Tampere
29 May, Wednesday
27° C

Proakatemian esseepankki

Mediatiedote yrityksen myyntivalttina



Kirjoittanut: Pyry Paaso - tiimistä Saawa.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Mediatiedote yrityksen myyntivalttina

 

Olen viime aikoina yllättynyt siitä, kuinka olen ollut kiinnostunut kirjoittamisesta. Olen ollut innostunut siitä, kuinka kirjoittamalla voimme luoda tekstiä, joka vaikuttaa lukijaansa ja siten, että lukija ostaa ajatuksen, jonka teksti sisältää. Teksti voi siis käytännössä olla myyvä, jossa tavoitteena on saada asiakas ostamaan. Teksti voi myös toisaalta olla esimerkiksi mielipidekirjoitus, työpaikkailmoitus tai vaikkapa tarjouspyyntökysely. Kaikissa edellä luetelluissa vaihtoehdoissa on kuitenkin jollakin tavalla vaikuttamisesta ja myymisestä.

 

Nyt olen ollut luomassa yhdelle Saawan projektille – Jääkahvilalle mediatiedotetta. Ensimmäistä kertaa törmäsin mediatiedotteeseen, kun olimme laittamassa Saunakeidasta pystyyn ja halusimme tuolloin saada mediassa näkyvyyttä. Minulla sen kummemmin kuin muillakaan ei ollut tuohon silloin juurikaan osaamista, joten ystävämme Santeri loi meille mediatiedotteen.

 

Mediatiedotteella on tarkoitus myydä oma tuotteemme/palvelumme/ideologiamme lehdistölle laajasti ja saada heidät innostumaan meistä ja meidän jutuistamme. Tätä kautta taas meidän, esimerkiksi palvelu päätyy lehtien sivuille ja asiakkaamme silmille luettavaksi. Mediatiedote on yleisesti kiva kokonaisuus tarinaa ja faktatietoja.

 

Mediatiedote harvemmin kuitenkaan on suoraan lehdistön itse julkaisema sisältö, vaan enemmänkin mielenkiinnon herättäjä, jonka pohjalta usein haastatellaan. Tätä kautta taas toimittaja kirjoittaa oman juttunsa sekä myös mediatiedotteelta hän pystyy tupla tsekkaamaan faktat. Tässä seuraavaksi mediatiedotteemme.

 

 

Tampereen ammattikorkeakoulun opiskelijat tuovat hiihtoloman

helpoimman elämyksen jälleen Näsijärven jäälle.

Vuosi sitten paikallinen opiskelijalähtöinen Jääkahvila Näsijärven jäällä Rauhaniemen kupeessa saavutti suuren suosion. Jääkahvilan taustahenkilöinä toimivat Rosa Salminen sekä Saura Pohjonen, jotka ovat opiskelujen aikana rakentaneet vankan kokemuksen kahvilayrittäjyyteen. Kahvilayrittäjyys näyttää heillä myös erittäin todennäköiseltä tulevaisuuden kuvalta.

Jääkahvilassa suositaan paikallista aina tuotteista yhteistyökumppaneihin. Moni asia onkin tehty yhteistuumin tiimiyrityksen tuella. Tämän lisäksi yhteistyökumppaneista löytyvät mm. Rauhaniemen Kansankylpylä, K-Rauta Otra Nekala, Tapola, Kiekkobussi sekä Linkosuo.

Jääkahvila tarjoaa kaikille helposti saavutettavan hiihtolomaelämyksen. Paikan päälle on helppo saapua autolla sekä julkisilla. Jääkahvila sijaitsee myös aivan Näsijärven jääradan varressa, joka mahdollistaa paikalle saapumisen luistellen sekä hiihtäen.

Jääkahvilalla on huomioitu väki vauvasta vaariin. Paikan päältä löytyy niin liukuri- kuin pulkkamäki, napakelkkaa, tossulätkää, nuotiopaikkoja sekä Jääkahvila. Jääkahvilan tarjonnasta löydät mm. Tampereen parhaaksi kehutut muurinpohjaräiskäleet, makkaraa ja kuumia juomia.

Jääkahvila Rauhaniemen Kansankylpylän kupeessa on auki 17.-19.2., 22.-26.2. sekä hiihtolomaviikon 27.2.-5.3. Päivittäin aukioloaika on 11-19 (säävarauksella).

”Haluamme tarjota herkullisia kahvilatuotteita asiakkaillemme samalla edistäen yhteisöllisyyttä. Pyrimme luomaan jokaiselle asiakkaalle tervetulleen, elämyksellisen ja avoimen ympäristön.” Toteavat Rosa Salminen ja Saura Pohjonen yhteen ääneen.

https://www.aamulehti.fi/moro/art-2000008600464.html

https://www.instagram.com/jaakahvila/

https://www.jaakahvila.fi

Lisätietoja antaa ja kysymyksiinne vastaa

Rosa Salminen

+358 (0)44 041 1995

 

Saura Pohjonen

+358 (0)50 375 6777

 

 

STT:n viestintäpalvelun blogin mukaan hyvä tiedote menee suoraan asiaan sekä välttää mainosmaisuuden. Liianpitkäkään tiedote ei saisi olla, vaan hyvänä ohjenuorana toimiikin, että suurin pirtein yhden sivun mittainen. Monesti myös kuva tai infografiikka ovat huomioitava herättäviä ja parantavat mahdollisuutta oman jutun läpi menemiselle. Ennen kaikkea mediatiedotteen tärkein osuus on kuitenkin otsikko. Ilman hyvää otsikkoa mediatiedotteesta jääkin toimituksessa yleisesti luetuksi vain juuri tuo otsikko.

 

Mediatiedotteemme toimi meidän tapauksessamme erinomaisesti. Jokainen toimitus mihin tiedotteen lähetimme, tekivätkin meistä myös jutun. Tiedotteemme mukaileekin hyvin STT:n viestintäpalveluiden ohjeistusta, vaikka tuota etukäteen emme olleet lukeneetkaan. Teksti etenee nopeasti suoraan asiaan ja pituus on noin yhden sivun mittainen. Otsikko oli myös informatiivinen sekä sisälsi suoran asiakaslupauksen.

 

Lähteet:

https://www.viestintapalvelut.fi/blogi/lehdistotiedote-usein-kysytyt-kysymykset#millainen-on-hyva-tiedote

Kommentoi