Tampere
25 May, Saturday
24° C

Proakatemian esseepankki

FLY BY FILMS



Kirjoittanut: Ella Kantola - tiimistä Hurmos.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Mindset: menestymisen psykologia
Carol S. Dweck
Esseen arvioitu lukuaika on 4 minuuttia.

 

Tämän esseen oli tarkoitus kertoa siitä, kuinka päädyin hyppäämään drone maailmaan, mistä en ymmärrä tuon taivaallista. Pysykööt se kuitenkin mysteerinä, sillä kirjoittajalla on kultakalan muisti. Jos kuitenkin muistan hypätä ajassa jonkun matkaa taaksepäin, muistan katsoneeni netistä eräjorma videota, jossa oli kuvattu upeita maisemia erittäin laadukkaasti ilmasta käsin. Tähän hetkeen mennessä olin ehtinyt dronesta haaveleimaan jo hyvän tovin, ja teinkin itseni kanssa sopimuksen. Menen kysymään videon tekijältä mitä dronea hän on käyttänyt ja mikäli kohtalo on pelissä mukana ja drone on sama johon olin jo silmäni pistänyt, on aika investoida itseeni ja yrittäjyyteen akatemialla. Ja näinhän siinä kävi, että drone ostoksille lähdettiin.  

 

Yksinyrittäjä tiimiyrityksessä 

Kärsiikö oppimiseni, sillä teen tätä projektia yksin, vaikka olen hakenut johtamisen ja tiimiyrittäjyyden opintoihin? Kärsiikö Hurmos siitä, että olen päättänyt hypätä tuntemattomaan yksin, enkä ottanut ketään mukaani? Tai mahdollisesti tässä tapauksessa vetänyt väkisin mukanani synkkään, täysin tuntemattomaan kuoppaan. Koen, että oma oppimiseni joiltain osin tulee olemaan hitaampaa, kun ei olekaan tiimiläistä puskemassa eteenpäin, tai kyseenalaistamassa miksi teen miten teen. Kuitenkin joiltain osin tulen oppimaan varmasti enemmän, sillä en voi tukeutua siihen, että toinen hoitaa nyt asian x, sillä minä en osaa. En myöskään usko, että Hurmokselle seuraa mitään negatiivista siitä, että puuhailen projektin parissa itsekseni. Olisihan se ollut mahtavaa, jos olisi tähän kaverin tai kaksi saanut mukaan, mutta kovin on hankalaa lennättää dronea kolmeen pekkaan. Ehkä tulevaisuudessa FLY BY FILMS voi olla osana Hurmoksen alla olevassa markkinointi firmassa, tai mitä mahtavuuksia meidän tiimi tuleekaan keksimään. Uskon myös, että tämä projekti tulee tekemään useita yhteistöitä Hurmoksen muiden projektien kanssa, jolloin tiimiyrittäjyys kukoistaa. 

 

Miksi drone? 

Nämä pikkuiset miehittämättömät ilma-alukset, ovat osoittautuneet vallankumouksellisiksi työkaluiksi monilla eri aloilla ja monipuolisissa tehtävissä. Niiden ainutlaatuiset ominaisuudet ja kyvyt ovat mullistaneet perinteisiä toimintatapoja monilla sektoreilla, kuten ympäristötutkimuksessa, infrastruktuurin valvonnassa, pelastustoimissa, markkinointi- some ja elokuvatuotannossa sekä monilla muilla aloilla.  

Dronet tarjoavat ainutlaatuisen kyvyn päästä vaikeasti saavutettaviin paikkoihin ja kerätä tietoa nopeasti ja tehokkaasti. Esimerkiksi ympäristötutkimuksessa ne mahdollistavat tarkat havainnot alueista, jotka muuten olisivat haastavia tai vaarallisia saavuttaa. Dronet voivat kerätä tietoa ja tarjota näkymiä, jotka ovat olleet aiemmin saavuttamattomissa, auttaen meitä ymmärtämään paremmin ympäristön tilaa. 

Toinen merkittävä tekijä dronejen vallankumouksellisuudessa on niiden rooli pelastustoimissa. Hätätilanteissa, kuten luonnonkatastrofien, onnettomuuksien tai etsintä- ja pelastustehtävien yhteydessä, dronet tarjoavat nopean ja tarkan tavan saada tietoa alueista, jotka muuten olisivat vaikeasti saavutettavissa. Ne voivat tarjota reaaliaikaista kuvamateriaalia, etsiä selviytyneitä tai auttaa pelastushenkilöstöä reagoimaan nopeasti ja tehokkaasti. Minun droneni varmasti toimisi tehokkaasti tälläisessakin tehtävässä, mutta siitä ei löydy lämpökameraa, millä on suuri merkitys pelastustoimissa erityisesti pimeän tultua. 

Dronet ovat myös muuttaneet markkinointi- some ja elokuvatuotantoa sekä median luomista. Niiden kyky liikkua vapaasti ilmassa ja tarjota ainutlaatuisia kuvakulmia ovat mullistaneet kuvausmahdollisuudet. Aiemmin hankalat tai kalliit kuvakulmat ovat nyt saavutettavissa helposti sekä edullisesti dronejen avulla.  

Lisäksi dronet ovat olleet erittäin hyödyllisiä infrastruktuurin tarkastuksissa. Niillä pystytään tarkastelemaan rakenteita, kuten siltoja, teitä ja rakennuksia, tarjoten tarkkoja ja nopeita tietoja mahdollisista vaurioista tai huoltotarpeista. Tämä auttaa ennaltaehkäisemään ongelmia ja varmistamaan rakenteiden turvallisuuden. 

 

Drone kainalossa ja innokas poikaystävä toisessa 

Varmasti olisi helpottanut tätä projektin alkua, mikäli minulla olisi ollut kokemusta miehittämättömän ilmailualuksen lentämisestä, kuvaamisesta tai videoiden editoinnista. Mutta koska näin ei ole, niin tuli hypättyä pää edellä syvään päätyyn ja ottaa hetken aikaa hukassa ollut kasvun asenne käyttöön. Droneihin perehdyin yksikseni sekä ylväässä yksinäisyydessäni opiskelin teoria kokeeseen, joka vaaditaan miehittämättömän ilmailualuksen lennättämisessä. Tässä vaiheessa myös rakas parempi puoliskoni kiinnostui asiasta ja suoritti kokeen. Vaikka minulla ei tässä projektissa ole ketään Hurmoslaista potkimassa pyllylle, niin kotoa onneksi löytyy tiedonnälkäinen innokas oppija. Tiimioppimista se kai tämänkin on jollain tavalla.  

Videoiden muokkaaminen tulee olemaan oma haasteensa, mutta uskon että oppiminen sillä saralla sujuu, sillä mielenkiintoa löytyy ja tuntuu että tästähän voisi tulla jopa intohimo projekti. Entinen minä ei olisi hypännyt tuntemattomaan, tai jos olisi hypännyt, niin olisi eksynyt hyvin nopeasti. Olen pyrkinyt vaihtamaan asenteeni parempaan ja menemään leuka pystyssä kohti haasteita, sillä koen että se toimii oppaana tällä tuntemattomalla tiellä.  

 

Pikakatsaus avoimeen kategoriaan 

  • MTOM < 25 Kg  
  • Suurin sallittu lentokorkeus 120 m  
  • Kauko-ohjaajan ikäraja (12 vuotta oletettavasti)  
  • Vaarallisten aineiden kuljettaminen kielletty  
  • Esineiden pudottaminen kiellettyä 
  •  Autonomiset lennot kielletty 
  • Aina näköyhteydessä 

 

Avoimen kategorian alakategorioiden rajoitukset 

  •  A1 Dronen maksimipaino 900 g CE merkinnät: C0 ja C1  

Lentäminen sallittu tiheästi asutuilla alueilla satunnaisten ihmisten, mutta ei ihmisjoukkojen päällä. 

Dronen paino 250 – 900 g: Verkkoteoriakoe 

  • A2 Dronen paino 900 g – 4 kg CE merkinnät: C2  

Lennot sallittu tiheästi asutuilla alueilla turvallisella etäisyydellä ihmisistä. 

Verkkoteoriakoe + lisäteoriakoe 

  • A3 Dronen paino 900 g – 25 kg CE merkinnät: C2, C3, C4  

Lennot harvaan asutuilla alueilla kaukana lentokentistä.  

 Verkkoteoriakoe 

 

Kuva: Traficom Drone-infotilaisuus Powerpoint  

 

Miten tästä edetään? 

Drone löytyy. Miehittämättömän ilmailualuksen lentolupa löytyy. Mitä muuta? Taito lentää, ei löydy. Mutta se onneksi on opeteltava taito, joka riippuu täysin omasta asenteesta sekä tahtotilasta oppia ja käyttää aikaa asian parissa. Sitä kyllä löytyy.  

Aputoiminimelle on nimi haettu, ja kuten otsikosta voi päätellä, nimi on FLY BY FILMS. Liiketoimintasuunnitelma kehitteillä ja palaverit itseni kanssa on ollut mitä mielenkiintoisempia. Videoiden editointi sovellukset ovat tutkinnassa ja jos tätä lukeekin joku, jolla tietotaitoa alalta, niin kaikki apu otetaan vastaan. Ei kai tässä auta, kun käydä tuumasta toimeen, pitää leuka pystyssä ja hyvä asenne takataskussa. 

 

Lähteet 

 

Traficom. Drone-infotilaisuus https://www.traficom.fi/sites/default/files/media/file/EU-s%C3%A4%C3%A4ntelyn%20aikataulu%20ja%20vaikutukset.pdf Viitattu 6.11.2023 

Carol S. Dwek 2006. Mindset – Menestymisen psykolgia. 

Aihetunnisteet:
Kommentoi