Tampere
19 May, Sunday
24° C

Proakatemian esseepankki

Ajatuksia tapahtuma-alasta



Kirjoittanut: Helmi Kaihlanen - tiimistä Roima.

Esseen tyyppi: Podcast tai vlog / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

https://open.spotify.com/episode/3ApGfnv7ia5ALV73yQh5nL?si=44f6a367562646fd

Pohdimme podcastissa tapahtumaa- alaa ja, mitä kokemuksia ja ajatuksia meillä itsellämme on tapahtuma-alasta. Yleisimpiä tapahtumia, joissa itse olemme käyneet ovat festivaalit, messut sekä erilaiset keikat ja teatterit. Halusimme tässä podcast- esseessä pohtia hieman tarkemmin tapahtuma-alaa, asioita, joita tapahtuma-alan osaajan on omattava sekä sitä minkälaiset tapahtuma-alan

Olemme itse halunneet keskittää kevään opintoja tapahtuma-alan osaamiseen.

Esseen tarkoitus on avata tapahtuma-alaa sekä peilata ajatuksiamme podcastissa siitä

 

Tapahtuma-ala voi olla todella haastavaa ja jännittävää mutta kun tapahtuma onnistuu, on se todella palkitsevaa. Tapahtumat tuovat ihmisiä yhteen ja luovat kulttuurielämyksiä. Podcastissa puhuimmekin siitä, kuinka molemmat nautimme kulttuuritapahtumista ja niiden luomasta tunnelmasta. Tapahtuma-ala kattaa laajasti erilaisia tapahtumia, kuten festivaaleja, konsertteja, messuja, seminaareja ja kirpputoritapahtumia. Tapahtuma-ala on monipuolinen ala, joka tarjoaa monelle eri tekijälle paikan, aina suunnittelusta, myyntiin, markkinointiin ja itse tapahtumapaikan hallintaan.

 

Tapahtuma-ala on myös aina tietyllä tavalla muutoksessa koska trendit muuttuvat jatkuvasti. Esimerkiksi Secondhand Vanha Tehdas tapahtuman suosioon on varmasti vaikuttanut juuri se että kierrätyskulttuuri ja ylipäätään kirppistely on nostanut suosiotaan viime vuosina.

 

Tapahtuman suunnittelu vaatii laajasti monenlaista osaamista. Secondhand tapahtuman järjestämiseen on vaadittu suunnittelua, tapahtuman hallintaa, markkinointia, myyntiä ja budjetointia. Suunnitteluun ja tapahtuman hallintaan on liittynyt tapahtumapaikan valintaa ja esimerkiksi myyntipöytien pöytäkartan suunnittelua. Markkinointia on toteutettu Instagramissa sekä Facebookissa. Maksettua markkinointia on käytetty Instagramissa ja on sen avulla saatu melkeimpä kaikki pöytävaraukset. Markkinointiin liittyy myös aktiivisuus saman alan yritysten kanssa. Ollaan aktiiviesti seurattu saman alan yrityksiä sekä kommentoitu esimerkiksi julkaisuihin. Myyntiä on tehty myös Instagramin kautta, eli on laitettu viestiä suoraan yrittäjille. Olemme pää harjoittelemaan viestintätaitoja keskenämme mutta myös asiakkaiden kanssa. Myynnin ja budjetoinnin kanssa on kipuiltu mutta ollaan kehitytty kovasti varsinkin kevään aikana. Edelleen etenkin budjetointi aiheuttaa hämmennystä mutta on saatu budjetti kasaan. Tapahtuman suunnittelu on luovaa työtä, ollaan kummatkin luovia ihmisiä mutta kiireessä ja stressissä luovuus ajoittain kärsii. Ollaan mielestämme kuitenkin onnistuttu hienosti luomaan upea tapahtumakokonaisuus jossa on muutakin kuin pelkkää myyntiä

Kommentoi