Tampere
21 May, Tuesday
4° C

Proakatemian esseepankki

24H-haasteeseen treenaaminen on treenaamista työelämään



Kirjoittanut: Jenni Rupponen - tiimistä Saawa.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Viime perjantaina kolmen vuoden tiimityö palkittiin, kun saimme Saawan kanssa kahdesta toimeksiannosta 24H-haasteesta parhaan mahdollisen arvosanan, eli vitoset! Vuorokausi oli työn- ja tunteidentäyteinen. Päällimmäiseksi on jäänyt ylpeyden tunne oman tiimin onnistumisesta sekä kiitollisuus siitä, että on saanut olla osana tätä huikeaa porukkaa.

On varmasti monien, monien tekijöiden summa, mikä auttoi Saawan onnistumiseen ja tuplavitoseen. Tässä avaan paria tekijää, jotka näen merkittävässä asemassa niin 24H:n kuin yleisesti Saawan menestyksen takana.

Valmistaudumme työelämään

Asetimme 24H:lle tiiminä kaksi tavoitetta: arvosanana viisi sekä se, että pidetään yhdessä hauskaa ja onnistumme tiiminä.

Kun puhuimme siitä, millaiset tavoitteet 24H:lle asetamme, kiinnitimme huomiota siihen, että tämä ei ole valmistautumista pelkästään loppunäyttöön vaan yleisesti työelämään. Keskustelimme siitä, millaisia asioita meidän tulee tiiminä vielä treenata, jotta menestymme haasteessa. Esiin nousi vahvasti palvelumuotoilupolku sekä yleisesti tiimin jäsenten vahvuuksien käyttö ja ihmisten asettaminen oikeille paikoilleen. Se, että osaamme nämä asiat ja onnistumme 24H:ssa tarkoittaa myös sitä, että meillä on aika kova työkalupakki tulevaisuuden haasteisiin.

Meillä ei kertaakaan ollut 24H-innovointia tiiminä ennen loppunäyttöä. 12H-innovoinnin olemme tehneet kahdesti toisena vuonna. Tämän lisäksi olemme tehneet joitakin lyhyempiä innovointiharjoituksia esimerkiksi pajoissa, opetelleet käyttämään erilaisia työkaluja sekä osallistuneet pariin otteeseen erääseen hankkeeseen, johon kaivattiin uusia innovaatioita.

Olemme kuitenkin tehneet ja kokeneet tiiminä paljon. Erityisesti Final Campia varten teimme yhdessä projekteja ja harjoittelimme ”joo, kyllä onnistuu” -asennetta. Kävimme ennen loppunäyttöä myös Final Campilla, missä saimme eteemme uudenlaisia haasteita ja näimme, miten tiimin sisäinen luottamus kantoi. Vaikka emme siis olleet tehneet vuorokauden mittaista innovointihaastetta, koimme harjoitelleemme tilaisuutta varten monipuolisesti. Olemme kehittäneet palautekulttuuriamme ja käsitelleet sekä onnistumiset että kehityskohteet, jotta olemme voineet tehdä seuraavalla kerralla paremmin.

Puhuimme myös siitä, että vaikka matkan varrella harjoitellaan eri rooleja ja kaikki pääsevät treenaamaan eri osa-alueita, ei tosipaikan tullen laiteta enää esimerkiksi johtopaikalle semmoista henkilöä, joka ei ole sitä aiemminkaan tehnyt. Puhuimme siitä, että mitä lähemmäs 24H:ta edetään, sitä tärkeämmäksi käy ihmisten asettaminen oikeille paikoilleen. On tärkeää käyttää sekä yksilöiden että tiimimme vahvuuksia ja toimiviksi havaitsemiamme dynamiikkoja. Pohdimme myös tiimin sisäisiä suhteita ja sitä, laitetaanko ”tyypilliset” työparit työskentelemään keskenään, mikäli joudumme jakamaan tiimin kahtia, vai onko tiimille kenties hyödyllisempää jakaa nämä parit eri tiimeihin. Tähän jätimme toki pelivaraa myös toimeksiantojen luonnetta ajatellen.

Keskiössä ydinongelman määrittäminen

24H:n molemmilta toimeksiantajilta saimme kiitosta siitä, miten hyvin olimme heitä kuunnelleet ja ymmärtäneet. Olemme Saawan kanssa keskittyneet erityisesti tänä syksynä siihen, että 24H:ssa ymmärrämme ydinongelman ennen kuin siirrymme ideointivaiheeseen. Harjoittelimme tätä pajassa erilaisin tekniikoin (mm. 5W2H-kysymystekniikka, 5 x miksi -kysymykset, 5-sakarainen tähti, problem framing canvas), joita veimme käytäntöön myös itse 24H-haasteessa.

Molempien toimeksiantojen tiimeillä meni pitkälle iltaan, ennen kuin ydinongelma oli täysin määritetty ja kiteytetty ja siirryttiin ideointiin. Toki samanaikaisesti asiakkaan ymmärtämisen kanssa analysoitiin yleisesti kenttää, toimeksiantajien viestintää ja tehtiin asiakaskyselyä. Myös nämä kaikki liittyivät siihen, että ymmärrämme paremmin käsillä olevan muotoiluhaasteen. Ainakin toisessa ryhmässä saimme vielä asiakkaan kiinni ennen ideointivaiheen aloittamista niin, että pystyimme esittämään heille ongelmalausekkeemme ja varmistamaan, että olemme samalla sivulla asiakkaan kanssa.

 

Innovointiprosessiin liittyy tämän lisäksi paljon, paljon muuta ja jokainen tiimi tutustuu aiheeseen omalla tavallaan. Mikäli minun pitäisi antaa kaksi ainesosaa menestysreseptiin, olisivat ne nämä: ihmiset oikeille paikoilleen sekä ydinongelman huolellinen määrittäminen ja ymmärtäminen. Tämän lisäksi tiimihengellä on varmasti sormensa pelissä, mistä mahdollisesti lisää toisessa blogiesseessä.

Kommentoi