Tampere
30 May, Thursday
24° C

Proakatemian esseepankki

Ajatuksia markkinoinnin kurssista



Kirjoittanut: Ava Koskinen - tiimistä Roima.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on < 1 minuutti.

Markkinointi tuntuu aiheelta hyvin tutulta, vaikka en varsinaisesti ole sitä itse tehnytkään. Ensimmäisen vuoden opiskeluihin Proakatemialla sisältyy markkinoinnin kurssi, mikä tällä kertaa toteutettiin kahden pajan, markkinointi suunnitelman ja esseen muodossa. Tämä olkoon esseeni. Vaikka kokonaisuudessaan paja tunteja markkinoinnista kertyi vain 8, olivat ne todella tehokkaat 8 tuntia. Mieleeni jäi erityisesti markkinointi suunnitelman tärkeys. Markkinointi suunnitelma auttaa hahmottamaan paremmin, mihin suuntaan ollaan yrityksenä menossa ja ymmärsin, että suunnitelmaa voi hyödyntää monesta eri näkökulmasta. Voit esimerkiksi suunnitella, miten markkinoit itsesi tehtaalle joka tuottaa sinun tuotteesi, tai miten puolestaan haluat kuluttajan näkevän brändisi.

Lisäksi mieleeni jäi hyvät keskustelut, mitä saimme aikaan toistemme markkinointi suunnitelmista. Kannustan muitakin esittämään markkinointi suunnitelman jollekin ulkopuoliselle, mieluiten kriittiselle henkilölle. Omassa kuplassa on mukava olla, mutta sieltä on kuitenkin hyvä poistua joskus ja antaa muiden katsoa tilannetta kauempaa. On tärkeä saada uusia näkökulmia, jotka saavat pohtimaan asioita uudelleen. Vaikka mikään ei muuttuisi, pieni kyseenalaistus on aina paikallaan.

Halusin perehtyä markkinointiin vielä syvemmin ja muistuttaa itseäni jo pajoissa esille tulleista opeista. Tulen varmasti jatkossa opiskelemaan markkinointia lisää. Ohessa Mindmap, johon kokosin oppimaani tietoa markkinoinnista:

Ava Koskinen, 2022

 

Lähteet:

Niemi, A. 2018. Mitä maksaa? Osa 4: Nopea ja hidas markkinointidata. Bermuda. https://bermuda.fi/mitamaksaa4/

Nieminen, S. 2022. Markkinoinnin kurssin oppimateriaali

Kommentoi