Tampere
27 May, Monday
16° C

Proakatemian esseepankki

Etäjakso tiimimestareissa (3)



Kirjoittanut: Inka Tikkanen - tiimistä Saawa.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Tätä tiimimestari jaksoa varten meillä oli enemmän ennakkotehtäviä, kuin aikaisemmin. Tehtävänämme oli lukea kaksi tai kolme kirjaa johtajuuteen tai valmentamiseen liittyen. Luin itse kirjan nimeltä Johda merkitystä (Aaltonen ym. 2020.), Peilejä johtamiseen (Mattila, 2020.) ja Viisi toimintahäiriötä tiimissä (Lencioni, P. 2019). Tämän lisäksi meidän tuli vinkata yhteiselle Howspace -alustallemme vinkki esimerkiksi artikkelista, kirjasta, podcastista tms., joka puhutteli jollain tapaa itseä. Minä jaoin lukemani kirjan Viisi toimintahäiriötä tiimistä (Lencioni, P. 2019.). Kirja oli kirjoitettu tarina muotoon ja hyvin helppo lukea. Kirja kertoo tiimijohtajasta, joka muokkaa yrityksen johtoryhmästä tiimin. Hän käsittelee viittä eri toimintahäiriötä ja keksii niihin ratkaisuja, jonka seurauksena ryhmästä tulee tiiviimpi, avoimempi, yhteistyökykyisempi ja ylipäätään toimivampi tiimi.

 

Toisessa ennakkotehtävässä meidän tuli haastatella sellaista ihmistä, keltä voisin oppia jotakin. Haastattelin itse omaa mentoriani, joka on itse Proakatemialta valmistunut alumni. Kyseinen mentoritapaaminen oli paras tähän mennessä. Saimme molemmin puolin paljon oppeja ja tutustuimme myös entistä enemmän toisiimme. Keskustelimme myös tavoitteista tuleville mentoritapaamisille, jotta molemmat hyötyisivät niistä enemmän. Lähetin omat haastattelukysymykseni hänelle etukäteen, jotta hän ehti pohtia niihin vastauksia etukäteen.

 

Viimeisenä ennakkotehtävänä oli tavata oppimissolun kanssa vähintään kaksi kertaa ennen seuraavaa lähijaksoa. Jaoimme ryhmät jo edeltävällä kerralla ennen kotiinlähtöä. Ryhmääni kuuluu käytännössä kaikki Tampereelta päin eli Varalan urheiluopistosta kaksi valmentajaa/esimiestä sekä Proakatemian stipendiaatit. Tapasimme ensimmäisellä kerralla Varalassa, jossa he esittelivät meille tilojaan ja kävimme lounaalla. Lounaalla juttelimme siitä, mitä kukin oli jo tehnyt ja jaoimme muun muassa kirjavinkkejä ja podcast suosituksia. Toisella kertaa tapasimme Puisto -kahvilassa aamubrunssin merkeissä. Täällä juttelimme lisää kirjavinkeistä, joista lisäsimme listan solupäiväkirjaamme. Esiin nousi myös paljon podcast suosituksia ja juttelimme myös fiiliksiä tulevasta tiimimestarit -jaksosta, joka järjestetään koronatilanteen takia etänä.

 

Tosiaan tämä tiimimestarikerta järjestettiin etänä. Minulla oli alkuun jo hieman ennakkoluuloja, koska myös opintojemme ensimmäiset puolivuotta järjestettiin pääosin etänä ja seuraavat puolivuotta täysin etänä. Mielestäni etäkoulu oli henkisesti ja fyysisesti rankempaa, koska ei saanut mitään fyysistä ihmiskontaktia eikä saanut liikettä muuta kuin sen mitä 29 neliöisessä yksiössä tulee liikuttua. Tiimimestareissa oli hyvin pitkiä päiviä ja mietin, että mitenköhän tästä selviää. Koulutuksessa on mielestäni kiva tapa majoittua jossain uudessa paikassa, jolloin ympärillä ei ole sellaisia ärsykkeitä mitä kotona on kuten tiskit, televisio, oma sänky ja kaupungin äänet. Puhelintakaan ei tule juurikaan katsottua koulutusjaksojen aikana. Pääsin lopulta mökille viettämään tiimimestareita, joka oli mielestäni kiva ratkaisu.

 

Aloitimme tuttuun tapaan taas yhteisessä dialogiringissä check -in kysymyksellä tällä kertaa Zoomissa. Jaoimme pienryhmissä kirjavinkkejä ja ajatuksia ennakkotehtävistä. Tämän jälkeen valittiin ”lillat” ja jaettiin uudet pienryhmät. Pienryhmässä jatkoimme hetken aikaa kirjavinkkien jakamista ja sitten aloimme rajaamaan meille aihetta, johon pureudumme seuraavana päivänä. Valitsimme ryhmämme aiheeksi Muutosjohtamisen. Pureuduimme alkuun kaikki itsenäisesti aiheeseen ja jaoimme sitten tietoa ja vinkkejä muille. Kokosimme Jamboardille jokainen omalle sivulleen pointteja aiheesta ja kävimme ne yhdessä läpi. Teimme Miro -työkalulla mindmapin muutosjohtamisesta, joka esiteltiin koko ryhmälle päivän päätteeksi.

 

Viimeisenä päivänä saimme valmiin Power Point pohjan, jonka täytimme. Kyseessä oli pohja, mihin kirjoitimme ylös palautetta kaikille ryhmän jäsenille kaikilta ryhmän jäseniltä. Jaoimme ryhmäni kanssa pelkästään lillalle myös kehitettävää palautetta ja muille annoimme lähinnä vain positiivista palautetta. Toki aika olisi loppunut kesken, mikäli olisimme antaneet kaikille myös kehitettävää palautetta, mutta tämä jäi harmittamaan minua hieman. Miten voin kehittää omaa toimintaani, jos en saa palautetta? Toki he eivät tunne minua enkä minä heitä, muuta kuin tiimimestarijaksoilta (jossa ryhmät vaihtuvat jatkuvasti). Palautteen anto tuntuu edelleen vähän haastavalta.

 

Päivän loppuun saimme kuulla, että meidät stipendiaatit on asetettu lilloiksi seuraavaa kertaa varten. Aihe on asiakkuudet, johon meidän tulee hankkia itse asiakas mielellään Hämeenlinnasta päin ja valmistella heille noin 2h mittainen valmennus, joka tullaan vetämään seuraavalla valmennuskerralla muutaman kuukauden päästä.

 

Kommentoi