Tampere
27 May, Monday
15° C

Proakatemian esseepankki

Ensimmäisen vuoden kokemuksia ja fiiliksiä



Kirjoittanut: Ada Varvio - tiimistä Ropina.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

 

 

Johdanto

Kivoja ihmisiä, vaihtelevia fiiliksiä, erilainen oppimistyyli, uusi tiimi, paljon kaikkea sekä sen perässä pysymistä ja siihen tottumista. Näin tällä hetkellä kuvailisin noin kahdeksan kuukautta sitten aloittamiani opintoja Proakatemialla.

Tässä esseessä tarkastelen ja reflektoin tähän asti saamiani kokemuksia Proakatemian ensimmäisen vuoden opiskelijana. Miksi päätin hakea, miltä opinnot ovat tähän asti tuntuneet, mitä olen oppinut, entä mitä odotan tulevilta opiskelu vuosilta? Haluan, että tämä essee jää myös itselleni ikään kuin muistiinpanoksi ensimmäisen vuoden opintojen tähän astisista fiiliksistä.

 

Miten päädyin tänne

Kiinnostukseni hakea Proakatemille lähti sinne opiskelemaan päässeen sukulaiseni jutuista. Hänen innostuksensa ensin hakuprosessista sitten kouluun pääsemisestä ja lopuksi itse opinnoista tarttui minuunkin. Kuulin positiivista suosittelua myös entiseltä kesätyönantajaltani sekä ystäväni isosiskolta, jotka ovat molemmat Proakatemian alumneja ja toimivat yrittäjinä akatemialla lähteneistä projekteista. Mielenkiintoiselta ja konkreettiselta kuulostavat opinnot omassa kotikaupungissa saivat Proakatemian ehdottomasti listan kärkeen, kun mietin opiskelu vaihtoehtoja, joihin hakisin välivuoden jälkeen yhteishaun koittaessa. Minua kiinnostaa suuresti yrittäjyys ja johtajuus, eikä yleispätevä tradenomin tutkintokaan ole hullumpi, niinpä Proakatemia tuntui oikealta paikalta hakea. Suhtauduin hakuprosessiin rennosti enkä ottanut lainkaan paineita siitä pääsenkö sisään vai en. Hakuprosessin ryhmähaastattelu vaiheessa innostukseni kuitenkin todella heräsi ja muistan miettineeni, että tänne haluan oikeasti päästä. Ilokseni pääsin sisään ja aloitin opinnot.

 

Miltä opinnot tuntuu

Tiedostin tottakai jo hakiessa, että akatemian opiskelutyyli olisi joillain tavoilla erilainen, kuin mihin peruskoulussa ja lukiossa olen tottunut. Vaikka koin olevani varautunut erilaiseen oppimistyyliin, yllätyin kuitenkin suuresti. Dialogin oppimiseen tarkoitetut pajat tulivat itselle varmaankin suurimpana shokkina. En ollut missään törmännyt vastaavaan, joten tämä oli jotain täysin uutta. En aluksi ymmärtänyt ollenkaan pajan ideaa ja muistan tylsistyneeni sekä turhautuneeni niissä melkeinpä aina. Epäröin, tulenko ollenkaan pitämään niistä. Se vaati paljon totuttelua, mutta nyt voin todeta, että ne ovat ihan kivoja! Oman tiimin kanssa pajat tuntuvat merkityksellisiltä, kun aiheet koskettavat omaa tiimiä ja pystyy itse vaikuttamaan aiheeseen ja rakenteeseen. Myös tiimityöskentelyn määrä yllätti hiukan. Se, että konkreettisesti aivan kaikki työskentely tehdään tiimin kanssa, oli myös uutta, mutta kuitenkin positiivisella tavalla. Kaiken kaikkiaan on ollut hauskaa! Opinnot ovat tuntuneet kivalta ja olen tykännyt Proakatemiasta ja varsinkin sen ihmisistä kovasti. Välillä kuitenkin on ollut ehkä liian paljon kaikkea uutta nopeasti ja samaan aikaan, jolloin tulee fiilis, ettei meinaa pysyä perässä.

 

Mitä on opittu

Tiimeihin jaossa kaikki samaan aikaan aloittaneet opiskelijat jaettiin kahteen eri tiimiin Belbin-tiimirooli testien perusteella. Belbin testi määrittää minkälainen työntekijä olet tiimissä ja mikä on luontainen roolisi. Tiimeihin jako tuntui aluksi oudolta, sillä olin juuri ehtinyt tottumaan uuteen porukkaan ja nyt puolet heistä katosivat toiseen tiimiin, joiden kanssa emme enää työskentele yhdessä.

On ollut kuitenkin mielenkiintoinen ja kiva prosessi perustaa omaa osuuskuntaa sekä olla mukana rakentamassa oman tiimin välistä ryhmähenkeä ja luottamusta. Vaikka olen toiminut aina paljon tiimeissä ja ryhmissä joukkueurheilun, koulun ja töiden kautta, en ole mistään oppinut näin mielettömän paljon uutta näin lyhyessä ajassa tiimitaidoista ja erilaisten ihmisten kanssa työskentelystä. Johtamisen ja esimiestyön erikoisammattilehdessä (2020) julkaistussa Jari Salmisen artikkelissa ”10 keinoa, joiden avulla hioa tiimityöskentely huippuunsa” tiivistetään tiimityön tarkoitusta ja merkitystä: Tiimitoiminnalla pyritään saavuttamaan jotakin sellaista, mihin tiimin jäsenet eivät yksin pysty. Kun tiimityöskentely toimii laadukkaasti, tiimi saa paljon enemmän yhdessä aikaan kuin sen yksittäiset jäsenet. Toimiva tiimi onkin enemmän kuin osiensa summa. Se kykenee tuottamaan niin sanottua tiimiälyä eli kollektiivista älykkyyttä, joka syntyy tiiminjäsenten vuorovaikutuksen kautta, yhdistämällä erilaista osaamista toimivaksi kokonaisuudeksi.

Mielestäni on ehdottoman tärkeä taito osata ja pystyä toimimaan erilaisissa tiimeissä. Ei pelkästään täällä Proakatemialla vaan yleisesti elämässä. Akatemia on kuitenkin loistava paikka oppia ja päästä kehittämään näitä taitoja. Uuden oppimista on itsellä edistänyt akatemian aikana herännyt kiinnostus lukea/kuunnella erityisesti tiimityöskentelyyn, ihmisten toimintaan sekä johtamiseen liittyviä kirjoja. Esimerkiksi kuunneltuani Thomas Eriksonin kirjan ”Idiootit Ympärilläni” silmäni avautuivat ympärilläni olevia kohtaan entistä ymmärtäväisemmällä tavalla. Tiivistetysti kirjan teoria on jakaa ihmiset karkeasti neljään väriin eri luonteen piirteiden perusteella. Kirja auttoi minua ymmärtämään omia tiimiläisiäni, itseäni sekä ylipäätään kaikkia tuttujani paremmin, kun tiedostan omat sekä heidän tapansa toimia.

Tiimini äänesti minut ensimmäisen team learderin rooliin. Olin erittäin otettu ja innoissani siitä. Ajattelen soveltuvani team learderiksi hyvin, ja tähän asti olen tykännyt sen tuomasta vastuusta ja uusista haasteista. Rooli ei kuitenkaan ole helpoin, sen huomasin jo nopeasti. Koen kuitenkin että, tämä on ainutlaatuinen paikka oppia etenkin tärkeitä johtajuustaitoja, mutta oppia lisää myös itsestä ja omista tiimistäisistä.

 

Mitä odotan

Tällä hetkellä meillä on Ropina tiimin osuuskunnan perustaminen hyvällä mallilla! Mieleen jääneitä kokemuksia tähän asti opinnoissa ovat olleet Belbin testi ja sen kautta tehty tiimijako, uuteen tiimiin tutustuminen, mökkipaja sekä ensimmäiset myyntipäivät oman tiimin kanssa. Paljon kaikkea uutta on siis ehtinyt tapahtua, joka on tottakai mukaan tempaisevaa ja inspiroivaa. Odotan kuitenkin myös opiskelu arjen tasautumista ja säännöllistymistä. Odotan, että oman tiimin yhteishenki ja luottamus paranee entisestään ja, että ensimmäiset projektit lähtevät kunnolla käyntiin. Koko Proakatemian sisäinen yhteishenki ja luottamus on vaikuttava ja alan pikkuhiljaa pääsemään sen kulttuuriin, vauhtiin ja fiilikseen mukaan. Odotan innolla mihin kaikkeen oman tiimin kanssa päästään ja pystytään.

 

Lähteet:

Erikson, T. 2018. Idiootit ympärilläni. Kuinka ymmärtää muita ja itseään.

Salminen, J. 2020. 10 keinoa, joiden avulla hioa tiimityöskentely huippuunsa • Brik. Artikkeli julkaistu Johtamisen ja esimiestyön erikoisammattilehdessä.

 

Kommentoi