Tampere
19 May, Sunday
15° C

Proakatemian esseepankki

Alustatalous nykypäivän liiketoimintamallina



Kirjoittanut: Jesse Vuori - tiimistä Saawa.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Alustatalous ja uudet liiketoimintamallit
Johannes Koponen
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Olet mahdollisesti kuullut joskus sanan alustatalous. Ensimmäisenä sanasta tulee mieleen mahdollisesti joitakin tunnettuja alustatalousmallilla toimivia kansainvälisiä yhtiöitä, kuten Amazon, Meta tai kotimaassa tunnettu käytettyjen tavaroiden kauppapaikka Tori.fi.  Alustatalous on kuitenkin loppujen lopuksi hyvin laaja käsite ja pitää sisällään paljon erilaisia liiketoimintoja, joissa toimivat tietyt samat lainalaisuudet. Yhtenäistä näillä liiketoiminnoilla on erityisesti se, että ne toimivat jonkin alustan kautta. Alustatalous on tänä päivänä yhä tunnetumpi malli uusien alustatalousyhtiöiden yleistyessä ja uusia alustoja syntyy kuin sieniä sateella erilaisiin tarpeisiin. Tarve on useimmiten yhdistää kaksi tai useampi toimija yhteen, jolloin voidaan yhdistää ja tuottaa hyötyä alustan kautta. Esimerkiksi ruuankuljetusyhtiö Wolt toimittaa ruuan tai ostokset kotiinkuljetuksella ostajalle, joka arvostaa nopeutta ja helppoutta tai on muuten vain laiskalla tuulella. Kyseinen palvelu on myös helpottanut ihmisten elämää pandemia-aikana, kun ravintolat on suljettu ja ihmisiä on ollut karanteenissa neljän seinän sisällä kotonaan. Alustatalousmallin pääpointtina on joka tapauksessa usein yhdistää tarve ja tuotanto tai palvelu toisiinsa. Sitä varten alustatalousmalleilla on pystytty ratkaisemaan monia haasteita helpottamalla ihmisten arkea.

 

Alustalous – Valtava markkina maailmalla

Alustatalous on yleistynyt kovaa tahtia ja lähes joka ongelmaan on kehitetty erilaisia alustoja kilpailun markkinaosuudesta ollessa kovaa. Esimerkkinä ruoankuljetusyhtiöt, joita on nykyään useampi jo pelkästään Suomessa. Muualla maailmalla kilpailevia yhtiöitä on sitäkin enemmän markkinoiden ollessa suurempia. Yhtenä alan suurimpina yhtiöinä mainitakseni henkilökuljetusyhtiönäkin tunnettu Uber on myös laajentanut ruoankuljetukseen perustamalla Uber Eats-alustan. Alustatalouksien markkina on todella merkittävä tänä päivänä. ”Itse asiassa kahdeksasta markkina-arvoltaan maailman suurimmistä yhtiöistä seitsemän on alustoja.” (Koponen, 2019, 73) Tämä kertoo alustojen eksponentiaalisista kasvumahdollisuuksista. Alustan ja markkinan kohdatessa alustatalousyhtiöt voivat kasvaa valtaviksi jättiläisiksi myynnin ja markkinoinnin kiihdyttämä. Alustatalousmaailmassa on myös havaittavissa ”isot syö pienemmät”-ilmiö jättiläisten laajentuessa yli toimialarajojen. Tätä ilmiötä havainnollistaa hyvin kotimaisen Woltin myyminen yhdysvaltalaiselle Doordashille, jolla on vahva markkina-asema Yhdysvalloissa.

Seitsemän suurinta alustayritystä:

  1. Apple
  2. Alphabet (Google)
  3. Microsoft
  4. com
  5. Tencent
  6. Alibaba
  7. Meta (Facebook)

 

Alustatalous – muodonmuutos taloudessa

Alustataloutta voidaan ajatella talouden muodonmuutoksena, kun ihmisten vuorovaikutuksen menetelmät ja tavoitteet ovat muuttaneet muotoaan. Nykypäivänä ihminen arvostaa nopeutta sekä helppoutta, jonka takia alustat ovat rakentuneet ihmisten arvojen ympärille alustayritysten toimesta. Alustatalous on yksinkertaistetusti sanottuna vaihdantaan perustuvaa vuorovaikutusta, joka vie kaupankäyntiä uuteen suuntaan tuoden talouteen uudenlaista kehitystä. (Koponen, 2019, 76) Mekanismit alustatalouden taustalla myös kehittyvät ja uudenlaiset teknologiat vahvistavat alustatalouksia kerätyn datan avulla. Esimerkiksi Amazon hyödyntää koneoppivaan klikkausmenetelmään liittyvää dataa, jonka avulla alustasta voidaan saada entistä tehokkaampi osumatarkkuuden parantuessa. Tätä vastaavanlaista menetelmää käyttävät myös Google ja Facebook. (Koponen 2019, 76)

Alustat kehittyvät jatkuvasti tehokkaammiksi ja fiksummiksi niiden suosion kasvaessa. Ihmiset ovat tottuneet uusiin malleihin, jotka ovat muuttaneet koko kulutuskäyttäytymisen uuteen uskoon. Uudet palvelukanavat ovat ottaneet markkinaosuutta tuomalla uuden tulokulman kaupankäyntiin, josta onkin myöhemmin tullut normi, ikään kuin perus arkinen toimenpide. Alustamallit ovat osana muodonmuutosta uuteen aikakauteen. Se on osoitus siitä, kuinka yritystoimintaa voi tehdä hyvin eri tavalla, eikä sen tarvitse perustua täysin maailmalla uuteen innovaatioon, vaan se voi olla vaikkapa ihmisten ja palveluntarjoajien yhteen tuomista. Kyse on siis ajatuksen muutoksesta.

Aihetunnisteet:
Kommentoi