyleisönsä, miettiä oikeat ihan oikeasti käytössä olevat, mutta ei kaikkein kilpailluimmat, hakusanat sekä tehdä jonkinlainen rajaus siihen ketä vastaan kilpailee. On hyvä myös muistaa että hakukoneystävällisyys ei yksinään takaa kauppaa ja menestystä, se on vain yksi toimintaa tukevista työkaluista.

Hakukoneoptimoinnin pienyritysten kannalta olennaiset osiot voidaan jaotella kätevästi kolmeen kategoriaan: tekniseen hakukoneoptimointiin, sisällölliseen hakukoneoptimointiin ja linkkeihin.

Tekninen hakukoneoptimointi

Tekninen hakukoneoptimointi tarkoittaa käytännössä kuinka hyvä käyttäjäkokemus on teknisestä näkökulmasta. Tähän sisältyy mm. sivuston nopeus, toimivuus, luettavuuden mahdollistava fonttikoko, oikein merkityt tekstit (esim. otsikot ja leipäteksti oikeilla html-tageilla) sekä kaiken aikaa enemmän ja enemmän sivuston responsiivisuus, eli käytettävyys mobiililaitteilla.

Sivuston toimivuutta ja nopeutta ei tarvitse arvioida ihan tuntumapohjalta, vaan siihen on olemassa laadukkaat ja ilmaiset työkalut (toki vielä laadukkaampia maksullisia löytyy myös, mutta nollabudjetilla mennessä näillä pääsee hyvin vauhtiin) joilla voi skannata sivun läpi ja vastaanottaa armottomat palautteet ja kehitysehdotukset.

GTMetrix on yksi käytetyimpiä ja suoraan sanottuna parhaita tähän tarkoitukseen. Sieltä tullut palaute saattaa näyttää alkuun hämmentävältä, mutta siinä oppii navigoimaan nopeasti. Ylhäällä on listattuna arvosanat, graafinen kuvaaja latausprosessista, ja alempana eriteltynä ongelmat sekä vinkit niiden korjaamiseen.

Yksi suurimmista syistä välttää raskaita teemoja WordPressissä ja plugineja (kuten Divi Theme & Builder) on juuri raskaampi tarve tekniselle hakukoneoptimoinnille. Ne ovat helppokäyttöominaisuuksiensa takia koodiltaan / rakenteeltaan todella raskaita, mikä vaatii koko huomattavasti enemmän optimointityötä tai todella tehokkaan palvelimen alleen, sekä erilaisia sisällönvälitysjärjestelmiä (CDN) toimiakseen sujuvasti. Vastaavasti kevyempää koodia tuottavat (Oxygen Builder, Bricks Builder) rakennustyökalut tekevät valmiiksi niin puhdasta jälkeä ettei teknisesti tarvitse jälkikäsittelyssä tehdä välttämättä mitään (kts. ensimmäinen kuva).

Toinen hyvä työkalu on Google Search Console. Search Console tekee paljon, sillä saa sivun indeksöityä (joskin tämä tapahtuu myös automaattisesti jos esim. robots.txt palvelimella ei sitä estä) sekä halutessaan voi pyytää Googlea poistamaan vaikkapa vanhentuneita sivuversioita, käymään sivuja läpi uudelleen prioriteettijonolla nopeammin, lähettämään sivustokartat käsin (esim. WordPress tekee sivustokartat automaattisesti eikä niistä useimmiten tarvitse huolehtia), mutta tämän lisäksi Search Console myös ilmoittelee säännöllisin väliajoin sähköpostiin jos sivustolla on havaittu ongelmia, kuten liian lähekkäin istuvia elementtejä tai indeksistä pudonneita sivuja.

Sisällöllinen hakukoneoptimointi

Sisällöllinen hakukoneoptimointi tarkoittaa tekstin asiapitoisuutta, oikeakielisyyttä, sujuvuutta ja oikeanlaista rakennetta metatietoineen, otsikoineen, leipäteksteineen. Jos kirjoitus koskee vaikkapa hakukoneoptimointia, on hakukonetta harhaanjohtavaa laittaa isoimpien otsikoiden joukkoon vitsikkäästi Leevi and the Leavingsin klassikkobiisin nimi oikean paremmin sisältöä kuvaavan otsikon sijaan.

Sisällön analysointiin on lukuisia eri työkaluja, mutta esimerkiksi WordPressiin kirjoitellessa suosituimpia apuvälineitä on erilaiset hakukoneoptimointi-lisäosat kuten Rank Math ja Yoast joista oma suosikkini sen yksinkertaisuuden vuoksi on Rank Math.

Rank Math antaa artikkelia kirjoittaessa oikean puolen sivupalkkiin oman infopalikkansa missä se analysoi sisältöä samalla kun sitä kirjoitetaan. Hyvä tapa on kirjoittaa teksti ensin (niin ettei ajattele liikaa tuleeko oikeita hakusanoja tarpeeksi tai mihin kohtaan ne sijoittuu) ja tehdä korjauskierros valmiiseen tekstiin muotoillen otsikoita lauseita tarvittaessa uusiksi vinkkien mukaan. On hyvä pitää mielessä että tässä kirjoitetaan ensisijaisesti ihmiselle, eikä robotille, mutta moni Rank Mathin vinkeistä helposti unohtuu jos niistä ei muistuteta apuvälineen toimesta.

Rank Mathia käytettäessä suomenkielellä täytyy muistaa ettei sataa pistettä sadasta välttämättä voi edes saada, sillä osa vinkeistä keskittyy esimerkiksi voimasanoihin (power word, ei kirosana) joita se ei suomenkielestä tunnista. Pistemäärissä 70/10 on hyvä ja 80-90/10 todella hyvä.

Linkit

Hakukonenäkyvyyteen olennaisesti vaikuttaa myös linkkien määrä sekä linkkien laatu. Sen lisäksi että linkkien kautta tulee vierailijoita, pelkkä vahvojen linkkien olemassaolo auttaa myös. Tämän takia on erittäin hyvä idea tehdä yhteistöitä, kirjoittaa vierasblogeja ristiin yhteistyökumppanien, kollegoiden tai vaikka asiakkaiden kanssa. Se on myös ainoa syy, miksi teen omille firmoilleni aina twitter-tilin vaikka en twitteriä käytäjään – twitterprofiilista saa yhden vahvan linkin lisää.

Linkkispämmi tai ostetut linkit ovat kuitenkin kiellettyjä ja niistä voi seurata pahimmillaan pysyvä hakukoneindeksistä poisto jota on käytännössä turha edes yrittää kumota.

Tulokset ja seuranta

Analytiikka on tärkeää, koska vain se todella näyttää toimiiko tehdyt parannukset. Analytiikan keräämiseen on lukuisia tapoja joista kenties suosituin ja yksi raskaimmista on Google Analytics, mutta kevyemmistä löytyy vaikkapa HockeyStack jota Verkkotalli ja Bad Hare Media suosii sen keveyden, ketteryyden ja evästeettömyyden ansiosta.

Analytiikka kertoo mistä vierailijat tulevat, paljonko niitä milloinkin tulee ja minkälainen asiakaspolku sivustolla on, kuinka kauan artikkeleita luetaan ja niin edespäin.

Analytiikka myös paljastaa jos sivustovierailut loppuu kuin seinään, tai esimerkiksi verkkokaupassa asiakasvirta jatkuu kassaruutuun asti mutta pysähtyy siihen. Tällöin voidaan päätellä esimerkiksi että maksupainikkeissa on jotain vikaa ja vian löytäminen sekä sen kautta korjaaminen tapahtuu huomattavasti nopeammin, kuin jos pitäisi jäädä odottelemaan että kohdalle sattuu tarpeeksi oma-alotteinen asiakas että jaksaa laittaa asiasta palautetta.

Toinen olennainen seurantaan liittyvä on ns. SERP-sijoitus. SERP on yleisesti käytetty lyhenne sanoista Search Engine Results Page, eli hakukoneen tulossivu.

SERP-seuranta on ihana lisä toimiston televisiossa pyörivään dashboardiin. Se varoittaa jos sijoitus syystä tai toisesta putoaa hurjasti kilpailun kovetessa, tai antaa aihetta pullakahvijuhlintaan kun käyrä kipuaa ylöspäin. Seurannan tekeminen käsin on puuduttavaa, mutta netissä on lukuisia edullisia työkaluja joilla tuota voi aktiivisesti tehdä automaationa valituilla hakusanoilla. Tämä palvelu löytyy myös esimerkiksi Rank Mathin maksullisesta versiosta suoraan, mutta itse pidän enemmän Screpysta joka toimii itsenäisesti sivustosta irrallaan ja auttaa samalla myös koko sivuston teknisen optimoinnin kanssa.

Näillä opeilla pienyrittäjä pääsee hyvin alkuun sivustonsa hakukoneoptimoinnin kanssa.

Nyt on sen mainoksen aika

Jos alkoi tuntumaan siltä, että opeteltavaa on liikaa eikä aika riitä kaikkeen, olet ihan oikeilla jäljillä. Hakukoneoptimointiin perehtyminen ja sen huolella tekeminen vaatii niin paljon aikaa ja vaivaa ettei se monille muun kuin it-alan yrittäjille ole millään tavalla mielekästä ajankäyttöä, ja on fiksumpaa maksaa siitä ja antaa se ammattilaisen huoleksi, keskittyen samalla itse omaan osaamisalueeseen laskun maksamiseksi sitä kautta. Kiinnostuneet ottakaa yhteyttä!

Kommentoi