Tampere
19 May, Sunday
19° C

Proakatemian esseepankki

Digimarkkinoinnin tekniikat



Kirjoittanut: Jami Jokinen - tiimistä Flyyna.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Digimarkkinoijan käsikirja
Mikko Raespuro
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Markkinointi essee Jami Jokinen

 

Johdanto

 

Markkinointi on tärkeä osa lähes kaikessa liiketoiminnassa ja sillä pyritään edistämään tuotteiden tai palvelun myyntiä ja näkyvyyttä. Markkinointia on monenlaista ja nykypäivänä suurimmassa osassa näkyy digimarkkinointi. Digimarkkinointi tarkoittaa digitaalisissa kanavissa tehtävää markkinointia. Lähes jokaisella yrityksellä on joitain sosiaalisen median kanavia tai nettisivut käytössä, joissa he markkinoivat ja mainostavat tuotteitaan ja palveluitaan. Verkossa saat erittäin paljon suuremman kohdeyleisön verrattuna esimerkiksi lehtimainokseen. Tässä esseessä käsittelen digimarkkinoinnin hyötyjä ja eri muotoja.

 

Digimarkkinointi

 

Viimeisen vuosikymmenen aikana digimarkkinointi on tullut osaksi lähes jokaisen yrityksen tapaa saavuttaa potentiaalisia asiakkaita ja mainostaa toimintaansa. Sen kehitys on luonut yrityksille tehokkaan tavan rakentaa brändiään verkossa. Verkossa tänä päivänä liikkuu lähes jokainen ihminen ja kohdentaminen siellä on helppoa evästeiden ansiosta.

 

Yksi tärkeimmistä digimarkkinoinnin tekniikoista on hakukoneoptimointi eli SEO. SEO on tapa, jolla yritykset pyrkivät parantamaan verkkosivujensa sijoitusta hakukoneiden tuloksissa se tuo näkyvyyttä ja lisää liikennettä sivustolla. SEO on jatkuva prosessi ja yrityksien on tärkeää seurata hakukoneiden kuten esimerkiksi Googlen algoritmien muutoksia ja päivittää nettisivujaan säännöllisesti, jotta ne vastaavat käyttäjien hakukyselyitä.

 

Sisältömarkkinointi on toinen tärkeä aihe digimarkkinoinnissa ja sen tavoitteena ei pelkästään ole myynnin kasvattaminen. Yritys pyrkii luomaan laadukasta ja arvokasta sisältöä, jolla houkutellaan ja sitoutetaan asiakkaita. Sisältömarkkinoinnilla pyritään useasti brändin viestinnän ja arvojen välittämiseen asiakkaalle.

 

Yksi suurimmista ja näkyvimmistä osa-alueista tänä päivänä on sosiaalisen median kautta tapahtuva markkinointi eli somemarkkinointi. Sosiaalisen median kautta yritykset tavoittavat suuren määrän potentiaalisia asiakkaita helposti ja edullisesti. Sosiaalisen median kanavia kuten TikTok, Instagram tai Facebook voi käyttää yrityksen brändin rakentamisessa, kampanjoiden mainostamisessa tai asiakaspalvelussa. Somemarkkinointi on yleensä täysin ilmaista, mutta myös pienillä sijoituksilla voit saada suuria määriä uutta yleisöä sivuillesi. Joidenkin tietojen mukaan muutaman kymmenen euron Instagram mainoksella voit tavoittaa satoja tuhansia ihmisiä.

 

Nykypäivänä olemme jo siinä vaiheessa, että kilpailu digimarkkinoinnissa on erittäin kovaa, joten on tärkeää keksiä jatkuvasti uusia tekniikoita erottua muiden joukosta. Digimarkkinoinnin kehitys ei myöskään ole pysähtynyt tai todennäköisesti ole pysähtymässä. On jatkuvasti uusia trendejä, kampanjoita ja tempauksia joihin yrityksen lähtevät mukaan. Digitaalisten kanavien aallonharjalla onkin vaikea pysyä johtuen nopeasta kehityksestä, mutta se on erityisen tärkeää halutun tuloksen saamisessa.

 

Pohdinta

 

Mielestäni digimarkkinointi on nykyään välttämätön työkalu ja se tulisi olla osana jokaisen yrityksen markkinointistrategiaa. On myös tärkeää huomata, että jos ihminen näkee jonkun tuotteen mainoksen esimerkiksi sosiaalisessa mediassa eikä välttämättä kiinnitä siihen sen kummemmin huomiota niin se jää silti ihmisen alitajuntaan ja voi tulevaisuudessa olla jopa ratkaiseva tekijä ostohetkessä. Digimarkkinoinnissa on myös harmillista se, että lähes kaikki verkossa nykypäivänä on kaupallistettu ja mainoksilta ei vain voi välttyä. Se kumminkin antaa yritykselle suuren näkyvyyden ja markkinan sekä asiakkaalle helpon tavan löytää tarvitsemansa tai saada tietoa palveluista tai tuotteista.

 

Suurimpana ilmiönä itselleni ja varmasti monelle muulle on näyttäytynyt TikTok-markkinointi. Kyseisessä palvelussa on mahdollista saada miljoonia katselukertoja ja tykkäyksiä lähes minkälaisella sisällöllä vain. Ihmiset ovat rakastaneet, kun suuret yrityksen ovat lähteneet mukaan mitä erikoisimpiin trendeihin TikTokissa. Esimerkiksi Suomen verohallinnon TikTok tilillä on hauskoja, mutta tietoperäisiä videoita, jotka iskevät selvästi varsinkin nuoreen yleisöön. On kiinnostava nähdä mikä tulee olemaan seuraava suurin markkinointi alusta verkossa tulevaisuudessa, koska muutos on selvästi nopeaa. Vielä joitain vuosia sitten suurin markkina oli Facebookissa, mutta nykypäivänä Instagram ja TikTok ovat kasvaneet siitä ohi.

 

Lähteet

 

Raespuro M. 2019 Digimarkkinoijan käsikirja, E-kirja. Viitattu 15.4.2023

https://www.nextory.fi/kirja/digimarkkinoijan-k%C3%A4sikirja-10221759/

 

Almamedia, Markkinoijan tietopankki, Digimarkkinointi.

https://www.almamedia.fi/yrityksille/markkinoijan-tietopankki/digimarkkinointi/

Kommentoi