Tampere
20 May, Monday
15° C

Proakatemian esseepankki

Ajatuksia myyntipäivistä



Kirjoittanut: Paavo Laitinen - tiimistä Edel.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Nyt kun myyntipäivien päättymisestä, on kulunut reilu viikko, on hyvä pysähtyä ja katsoa mitä niistä jäi käteen.

Fiilikset myyntipäiviä kohtaan, ennen niiden alkamista oli monella minä mukaan lukien hieman skeptiset ja epäinnostuneet. Tänä vuonna säännöt ovat hyvin erilaiset, kun aiempina vuosina. Ei varsinaista palkintoa, josta kamppailla.

Myyntipäiväpajoissa käytiin paljon läpi strategiaa ja tuotevaihtoehtoja. Konttorillamme ei ollut mitään myynti valmista tuotetta, joten sellainenkin pitäisi aika nopealla aika taululla löytää. Hetken pallottelun jälkeen parhaaksi tuotevaihtoehdoksi muodostui kahvi. Strategiana tälle olisi hankkia laatukahvia joltakin paahtimolta, luoda oma brändi sille ja tämän jälkeen myydä puhelimitse B2B myyntinä, ständillä kuluttajille ja näiden lisäksi vielä tutuille.

Kun tuli viimeinen myyntipäiväpaja ennen itse koitosta, oli meidän hommamme ja strategia paljon paremmalla tolalla. Yleinen suhtautuminen oli, ehkä hieman parantunut. Itse en aivan hirveänä ollut antanut ajatuksia myyntipäiville, vielä tuossa kohtaa, mutta oma suhtautuminen oli kuitenkin muuttunut parempaan päin. Syynä tälle oli ajatus siitä, että myyntipäivät olisivat hyvä tilaisuus ei ainoastaan näyttää tiimimme sekä omaa kykyä myydä, mutta myös toimia tilanteessa, jossa kaikki asiat eivät menneet aivan toivotulla tavalla.

Kun myyntipäivät sitten alkoivat, huomasin kuinka omassa valmistautumisessa olisi ollut parannettavaa. En ollut tehnyt itselle kahvi myyntispiikkiä, ja minun piti käyttää aikaa sen luomiseen. Lisäksi minulla meni jonkin verran aikaa harjoitella eri tuotetiedot läpi, ja perehtyä kaikkiin myyntipäivien infoihin.

Kun vihdoin pääsin aloittamaan myynnin, soitin aluksi muutamia puheluita, joissa koitin myydä kahvia. Huomasin kuitenkin nopeasti, kuinka vaikeaa itselle tuntui uskoa itse tuotteeseen. Kahvimme oli mielestäni verrattain hintavaa, ja en oikein keksinyt miten perustella hintaa vakuuttavasti puhelimitse. Sillä tuotteemme todellinen arvon loi mielestäni sen hieno ulkoasu ja viesti.

Päätin siis vaihtaa tuotteeseen, jonka arvo asiakkaalle oli mielestäni ilmeinen. Aloin myymään renkaidenvaihtoja puhelimitse. Tämän tuote herätti heti huomattavasti suurempaa kiinnostusta useimmissa asiakkaissa. Minun oli helppo hahmottaa mitä lisäarvoa tämä tuotepalvelu tuo asiakkaalle, joten tiesin mihin asioihin kiinnittää huomiota itse myyntitilanteessa.

Aika nopeasti alkoi kertymään yrityksiä, jotka alkoivat pohtimaan palvelun hankintaa tosissaan. Päätöksen teko useimmilla yrityksillä tuntui olevan aika verkkainen prosessi, ja joissain tapauksissa piti useita kertoja soittaa asiakkaalle, jotta päätös saatiin tehtyä.

Myyntipäivien toisena päivänä tuli omalle kohdalle ensimmäiset lukkoon lyödyt kaupat, ja se nosti myynti intoa vielä ensimmäisestä päivästä.

Toinen päivä oli myös koko tiimillemme huomattavasti ensimmäistä tuloksellisempi, osasyynä tähän mahtoi olla jatkuva tulosten seuranta, ja niiden pohjalta tapahtunut strategian muutos.

Myyntipäivien viimeisenä päivänä soitin asiakkaita, joille oli tarjottu läpi, sekä myin kahvia puhelimitse. Myin kahvia, koska sen ostamisprosessi ei tuntunut vievän niin paljon aikaa, joten ne kaupat ennättäisivät myyntipäivien tulokseen.

Kun myyntipäivät päättyivät, oli hieman jännittynyt fiilis tulisiko voitto meidän konttorillemme. Tulihan se.

Myyntipäivät loppujen lopuksi olivat paljon parempi kokemus, kuin mitä odotin. En olisi varmasti itse saanut puoliakaan siitä kokemuksesta, mitä sain, jos en olisi päättänyt lähteä lopun viimein avoimin mielin kohti niitä. Opin paljon myynnistä, kuinka tärkeää on uskoa tuotteeseen, ja nähdä selvästi sen tuoma arvo asiakkaalle.

Mielestäni myyntipäivät voitaisiin järjestää kahdesti vuodessa, sillä ne tuovat hyvää pöhinää prokalle, ja niiden aikana opitaan paljon uutta. Lisäksi saadaan hyvää myyntivirtaa eri tuotteille. Myyntipäivien keston pidentämistä, vaikka päivällä, voitaisiin harkita. B2B myynnissä on välillä vaikeaa saada päätöksiä noin nopealla aikataululla, ja itsellä jäikin yksi isompi kauppa sen takia myyntipäivien ulkopuolelle. Ensi myyntipäiville tavoitteena olisi saada oma tuote myytäväksi, ja tehdä parempi tulos kuin tänä vuonna.

Kommentoi