Tampere
22 May, Wednesday
9° C

Proakatemian esseepankki

Etsy 101 part 1



Kirjoittanut: Marko Nevala - tiimistä Roima.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 4 minuuttia.

Johdanto

 

Haaveenani on pidemmän aikaa ollut ansaita elantoani omien käsitöideni avulla. Viime aikoina pikkuhiljaa haaveet ovat alkaneet kypsyä teoiksi kaiken muun hässäkän keskellä. Yksi askel, joka lähitulevaisuudessa on tarkoitus ottaa, on kaupan avaaminen Etsy-myyntialustalle. Esseen tarkoitus on kartuttaa tietoa ja tunnistaa asioita, joita minun täytyy ottaa huomioon, että saan kaupan avattua ja pääsen alkuun myymisessä. Mahdollisesti kaupan avaamisen jälkeen seuraa esseelle jatko-osa, jossa käsitellään oman avatun kaupan kehittämistä ja konversion parantamista.

 

 

Mikä on etsy?

 

Etsy on verkossa toimiva globaali kauppa-alusta, jossa myydään pääasiassa käsintehtyjä tuotteita, vintagea ja materiaaleja käsitöihin tai askarteluun. Etsyssä myyjät ovat tuotteidensa valmistajia tai välittäjiä ja Etsystä riippumattomia. Vuonna 2022 Etsyssä oli yli 5 miljoonaa myyjää ja 90 miljoonaa rekisteröitynyttä käyttäjää. (Etsy)

 

Etsy myyjät ovat pääsääntöisesti pienyrittäjiä. Vain 2 % myyjistä on ilmoittanut käyttävänsä palkattua työvoimaa apuna kaupan pyörittämisessä (Startupbonsai). Ostajat ovat pääsääntöisesti yksityishenkilöitä ja tyypillisin ostaja on 25–40-vuotias nainen (Techpenny).

 

 

Miksi etsy?

 

Miksi ajattelin avata Etsy kaupan? Päällimmäisenä syynä on, että miksipä ei, koska mä voin, ja niin edelleen. Kaupan avaaminen ainakin pitäisi olla helppoa, eikä varsinaisesti sitouta mihinkään. Lopettaa voi aina, jos siltä tuntuu. Jos olen ymmärtänyt oikein niin asiakkaan ostopäätöskään ei vielä sitouta suoraan myyjää, vaan myyjällä on vielä mahdollisuus joko hyväksyä tai perua kauppa. Periaatteessa itse myymisen aloittaminen ei maksa mitään, jos ei laske 0,20 € tuotteen listausmaksua. Ja vähintään yksi tuote kaupassa pitää olla, että sellaisen saa avattua.

 

Pointtina siis, että korkealta ei ainakaan pääse tippumaan, vaikka mönkään menisi. Pikavoittojakaan ei ole vastaavasti odotettavissa, mutta harvassa yritystoiminnassa on. Sen sijaan kauppaan panostamalla ja lähes pelkällä ajan uhraamisella Etsystä voi saada ajan mittaan vakaata lisätuloa. Suuriakin rahoja harvoilla ja valituilla Etsy myyjillä liikkuu. Tämän hetken kolme suurinta Etsy myyjää tekevät yli tuhat kauppaa päivässä (Marketplacepulse). Minulle riittäisi vähempikin.

 

 

Etsyn hyvät ja huonot puolet

 

Miksi Etsy on saavuttanut suuren suosion käsityöläisten, DIY ja vintage ihmisten keskuudessa? Luultavasti koska niin kuin aiemmin mainitsin, kokeilu on (oletettavasti) helppoa, eikä korkealta pääse tippumaan, vaikka kauppaa ei tulisi, tai tekeminen ei miellyttäisikään. Luulisin, että suosio kulkee samaa rataa esimerkiksi kevytyrittäjyys palveluiden suosion kanssa. Ulkoistetaan hyvin pitkälti markkinointi, nettisivujen tai -kaupan teko, turvataan rahaliikenne niin asiakkaalle kuin myyjällekin. Maksamalla siivun liikevaihdosta, pystyy itse paremmin keskittymään esimerkiksi tuotteen valmistamiseen. Tuoreilla yrittäjillä on Etsyn kautta mahdollisuus päästä näkyville suurelle kävijämäärälle, Etsyn tehdessä suurimman työn markkinoinnissa ja näkyvyydessä. Etsy tekee parhaansa auttaakseen myyjiä ja neuvoo tapoja miten oman tuotteen näkyvyyttä, saa parannettua. Etsyn kautta on myös mahdollista ostaa maksettua mainontaa, joka näkyy varsinaisen verkkokaupan ulkopuolella muilla alustoilla. Etsy on myös asiakkaille helposti lähestyttävä turvallisuuden kannalta. Ostoissa ja maksuissa Etsy toimii niin ostajan kuin myyjänkin edunvalvojana kolmantena osapuolena, mahdollisten huijausten tai väärinkäytösten varalta (Etsy).

 

Entä huonot puolet? Ensimmäisenä tietenkin se, että palvelu maksaa. Nopealla vilkaisulla vaikuttaisi siltä, että myydyssä tuotteessa kannattaa varautua pyöristettynä noin 10 % + 0,5 € välitys- ja muihin palkkioihin. Mielestäni osuus ei ole liian suuri ottaen huomioon, että Etsyn kautta pääsee käsiksi markkinoihin, joita muuten olisi hankala tavoittaa, kun yli 60 % käyttäjistä on Pohjois-Amerikasta (Startupbonsai). Siitä päästäänkin seuraavaan huonoon puoleen. Valtaosa markkinoista on rapakon toisella puolella. Suuri osa Etsyn myyjistä käyttää nopeaa toimitusaikaa ja ilmaista toimitusta myyntivalttina tuotteilleen. Eurooppalaiselle myyjälle tämä ei tietenkään ole ihan yksinkertaista ja postitus tai rahtimaksut asettavat tiettyjä rajoitteita tai hankaluuksia myymiselle. Esimerkiksi suomalaisia Etsy kauppoja selatessa näkyy selvästi, että valtaosa tuotteista on hyvin pieniä, kirjepostiin mahtuvia. Luultavasti juuri siksi, että tuotteen koon ollessa pieni, myös toimituskulut pysyvät kohtuullisena. Kolmas huonopuoli on kilpailu. Niin kuin edellä mainitsin, myyjiä on yli 5 miljoonaa. Niiden joukosta oman markkinaraon löytyminen vaatii joukosta erottumista niin kuin tietenkin melkein missä tahansa muussakin myynnissä. Kilpailun ollessa kovaa on myös hinnoittelu yksi avain tekijöistä. Omalla kohdalla esimerkkinä Etsyn selailun perusteella puisia tuotteita valmistavia myyjiä tulee Euroopan sisällä paljon Puolasta, jossa olettaisin valmistuksen ja työn kustannusten olevan Suomea alhaisemmalla tasolla. Toisin sanoen, hinnalla ei ainakaan kannata lähteä kilpailemaan. Oman tuotteen edut täytyy löytää jostain muualta kuin hinnasta tai toimitusajasta.

 

 

Kaupan avaaminen – mitä se vaatii?

 

No mitä kaupan avaaminen sitten vaatii? Mitä pitää olla valmiina ja päätettynä? Tähänkin löytyy vastaus Etsyn Seller Handbookista. Siispä to do lista tulevaa kaupan avausta silmällä pitäen.

 

Nimi

Kaupalla pitää olla tietenkin nimi. Enintään 20 merkkiä pitkä, ei välilyöntejä, eikä välimerkkejä. Tähän on päässä olemassa jotain hahmotelmia, katsotaan mikä tuntuu suuhun sopivimmalta siinä vaiheessa, kun tietoja täytetään Etsyn sivuilla.

 

Tuote

Kauppaa ei voi avata ilman ensimmäistä tuotetta. Tämä on yksittäinen oleellisin asia, joka täytyy ratkaista. Tuote myös vaikuttaa oleellisesti seuraaviin askeliin kaupan avaamisessa. En ole vielä päättänyt mikä ensimmäinen tuotteeni on, mutta luultavasti jotain pienikokoista ja jotain, jonka valmistukseen menisi maksimissaan päivän työ. Näin saan pidettyä hinnan ja postituskulut ensimmäisessä tuotteessa maltillisena.

 

Tuotekuvat

Seuraava vaihe on ottaa tuotteesta todistusaineistoa. Kuvat ovat tietenkin oleellinen osa netti myynnissä ja oletan että asiakasarvostelujen ja löydettävyyden ohella tärkeimpiä tekijöitä, jotka vaikuttavat klikkauksiin ja konversioon. Yhdelle tuotteelle maksimi kuva määrä on 10 ja Etsy suosittelee käyttämään koko saldon. Kuvia tulisi olla tuotteesta yksinään, josta näkee tuotteen eri kulmista pelkistettynä. Lisäksi kuvia täytyy ottaa tuotteesta sen ”luonnollisessa” ympäristössä ja siinä käyttötarkoituksessa mihin se on tarkoitettu niin että mittasuhteet selviävät. Lisäksi jos tuotteesta löytyy jotain yksityiskohtia, erityisiä materiaaleja, pintoja tms. näistä kannattaa ottaa lähikuvat. Kuvaaminen ei kuulu omiin vahvuuksiin, joten tässä kohtaa joudun käyttämään Roiman osaamista surutta hyväksi, kunhan saan jotain kuvattavaa.

 

Hinnoittelu

Seuraavana tuotteelle pitää keksiä sopiva hinta. Uskon, että tästä selviän ilman suurempia kommelluksia, kunhan tiedän mitä olen tekemässä, mitä materiaalia se vaatii ja paljonko valmistamiseen menee aikaa. Katteen määrittämisessä täytyy olla tarkkana, että valmistuksessa on myös järkeä, jos ja kun tilauksia sattuisi tulemaan.

 

Tuotekuvaus

Kuvien jälkeen tuotteelle täytyy keksiä nimi, kuvaus, tuotekategoria ja avainsanat millä tuote löytyy haussa. Tämä on aihealue, joka tulee vaatimaan luultavasti eniten perehtymistä jatkuvasti, kunhan kaupan saa avattua, koska näiden perusteella valikoituu mitä asiakkaille näytetään heidän hakusanoillaan. Kuitenkin tässä vaiheessa en ala tarkemmin perehtymään aiheeseen, koska tärkeintä on nyt vain saada kauppa auki. Laadin kuvaukset ja avainsanat tuotteelle Etsyn tarjoamien ohjeiden mukaan, sen enempää stressaamatta tai hakukoneoptimointiin perehtymättä vielä tässä vaiheessa. Niillä pääsee varmasti alkuun.

 

Toimitus

Toimituskuviot on perustamisvaiheessa ehkä eniten selvitystyötä vaativia. Missä ajassa ja millä hinnalla saa lähetettyä minkäkin kokoisia tuotteita tarvittaessa ympäri palloa. Netistä löytyy huonosti tietoa lähetyshinnoista ja eri paketti, rahti tai kirje vaihtoehdot ovat vähintäänkin kryptisiä. Kuitenkin Etsystä löytyy suomalaisiakin myyjiä, jotka tarjoavat parin kymmenen euron tuotteelle hintaan kuuluvan postituksen ympäri maailmaa. Luultavasti he tietävät jotain mitä minä en. Täytyy varmaan rohkeasti kysyä.

 

 

Pohdinta

 

Näillä tiedoilla pitäisi päästä nyt eteenpäin. To do lista on valmiina ja nyt ei tarvitse kuin toteuttaa. Jatkoa seuraa, kunhan kauppa on pystyssä. Sitten alkaa kehitystyö tai passiivisagressiivinen myyminen.

 

 

Lähteet

 

https://techpenny.com/typical-etsy-demographics-stats/

 

https://startupbonsai.com/etsy-statistics/

 

https://help.etsy.com/hc/en-us/articles/360001920447-What-is-Etsy-?segment=shopping

 

https://www.etsy.com/fi-en/seller-handbook/article/1150041967407?ref=handbook

 

https://www.marketplacepulse.com/top-etsy-sellers

 

https://www.etsy.com/fi-en/legal/etsy-payments/?ref=list

 

https://www.etsy.com/fi-en/legal/fees/?ref=list

Kommentoi