Tampere
23 May, Thursday
11° C

Proakatemian esseepankki

Erottuminen markkinoinnissa



Kirjoittanut: Aleksi Röyhkiö - tiimistä Kipinä.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Toistuva kaava

Olemme kaikki etenkin viime vuosina kohdanneet mystisen Suomi-Englanti sanayhdistelmän: Out of the box-ajattelu. Nykyään tähän kyseiseen ajattelutapaan kannustetaan yhä enemmän ja enemmän, joka tuottaa tulosta todella tehokkaasti. Lyhykäisyydessään tämä tarkoittaa kaiken jo olemassa olevan ajattelumaailman ja arvojen unohtamista. Tämän kautta yritetään nähdä asioita uudelta kantilta ja keksiä jotain asioita, joita ei ole vielä keksittykään. Siinä onnistuminen tuottaa yleensä suurta menestystä, etenkin nykyaikana.

 

Joskus tuntuu, että suuret yritykset ovat pysyneet markkinoinnillisesta näkökulmasta paikallaan jo useita vuosia. Ymmärrän, että on vaikea keksiä nykyaikana uusia keinoja erottua massasta, mutta näin on ajateltu jo useita vuosikymmeniä. Erottumisen eteen on iät ja ajat tehty töitä, jossa on saavutettu onnistumisia vuosi toisensa jälkeen.

 

Voiko markkinoinnissa erottua vuonna 2021?

Ihmiset kyllästyvät samoihin asioihin todella nopeasti. He eivät enää reagoi ärsykkeisiin, joita ovat havainnoineet jo useita kertoja. Tämän vuoksi markkinoinnin pitäisi olla huomiota herättävää, joka vaatii nykypäivänä jonkin täysin uudenlaisen konseptin keksimistä. Usein on huomattu, että vuosien varrella erottuneet ja jopa usein todella ärsyttävät markkinointikeinot ovat olleet kaikista tehokkaimpia, koska ovat jääneet kuluttajien mieleen. Ei aina täysin hyvällä kannalla, mutta tässäkin kohdassa tuttu slogan ”Any publicity is a good publicity” pitää täysin paikkaansa.

 

Suuret yritykset tuhlaavat järjettömiä rahoja markkinoinnin uudistamiseen. Ehkä eniten massasta poikkeavia yrityksiä ovat Lidl, Motonet ja Luxury Car Collection. Mielestäni nämä yritykset ovat hoitaneet markkinointinsa todella ansiokkaasti ja jääneet tämän avulla oman kuluttajakuntansa mieliin. Luxury Car Collectionin nykyinen toimitusjohtaja hoiti markkinointia yhdessä lehtiartikkelissa mielestäni parhaimmalla mahdollisella tavalla. Lehdessä hän viittasi näin: ”Kaikkien ihmisten, jotka ovat tehneet rahansa kovalla rahalla, pitäisi pystyä nauttimaan niistä”. Voiko olla parempaa lausetta, jossa rivien välissä kehotetaan hyvin rahallisesti menestyviä ihmisiä nauttimaan rahoistaan ostamalla heiltä luksustuotteita.

 

Omat ideat ja mielipiteet

Itse olen joutunut markkinoimaan itseäni lajini parissa jo useamman vuoden ja taistellut uusien ideoiden keksimisen kanssa. Kymmenien vuosien varrella on tullut uusia keinoja erottua joukosta. Valitettavasti nämä keinot eivät ole salaisuuksia, joten niiden pito itsellään on silkkaa mahdottomuutta. Ensimmäiseksi tuli ajokyydityksiä, joiden jälkeen VIP-tapahtumia suurine esiintyjineen.

 

Olen huomannut, että sosiaalinen media on luonut monia keinoja erottautua joukosta. SoMen käyttäminen on monella vielä alkukantaista jopa suurillakin yrityksillä, vaikka se on nykypäivänä helpoin tapa tavoittaa kuluttajat. Lyhyet ja ytimekkäät mainosvideot ovat toimineet muihin kilpakumppaneihimme nähden loistavasti. Näillä uusilla keinoilla herättää suuresti yleisössä mielenkiintoa. Tämä taas nostaa katsojalukuja jokaisessa sosiaalisen median kanavassa, joka tuottaa suoraa rahaa markkinoijan pussiin. Katsojaluvut ovat tärkein asia nykypäivän markkinoinnissa. Suuret määrät tavoittaakseen on löydettävä uusia ”Out of the box”- keinoja. Mielenkiintoisimmat persoonat menevät jopa menestykkäämpien urheilijoiden edelle, josta huomaa näkyvyyden vaikutuksen.

 

Lähteet:

Ahonen L. & Luoto S. 2015, Markkinointi boksin ulkopuolelta, Helsinki, Alma Talent

20-vuotias mies kotoisin Ylöjärveltä. Ylioppilas

Kommentoi